Απατη: Μεγάλη απάτη συνέβη με γνωστό e-shop που έχει την έδρα του στην Αττική. Πως εξαπάτησαν τον πελάτη. Το ποσό που του πήραν.
Συγκεκριμένα, τουλάχιστον δέκα φορές έχει απασχολήσει τις αστυνομικές αρχές η φερόμενη ως διαχειρίστρια ενός e-shop με έδρα περιοχή της Αττικής, η οποία κατηγορείται ότι εξαπάτησε έναν επιχειρηματία από τη Θάσο που δραστηριοποιείται στον τουρισμό!
Το θύμα κατήγγειλε στο αστυνομικό τμήμα του νησιού ότι πλήρωσε ποσό ύψους περίπου 1.000 ευρώ στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για να αγοράσει ένα εργαλείο για την επιχείρησή του, όμως δεν το παρέλαβε ποτέ.
Όπως προέκυψε από την προανάκριση, το ηλεκτρονικό κατάστημα διαχειρίζεται η συγκεκριμένη γυναίκα που έχει εξαπατήσει άλλους δέκα επίδοξους πελάτες με τον ίδιο τρόπο και σε βάρος της σχηματίστηκε δικογραφία για απάτη μέσω διαδικτύου, η οποία διαβιβάστηκε στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Καβάλας.
Απατη: Η απάτη με τη βάρκα
Μια βάρκα θέλησε να αγοράσει ένας κάτοικος περιοχής της Δράμας από αγγελία που εντόπισε σε ιστοσελίδα αγοραπωλησιών, και επικοινώνησε τηλεφωνικά με αυτόν που την είχε αναρτήσει.
Εκείνος, όμως, κατάφερε να αποσπάσει προσωπικά τραπεζικά δεδομένα του και να αποκτήσει πρόσβαση στον λογαριασμό του, από τον οποίο «βούτηξε» 270 ευρώ, την περασμένη Τρίτη. Το θύμα υπέβαλε καταγγελία στην Ασφάλεια Δράμας και οι έρευνες των αστυνομικών για την ταυτοποίηση δράστη βρίσκονται σε εξέλιξη.
Ηλεκτρονική απάτη: Ραγδαία αύξηση στην Ελλάδα
Πανικός επικρατεί στην ΕΛ.ΑΣ. με τις ηλεκτρονικές απάτες που εντοπίζονται εδώ και λίγο καιρό στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, την προσοχή των πολιτών στο phishing, τη μέθοδο απόσπασης κωδικών πρόσβασης σε τραπεζικούς λογαριασμούς, εφιστά ο Διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Βασίλης Παπακώστας.
Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την εκπομπή «Πρωινή Παρέα», ο κ. Βασίλης Παπακώστας έκανε λόγο για αύξηση των περιστατικών phishing και εξήγησε πως «προσποιούνται μια πραγματική οντότητα, ένα τραπεζικό ίδρυμα για να μας πείσουν να καταχωρήσουμε τα προσωπικά μας στοιχεία εισόδου στον λογαριασμό και στη συνέχεια να αποκτήσουν πλήρη πρόσβαση και να μας πάρουν χρήματα».
Όπως εξήγησε, «γίνεται κυρίως με το πρόσχημα της ασφάλειας, όπως επίσης πολύ συχνά έχει τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος ώστε να μην προλάβουμε να το σκεφτούμε και να υποχρεωθούμε να καταχωρήσουμε τα στοιχεία μας. Αυτή είναι μια μέθοδος που χρησιμοποιείται παγκοσμίως».
Απατη: Αυτά πρέπει να προσέχουμε
Απατη: Επίσης, σύμφωνα με ό,τι ανέφερε, υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να προσέξουμε. «Το σημαντικότερο είναι ότι κανένα τραπεζικό ίδρυμα ή μέσο κοινωνικής δικτύωσης δεν θα μας στείλει τέτοιο μήνυμα για να επιβεβαιώσει τα στοιχεία μας με αυτόν τον τρόπο. Θα πρέπει να αγνοήσουμε οποιοδήποτε τέτοιο το μήνυμα και αν έχουμε οποιαδήποτε αμφιβολία, θα πρέπει να επικοινωνήσουμε με τον φορέα από όπου φαίνεται να προέρχεται».
Αυτό που «εκμεταλλεύονται είναι ότι είμαστε online συνέχεια, καθώς το κινητό μας είναι σαν ένας μικρός υπολογιστής, εκμεταλλεύονται ότι βιαζόμαστε, την ταχύτητα με την οποία έχουμε μάθει να λειτουργούμε» ενώ όπως σημείωσε, καλό είναι να προσέξουμε κάποια στοιχεία που μπορούν να χτυπήσουν «καμπανάκι» όπως είναι: κάποια γραμματικά λάθη στο μήνυμα, μια αλληλογραφία που μπορεί να έρχεται απροσδόκητα από ένα ίδρυμα, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποιο αίτημα, οι γενικότητες στο περιεχόμενο του μηνύματος, δημιουργώντας την αίσθηση του κατεπείγοντος.
Ο κ. Παπακώστας συμβουλεύει «οι πολίτες να ελέγχουν τακτικά τους λογαριασμούς τους και υπάρχουν και αξιόπιστες λύσεις με λογισμικά antivirus για χρήση και στο κινητό που αναγνωρίζουν τέτοιες περιπτώσεις», προσθέτοντας πως «είναι λάθος να έχουμε τους ίδιους κωδικούς παντού».
