σούπερ μάρκετ: Πέφτουν οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε χιλιάδες βασικά προϊόντα κλιμακωτά και έως τις αρχές του καλοκαιριού.
Μετά την εκτόξευση των τιμών τους κατά 35% με έμφαση στα γαλακτοκομικά , στα τυροκομικά προϊόντα , στα χαρτικά και στα σπορέλαια , και εξαιτίας της μείωσης του όγκου των πωλήσεών τους, οι βιομηχανίες αναμένεται να προχωρήσουν στη σταδιακή αποκλιμάκωσή τους.
Την… κατιούσα αναμένεται να πάρουν οι τιμές μιας σειράς βασικών προϊόντων το επόμενο διάστημα, μετά τις συνεχείς ανατιμήσεις που έχουν υποστεί τον τελευταίο 1,5 χρόνο και που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν ακόμα και το 35%.
Η αποκλιμάκωση, η οποία εκτιμάται ότι θα έχει φανεί στο ράφι μέχρι τον Ιούνιο, αφορά, κυρίως, σε γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, χαρτικά και σπορέλαια, ενώ οι μειώσεις τιμών σε μακαρόνια, ρύζια και αλεύρι θα πάρει περισσότερο χρόνο.
σούπερ μάρκετ: Τεράστια αλλαγή
Αλώστε, τόσο οι βιομηχανίες όσο και τα σούπερ μάρκετ βρίσκονται σε κατάσταση κόκκινου συναγερμού μετά την έστω και οριακή μείωση (0,9%) του όγκου πωλήσεων που καταγράφηκε το 2022 θέτοντας σε κίνδυνο την ανάπτυξή τους.
«Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα εκτιμώ ότι θα έχει περιοριστεί στο 9%-11% μέχρι τον Ιούνιο από 15,4% που είναι σήμερα. Οι προμηθευτές, άλλωστε, έχουν υποσχεθεί μειώσεις τιμών, καθώς το δυνατό τους χαρτί, η ενέργεια, στο κόστος της οποίας μέχρι σήμερα απέδιδαν τις αυξήσεις, δεν υφίσταται πλέον», δηλώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο Retail Analyst, Κωνσταντίνος Μαχαίρας.
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι οι τιμές των βασικών αγαθών θα είναι χαμηλές, αλλά δεν θα βρίσκονται στα εξωφρενικά επίπεδα που είναι σήμερα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σύντομα αναμένεται να φτάσουν στα σούπερ μάρκετ νέοι τιμοκατάλογοι για εισαγόμενα γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, όπως τυρί ένταμ και γκούντα, με τιμές έως και 15% χαμηλότερες.
Όπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, στην Κεντρική Ευρώπη η παραγωγή αγελαδινού γάλακτος και κατ’ επέκταση και γαλακτοκομικών και τυροκομικών ειδών έχει αυξηθεί και υπάρχουν υψηλά αποθέματα.
«Η τιμή του γάλακτος είναι πιο εύκολο να πέσει, γιατί οι κτηνοτρόφοι το πωλούν αμέσως στις βιομηχανίες. Έτσι, μόλις μειωθούν οι τιμές των ζωοτροφών, οι κτηνοτρόφοι μπορούν να ρίξουν τις τιμές στην πρώτη ύλη και οι βιομηχανίες να πουλήσουν φθηνότερα», σημειώνει ο κ. Μαχαίρας.
σούπερ μάρκετ: Στο ίδιο πλαίσιο, φθηνότερο κατά περίπου 5%-6% θα πωλείται και το χοιρινό κρέας.
Αντίστοιχα, μειώσεις από 8% έως 20% αναμένονται και στα σπορέλαια ιδιωτικής ετικέτας, κυρίως στο αραβοσιτέλαιο και το ηλιέλαιο, μετά το ρεκόρ που κατέγραψε η τιμή του ηλιελαίου ως αποτέλεσμα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγέα στην Ε.Ε., με περίπου 200.000 τόνους μηνιαίως.
Έτσι, δεν αποκλείεται σύντομα η τιμή του προϊόντος ιδιωτικής ετικέτας στο ράφι να διαμορφωθεί στα επίπεδα των 2 ευρώ ανά λίτρο από 2,56 που είναι σήμερα.
