Φώτα πορείας: Βαριά πρόστιμα έως και 700 ευρώ σε συνδυασμό με την αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ένα μήνα, θα υποστούν όσοι οδηγοί δεν έχουν φροντίσει να έχουν τα σωστά φώτα πορεία στα ΙΧ τους.
Οι κάτοχοι παλαιών οχημάτων για να γλιτώσουν τα χειρότερα, θα πρέπει να αναβαθμίσουν τα φωτιστικά μέρη των οχημάτων τους, ώστε να μην προκαλούν προβλήματα στην ορατότητα των άλλων οδηγών και να τα διατηρούν καθαρά.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) υπάρχουν κάποια αξεσουάρ που απαγορεύεται να βρίσκονται στο αυτοκίνητο, ακόμα και αν είναι εκεί και από τον ίδιο κατασκευαστή.
Μάλιστα υπάρχει κίνδυνος ο οδηγός να βρεθεί αντιμέτωπος με κάποιο πρόστιμο, ποια είναι λοιπόν αυτά τα αξεσουάρ.
Φώτα πορείας: Σύστημα εξαγωγής καυσαερίων
Σύμφωνα με το άρθρο 15 του ΚOK, απαγορεύεται η κυκλοφορία οχήματος που εκπέμπει ουσίες ή προϊόντα βλαπτικά για την υγεία του ανθρώπου αλλά και θόρυβο πέραν των επιτρεπόμενων ορίων.
Τα όρια που σχετίζονται με τους ρύπους και με τα επίπεδα θορύβου κλιμακώνονται ανάλογα με την κατασκευαστική ηλικία του οχήματος-κινητήρα, ενώ εάν ένα όχημα δεν πληρεί τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, επιβάλλεται πρόστιμο 200 ευρώ και αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας.
Τα αφαιρούμενα στοιχεία κρατούνται στην αρμόδια Αρχή μέχρι να προσκομιστεί από τον παραβάτη σημείωμα της Υπηρεσίας Συγκοινωνιών για την καταλληλότητα του οχήματος από πλευράς εκπομπής καυσαερίων ή θορύβων.
Στην περίπτωση που έχει πραγματοποιηθεί αναβάθμιση στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων θα πρέπει να διασφαλιστεί το ότι οι εκλυόμενοι ρύποι και ο παραγόμενος θόρυβος δεν υπερβαίνουν τα επιτρεπόμενα όρια.
Φώτα πορείας: Υποχρεωτικό…
Η αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων είναι μια συνηθισμένη αναβάθμιση, καθώς οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων παλαιότερης τεχνολογίας αναζητούν τρόπους για να βελτιωθεί η ορατότητα τη νύχτα.
Τις περισσότερες φορές η χρήση ισχυρότερων φωτιστικών μέσων προκαλεί το θάμβωμα των αντίθετα διερχόμενων οδηγών ή ακόμα και εκείνων που προπορεύονται.
Εάν διαπιστωθεί ότι οι προβολείς του αυτοκινήτου προκαλούν θάμβωση εξαιτίας της έντασής τους ή της απορρύθμισης τους, η χρηματική ποινή που προβλέπεται κυμαίνεται μεταξύ 200 και 700 ευρώ, ενώ αφαιρείται η άδεια οδήγησης για ένα μήνα.
Tα φωτιστικά σώματα ενός οχήματος θα πρέπει να είναι καθαρά και δεν θα πρέπει να επικολλούνται σε αυτά αξεσουάρ τα οποία μειώνουν την επιφάνειά τους.
Φώτα πορείας: Αντηλιακές μεμβράνες
Μία ακόμα συχνή παρέμβαση στις εργοστασιακές προδιαγραφές του αυτοκινήτου είναι η τοποθέτηση αντηλιακών μεμβρανών, οι οποίες αναλαμβάνουν να περιορίσουν την ηλιακή ακτινοβολία η οποία εισέρχεται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, ο ελάχιστος συντελεστής μετάδοσης φωτός των εγκεκριμένων υαλοπινάκων καθορίζεται σε 75% για το μπροστινό παρμπρίζ και σε 70% για τους υαλοπίνακες του οδηγού και του συνοδηγού.
Εάν το όχημα φέρει πλευρικούς καθρέπτες, τότε δεν υφίσταται περιορισμός για πίσω παράθυρα και το πίσω παρμπρίζ του αυτοκινήτου και έτσι μπορεί κανείς να τοποθετήσει αντηλιακές μεμβράνες ανεξαρτήτως διαβάθμισης.
Μεμβράνες αμαξώματος
Το «ντύσιμο» των επιφανειών του αμαξώματος με προστατευτική μεμβράνη, η οποία μεταβάλλει το χρώμα του αμαξιού, δεν «προβλέπεται».
Ο ιδιοκτήτης του οχήματος θα πρέπει να προβεί στη δήλωση αλλαγή χρώματος στην αρμόδια Αρχή ώστε να αποφύγει το ενδεχόμενη της επιβολής προστίμου σε κάποιο έλεγχο.
Κάθε αλλαγή στο χρώμα του αμαξώματος θα πρέπει να δηλωθεί στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εντός 15 ημερών.
