σούπερ μάρκετ: Άσχημα μαντάτα έρχονται για τους καταναλωτές, καθώς η ενεργειακή κρίση και η ακρίβεια τους μαστίζει καθημερινά και τους θυμίζει εποχή μνημονίων.
σούπερ μάρκετ: Ανησυχία για το αύριο, φόβος, ανασφάλεια είναι τα αισθήματα που τους προτρέπουν να λιγοστέψουν τα αγαθά στο καλάθι τους, να στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα και συνοικιακά καταστήματα.
Λιγότερα προϊόντα στο καλάθι αγορών, περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μικρότερες συσκευασίες, προτίμηση στα συνοικιακά καταστήματα, φόβος και ανησυχία για το που θα φτάσει η ακρίβεια.
«Η ακρίβεια φοβίζει τους καταναλωτές και πράγματι η συμπεριφορά στην αγορά θυμίζει εποχές μνημονίων» επιβεβαιώνει στο mononews.gr ο Γιάννης Μασούτης.
Εκ της θέσεως του ως πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων αλλά και ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος μίας εκ των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ ο κ. Μασούτης σημειώνει ότι σήμερα μετά από μια δεκαετία ύφεσης επιχειρήσεις και καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωπες με μια πρωτόγνωρη διεθνή πληθωριστική και ενεργειακή κρίση.
σούπερ μάρκετ: Λιγότερα προϊόντα στο καλάθι των αγορών
Οι καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους, στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές για να γεμίσουν το καλάθι, επιλέγουν μικρότερες συσκευασίες προϊόντων για να χαμηλώσουν το ποσό που θα δαπανήσουν αν και το τελικό κόστος είναι ακριβότερο, ψωνίζουν σε μικρότερα καταστήματα περιορίζοντας τις μετακινήσεις τους.
Οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αυξάνονται. Στο πρώτο επτάμηνο ενισχύθηκαν κατά 2,8% σε σχέση με πέρυσι και έφτασαν στα 4,79 δισ ευρώ. Όμως η αύξηση του τζίρου προέρχεται από τις ανατιμήσεις και όχι από τον όγκο των προϊόντων.
Μεγαλύτερη δαπάνη, μικρότερο καλάθι για τους καταναλωτές. Την περίοδο των μνημονίων το καλάθι μίκρυνε όχι λόγω των ανατιμήσεων αλλά λόγω της δραματικής συρρίκνωσης των εισοδημάτων.
Ωστόσο το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Οι μεγαλύτερες μειώσεις όγκου πωλήσεων (6,5%) καταγράφονται στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.α), ενώ απώλειες κατά 5% είχε και η κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς.
Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφεται επίσης κατά 4,9% στα γαλακτοκομικά, κατά 5,2% στα κατεψυγμένα τρόφιμα, κατά 1,5% στα υλικά μαγειρικής, κατά 7,8% στα αλκοολούχα ποτά, κατά 5,2% στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς και κατά 4,7% στα είδη ατομικής υγιεινής.
σούπερ μάρκετ: Συχνότερες- μικρές επισκέψεις στο κατάστημα της γειτονιάς
Τα μικρά συνοικιακά καταστήματα αυξάνουν τις πωλήσεις τους. Μια τάση που αναδείχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά και ένα από τα χαρακτηριστικά των δύσκολων χρόνων της μνημονιακής περιόδου:
Συχνότερες- μικρές επισκέψεις στο κατάστημα της γειτονιάς. Οι καταναλωτές λόγω των δυσθεώρητων αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων επιλέγουν τα συνοικιακά καταστήματα αποφεύγοντας τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο.
Ωστόσο η μετατόπιση μερίδας των καταναλωτών στα μικρά σούπερ μάρκετ σχετίζεται και με την ψυχολογία, καθώς τα ψώνια σε ένα μεγάλο
Την τάση για επιστροφή στα μικρότερα καταστήματα επιβεβαιώνουν τα πρόσφατα στοιχεία της IRI για το επτάμηνο του έτους. Οι πωλήσεις στα μικρότερα καταστήματα αυξάνονται με ταχύτερους ρυθμούς φτάνοντας σε μερίδιο τα πολύ μεγάλου μεγέθους καταστήματα.
Ειδικότερα, στα σούπερ μάρκετ έως 400 τ.μ. αυξήθηκαν κατά 7,9%. Στο 3,7% είναι η αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ άνω των 2.500 τ.μ., στο 1,7% στα καταστήματα από 400 έως 1.000 τ.μ. και 0,3% στα σούπερ μάρκετ από 1.000 έως 2.500 τ.μ., τα οποία όμως έχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις.