Επιπλέον, όταν λαμβάνουμε κλήσεις από αριθμούς με προέλευση από χώρες του εξωτερικού οι οποίες δεν οδηγούν πουθενά, μπορούμε να κάνουμε block για να μην μας ξαναενοχλήσουν. «Συνήθως αποσκοπούν στο να σε πείσουν να επενδύσεις κάποια χρήματα, αν μιλήσουν. Υπάρχουν όμως, και οι κλήσεις στις οποίες αν απαντήσουμε δεν μιλάει κανείς και σκοπός είναι να αναγνωρίσουν ποια σύνδεση είναι ενεργή, προκειμένου να αρχίσουν να στέλνουν διάφορα μηνύματα», υπογράμμισε ο κ. Παπακώστας.
Οι ανήλικοι στο στόχαστρο
Απατη: «Τρία εγκλήματα είχαν αυξητική τάση παγκοσμίως, την περίοδο της πανδημίας. Και στη χώρα μας», δήλωσε και εξήγησε ότι οι πιο διαδεδομένες απάτες είναι με τη μέθοδο του phising ή με παροχή επενδυτικών προγραμμάτων με διάφορες μεθόδους, επιθέσεις κατά πληροφοριακών συστημάτων που στη συνέχεια ζητούσαν λύτρα σε bitcoins προκειμένου να αποκρυπτογραφήσουμε τα αρχεία μας και να μπορούμε να έχουμε επιχειρησιακή συνέχεια και το τρίτο είναι η πορνογραφία ανηλίκων και γενικότερα τα αδικήματα κατά ανηλίκων.
«Υπάρχει μια αύξηση όσο αφορά στις παρενοχλήσεις ανηλίκων μέσω διαδικτύου. Μπορεί κάποια παιδιά να έχουν διαμοιράσει κάποια προσωπική τους φωτογραφία και στη συνέχεια να ξεκινά μια συνεχής εκβιαστική συμπεριφορά προκειμένου είτε να στείλουν και άλλες φωτογραφίες ή να συναντηθούν μαζί τους», συμπλήρωσε ο κ. Παπακώστας.
Τέλος, όπως ανέφερε «πολλές φορές οι διαφημίσεις που βλέπουμε για κρυπτονομίσματα, είναι μια απάτη χρησιμοποιώντας επώνυμους προκειμένου να πείσουν. Και γίνονται εν αγνοία των ατόμων. Δεν είναι παράνομο να αγοράζει κρυπτονομίσματα αλλά δεν το διαφημίζουν».
Άλλη μια ηλεκτρονική απάτη που σημειώθηκε
Στην περίπτωση του παρακάτω κυρίου, οι διαδικτυακοί απατεώνες κατάφεραν μέσα σε δευτερόλεπτα να του αποσπάσουν 5.300 ευρώ.
«Έλαβα ένα μήνυμα στο Viber ότι έγινε ανάληψη 300 ευρώ από μία πιστωτική κάρτα που έχω και αρχίζω και μπαίνω στο e-banking μέσα και έβλεπα να φεύγουν τα λεφτά, δεν μπορούσα να κάνω τίποτα. Είχανε χακάρει τον υπολογιστή μου, είχανε στείλει στην τράπεζα ότι είχα αλλάξει mail, δίχως να έχω αλλάξει mail εγώ, και μου λένε οι άνθρωποι «Τα λεφτά με το που μπήκαν μέσα στον λογαριασμό πήγαν σε άγνωστο παραλήπτη». 5.300 μου πήραν. «Πέταξαν» τα λεφτά, και πρόλαβα να μη μου πάρουν 15.000.»
Οι αξιωματικοί της δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος που χειρίζονται καθημερινά αυτού του είδους της υποθέσεις συμβουλεύουν να μην δίνουμε ποτέ τα προσωπικά μας στοιχεία και κωδικούς και να μην ανοίγουμε ιστοσελίδες από διευθύνσεις που περιλαμβάνονται σε μηνύματα στο κινητό ή mail με άγνωστη προέλευση.
Απάτη – Προσοχή: Την ίδια μέρα με τον Ηλία Βρεττό, η κόρη μιας άλλης γυναίκας, καταγγέλλει ότι έπεσε και εκείνη θύμα των απατεώνων.
«Το ίδιο έπαθε και η κόρη μου αυτομάτως το ίδιο βράδυ. Από δύο τράπεζες η κόρη μου, και την πήρε η τράπεζα η μία και της λέει «Γιατί κάνεις ανάληψη μέσα σε δέκα λεπτά 20-20, 30-30;», και απαντάει η κόρη μου «Δεν έχω κάνει τίποτα, δουλεύω τώρα αυτή τη στιγμή. Ακυρώστε τα όλα». Την παίρνει καπάκι πάλι τηλέφωνο άλλη μία τράπεζα και της λέει «Γίνονται αναλήψεις».
Το ηλεκτρονικό «ψάρεμα» έχει παρουσία πολλών ετών, ωστόσο, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου φαίνεται να εξελίσσουν συνεχώς τη «γκάμα» των επιθέσεών τους.