Κοτσαδόρος
Από την 1η Νοεμβρίου του 2020, οι κοτσαδόροι που φέρουν τα οχήματα θα πρέπει να είναι αναδιπλούμενοι ή αφαιρούμενοι και απαγορεύεται η χρήση σταθερών κοτσαδόρων, ακόμα κι αν το όχημα διαθέτει την απαιτούμενη άδεια ρυμούλκησης.
Οι προδιαγραφές του κοτσαδόρου θα πρέπει να συμβαδίζουν με αυτές του κατασκευαστή του οχήματος και το όχημα να φέρει την απαιτούμενη άδεια. Αντίστοιχη άδεια θα πρέπει να φέρει και ο οδηγός του οχήματος, καθώς αλλιώς τιμωρείται με φυλάκιση έως 12 μηνών και χρηματική ποινή 200 ευρώ.
Στην περίπτωση που το όχημα φέρει κοτσαδόρο θα πρέπει να δηλωθεί στην ασφαλιστική εταιρεία καθώς σε αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να μην καλυφθούν τυχόν ζημιές που προκληθούν και σχετίζονται με την παρουσία του εξαρτήματος.
Ηχοσύστημα
Εάν η ένταση ενός ηχοσυστήματος κριθεί ότι παρενοχλεί τους άλλους χρήστες του δρόμου ή τους διαμένοντες σε αυτόν, τότε οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο 200 ευρώ ενώ πραγματοποιείται και η αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 30 ημέρες.
Κάλυμμα πινακίδας κυκλοφορίας
Με πρόστιμο τριακοσίων 300 ευρώ τιμωρείται ο οδηγός οχήματος του οποίου οι πινακίδες κυκλοφορίες δεν είναι ευκρινώς ορατές ή αναγνωρίσιμες από τεχνικά μέσα βεβαίωσης παραβάσεων ή τοποθετεί μη αντανακλαστικό υλικό.
Η αντικατάσταση των πινακίδων κυκλοφορίας με άλλες που δεν έχουν χορηγηθεί νόμιμα ή παραποίηση αυτών με οποιαδήποτε μορφή (τεμαχισμό, αλλαγή σχήματος ή γράμματος, κάμψη της πινακίδας κ.λπ.) συνιστά παράβαση η οποία επισύρει ποινή φυλάκισης μέχρι ένα έτος.
Αυστηρότερα τα πρόστιμα
Αυστηρότερες ποινές προβλέπει ο νέος ΚΟΚ που βρίσκεται σε διαβούλευση, ενώ ο αντιπρόεδρος ένωσης αστυνομικών υπαλλήλων Αθηνών έδωσε διευκρινήσεις για τα όσα ακούστηκαν σχετικά με το πρόστιμο σε περίπτωση που ο οδηγός φορά μπουφάν.
«Ένας οδηγός πρέπει να έχει ελευθερία κινήσεων», τόνισε ο ο αντιπρόεδρος ένωσης αστυνομικών υπαλλήλων Αθηνών, Νίκος Ρήγας μιλώντας στο OPEN, και πρόσθεσε πως θα ισχύει ό,τι ίσχυε και πριν. Ωστόσο, σχολίασε ότι «υπάρχει στη διαβούλευση νέος ΚΟΚ με αυστηρότερες ποινές».
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην υποχρεωτική κτήση αντιολισθητικών αλυσίδων στα οχήματα. «Πρέπει να είναι εφοδιασμένα τα οχήματα. Το σημαντικότερο όμως είναι να ξέρουμε και πώς τις χρησιμοποιούμε.»
Υπενθυμίζεται ότι από 1η Οκτωβρίου είναι υποχρεωτικό τα αυτοκίνητα να έχουν στον χώρο αποθήκευσης αντιολισθητικές αλυσίδες.
Τι προβλέπεται στον νέο ΚΟΚ
Οι ποινές πλέον θα επιβαρύνουν τον οδηγό και όχι το όχημα, όπως συνέβαινε με την αφαίρεση πινακίδων. Η ποινή της αφαίρεσης διπλώματος οδήγησης θα συνεχίσει να επιβάλλεται στις περιπτώσεις σοβαρών τροχαίων παραβάσεων.
Η υπερβολική ταχύτητα μαζί με ακόμα 4 παραβάσεις, την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, την οδήγηση ύστερα από την κατανάλωση αλκοόλ, την αντικανονική προσπέραση και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους συμπληρώνουν την πεντάδα των παραβάσεων, οι οποίες σχετίζονται περισσότερο με την πρόκληση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων και τους βαρείς ή και θανάσιμους τραυματισμούς και ως εκ τούτου θα τιμωρούνται ακόμα πιο αυστηρά από τον υπό διαμόρφωση νέο ΚΟΚ.
Βασικοί άξονες του νέου ΚΟΚ θα είναι:
η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας,
ο διαχωρισμός των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος,
η διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης των προστίμων
Μείωση των ορίων ταχύτητας
Στον νέο ΚΟΚ αναμένεται ύστερα από πολλές αναβολές ένταξής του σε προηγούμενα νομοσχέδια του υπουργείου, να συμπεριληφθεί και διάταξη που θα θεσπίζει τη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα την ώρα στις κατοικημένες περιοχές από τα 50 χλμ/ώρα που είναι σήμερα.
Η ρύθμιση αυτή θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμη από τους συγκοινωνιολόγους για την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων και τη μείωση του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών στην άσφαλτο.