σούπερ μάρκετ: Επιστροφή σε private label και χύμα
Το 23,8% του τζίρου των σούπερ μάρκετ στο επτάμηνο Ιανουαρίου- Ιουλίου 2022 προέρχεται από τις πωλήσεις των προϊόντων χύμα. Κατά κανόνα είναι φθηνότερα από τα τυποποιημένα σε αυτό αποδίδεται και η αύξηση των πωλήσεων κατά 4,6% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου.
Την ίδια ώρα η σημαντικά χαμηλότερη τιμή από τα αντίστοιχα επώνυμα έχει ξαναφέρει στο προσκήνιο τη δημοφιλία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Εχουν αυξήσει τις πωλήσεις τους από την αρχή του έτους μέχρι και τον Ιούλιο κατά 10,2% και το μερίδιό τους στο 15,9% από 14,8% που ήταν το 2021.
Η ακρίβεια φοβίζει τους καταναλωτές
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που πραγματοποιήθηκε από τις 29 Αυγούστου έως τις 2 Σεπτεμβρίου η εκτίναξη των τιμών στα βασικά είδη κατανάλωσης και στις τιμές τις ενέργειας αποτελούν τα μεγαλύτερα προβλήματα των Ελλήνων καταναλωτών.
Μάλιστα το 64% των καταναλωτών θεωρεί πως η σημερινή οικονομική κρίση είναι μακράν χειρότερη και από εκείνη της δεκαετίας του 2010. Επιπλεον οι ανατιμήσεις βασικών ειδών αποτελούν σήμερα τον μεγαλύτερο φόβο των καταναλωτών μετά το κόστος ενέργειας για το οποίο λαμβάνουν βοήθεια.
Η εικόνα που αποτυπώνεται στην έρευνα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα που βιώνουμε σημειώνει ο κ. Μασούτης χαρακτηρίζοντας ως σημαντικά για τη στήριξη των καταναλωτών τα κυβερνητικά μέτρα που ανακοινώθηκαν.
Οι λελογισμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, καθώς και στοχευμένα μέτρα για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων πρέπει να συνεχιστούν τονίζει χαρακτηριστικά.
σούπερ μάρκετ: Νέα λίστα-σοκ με ανατιμήσεις στα προϊόντα
Οι τιμές συνεχίζουν να ανεβαίνουν και σημάδια αποκλικάμωσης δεν φαίνονται στον ορίζοντα, παρά το γεγονός ότι σε κάποια εμπορεύματα καταγράφεται μείωση στις διεθνείς τιμές.
Τον Αύγουστο, οι τιμές των τροφίμων και των μη αλκοολούχων ποτών αυξήθηκαν 13,2%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σχέση με τον Αύγουστο του 2021 καταγράφηκαν στο ψωμί και στα δημητριακά (+18,5%), στα κρέατα (+17,1%), στα αυγά και στα γαλακτοκομικά (+18%), στα έλαια και λίπη (25,5%), στον καφέ-κακάο-τσάι (12,5%), αλλά και στα φρούτα και λαχανικά 1,7% και 7,9% αντίστοιχα.
Παρ’ όλα αυτά μπροστά σε νέο κύμα ανατιμήσεων βρίσκεται η αγορά και οι καταναλωτές. Όπως δηλώνουν στο Euro2day.gr υψηλόβαθμα στελέχη αλυσίδων σούπερ μάρκετ, οι νέοι τιμοκατάλογοι που έχουν λάβει τις τελευταίες ημέρες από τους προμηθευτές τους περιλαμβάνουν νέες μεγάλες ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, που φθάνουν σε κάποιες κατηγορίες το 35%.
Ακόμη
Πρωταθλητές στο νέο κύμα ανατιμήσεων -τρίτο μεγάλο από τις αρχές του έτους- είναι το χαρτί υγείας, οι χαρτοπετσέτες, τα χαρτομάντιλα, τα ρολά κουζίνας, όπου οι νέοι τιμοκατάλογοι περιλαμβάνουν αυξήσεις που φθάνουν το 35% και το +12-13% στις πάνες για παιδιά και για ενήλικες.
Ήδη από τις αρχές του έτους, όπως λέει στο Euro2day.gr ιδιοκτήτης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, οι τιμές λόγω του ενεργειακού κόστους έχουν διπλασιαστεί.
Η βιομηχανία χαρτιού τουαλέτας είναι μια μικρογραφία του πολύ μεγαλύτερου ενεργοβόρου μεταποιητικού τομέα, όπου το κόστος παραγωγής συνεχίζει να εκτοξεύεται στα ύψη, αναφέρουν στελέχη της αγοράς στο Euro2day.gr.
Σύμφωνα με τα ίδια, η τιμή χονδρικής για το ευρωπαϊκό λεπτό χαρτί έχει αυξηθεί στις 2.200 ευρώ ανά μετρικό τόνο από 900 ευρώ τον Ιανουάριο του 2021.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι παραγωγοί προϊόντων χάρτου εξετάζουν το ενδεχόμενο να μειώσουν την παραγωγή, ενώ κάποιοι άλλοι μεταξύ αυτών και εγχώριοι παίκτες έχουν προχωρήσει ή εξετάζουν να προχωρήσουν σε μείωση του βάρους και των μέτρων του τελικού προϊόντος.
Νέο ράλι ανατιμήσεων αναμένεται και στα έλαια
Οι τιμοκατάλογοι του Σεπτεμβρίου που έχουν στα χέρια τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν αυξήσεις 30%, υποστηρίζουν στο Euro2day.gr στελέχη του λιανεμπορίου. «Η τιμή λίτρου στο ελαιόλαδο θα αυξηθεί κατά 1 ευρώ.
Ο βασικός λόγος είναι το κόστος παραγωγής που έχει αυξηθεί από τα 0,80-0,90 ευρώ στα 2 ευρώ», αναφέρει ιδιοκτήτης αλυσίδας σούπερ μάρκετ. Εκτός όμως από το κόστος παραγωγής και τις υψηλές τιμές παραγωγού, η έλλειψη σε εργάτες γης οδηγεί σε νέες ανατιμήσεις το προϊόν, λόγω μειωμένης προσφοράς.
Μειωμένη προσφορά υπάρχει και στον κλάδο των τυροκομικών – γαλακτοκομικών προϊόντων, οι βιομηχανίες του οποίου ζητούν νέες αυξήσεις 20%.
Η μείωση της προσφοράς εκτός από τη μείωση της πρώτης ύλης συνδέεται με την απόφαση αρκετών γαλακτοβιομηχανιών να κόψουν κωδικούς, να περιορίσουν την γκάμα και σε κάποιες περιπτώσεις να μειώσουν τη συσκευασία. Το τελευταίο εντοπίζεται κυρίως στα προϊόντα βουτύρου.
Διψήφιο ποσοστό ανατιμήσεων +25%-28% ζητούν οι προμηθευτές κρέατος (μοσχάρι, χοιρινό), κυρίως λόγω των υψηλών τιμών που αγοράζουν το προϊόν. Στην περίπτωση του μοσχαριού και του χοιρινού, η χώρα είναι ελλειμματική και τις μεγαλύτερες ποσότητες που καταναλώνει τις εισάγει από Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, κ.ά.
Επίσης
Επιπλέον ανατιμήσεις 25% δεν αποκλείεται να δουν οι Έλληνες καταναλωτές στο αλεύρι, στο σιμιγδάλι και στα υποπροϊόντα αυτών. Πρόκειται για βασική κατηγορία προϊόντων που μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία έχει διαταράξει σημαντικά τις παγκόσμιες αγορές αφού η Ρωσία και η Ουκρανία ήταν σημαντικοί εξαγωγείς σιτηρών, σιταριού, καλαμποκιού, οδήγησαν το ράλι των ανατιμήσεων από τον περασμένο Φεβρουάριο.
Από το νέο κύμα ανατιμήσεων δεν απουσιάζει ούτε ο καφές. Με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους, οι προμηθευτές ζητούν αυξήσεις +15%.
Οι νέες ανατιμήσεις, που αναμένεται ότι θα πιέσουν το ήδη μειωμένο εισόδημα των καταναλωτών, θα περάσουν τμηματικά μέχρι τα Χριστούγεννα, λένε στελέχη από το λιανεμπόριο τροφίμων που προετοιμάζονται για έναν δύσκολο χειμώνα.
«Λέγαμε ότι μετά το καλοκαίρι θα υπήρχαν σημάδια ουσιαστικής αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού, αλλά από τα στοιχεία δεν προκύπτει κάτι τέτοιο», αναφέρει στέλεχος της αγοράς που «βλέπει μια χαραμάδα στα commodities, οι τιμές των οποίων αρχίζουν να μειώνονται, έστω και οριακά».