Μικρές μειώσεις της τάξεως του 5%-8% αναμένονται και στα χαρτικά, κυρίως των επώνυμων, τα οποία χάνουν ολοένα και περισσότερο έδαφος έναντι αυτών της ιδιωτικής ετικέτας, καθώς οι ανατιμήσεις τον τελευταίο χρόνο άγγιξαν το 35%.
Μάλιστα, η κατηγορία των ειδών νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά και χαρτικά) είναι αυτή που παρουσίασε πέρυσι τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων σε όγκο αγγίζοντας το 5%.
σούπερ μάρκετ: Θα αργήσουν να φθηνύνουν αλεύρι, ρύζι και μακαρόνια
Αντίθετα, αργή θα είναι η αποκλιμάκωση των τιμών σε αλεύρι, μακαρόνια και ρύζι, καθώς οι βιομηχανίες είχαν αγοράσει την πρώτη ύλη ακριβότερη σε ποσοστό έως και 40%. «Οι τιμές σε μακαρόνια και ρύζια θα καθυστερήσουν να πέσουν.
Έχουν ακόμα μεγάλα αποθέματα σε προϊόντα, τα οποία παρήγαγαν από πρώτες ύλες που είχαν αγοράσει πολύ ακριβά», επισημαίνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής κορυφαίο στέλεχος της εγχώριας αγοράς λιανεμπορίου τροφίμων.
Προσθέτει δε ότι με την επέκταση της συμφωνίας εξαγωγής σιτηρών από τα λιμάνια της Ουκρανίας οι τιμές θα είναι χαμηλότερες, πράγμα που σημαίνει ότι οι βιομηχανίες θα αγοράσουν φθηνότερη πρώτη ύλη, θα παρασκευάσουν τα προϊόντα και θα αρχίσουν να ρίχνουν τις τιμές.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις προβλέψεις του υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA)
η αυξημένη ρωσική παραγωγή με ταυτόχρονη ενίσχυση των ρωσικών εξαγωγών, λόγω των ανταγωνιστικών τιμών της, θα επιφέρει πιθανή υποχώρηση στις τιμές τους.
Σημειώνεται ότι οι τιμές των ζυμαρικών έχουν αυξηθεί κατά 35% από την έναρξη του πολέμου, από 0,84 ευρώ το πακέτο των 500 γραμμαρίων στο 1,13 ευρώ, αν και ο έντονος ανταγωνισμός λόγω του «καλαθιού του νοικοκυριού» πιέζει ήδη τις τιμές προς τα κάτω. Αντίστοιχα, το αλεύρι από 1,28 ευρώ κινείται στην περιοχή του 1,5 ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, οι νέοι τιμοκατάλογοι που θα φτάσουν το επόμενο διάστημα στα σούπερ μάρκετ δεν θα εξαφανίσουν ως διά μαγείας την ακρίβεια που μαστίζει τα νοικοκυριά, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, ενώ η μείωση των τιμών των πρώτων υλών αργεί πάντα να περάσει στο ράφι.
ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΣΕ ΒΑΣΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
ΠΡΟΪΟΝ ΜΑΡΤΙΟΣ 2022 MΑΡΤΙΟΣ 2023 ΙΟΥΝΙΟΣ 2023 (εκτιμήσεις)
ΓΑΛΑ ΦΡΕΣΚΟ 1 ΛΙΤΡΟ 1,38€ 1,78€ 1,51€
ΗΛΙΕΛΑΙΟ 1 ΛΙΤΡΟ 3,62€ 5,3€ 4,3€
ΤΥΡΙ GOUDA 2,35€ 3,24€ 2,75€
ΧΟΙΡΙΝΕΣ ΜΠΡΙΖΟΛΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ 1 ΚΙΛΟ 4,98€ 5,6€ 5,26€
ΧΑΡΤΙΑ ΥΓΕΙΑΣ (12 ΡΟΛΑ) 7,41€ 9,81€ 9€
Άνοδο τζίρου στα σουπερμάρκετ έφερε ο πληθωρισμός
Μπορεί οι καταναλωτές να μειώνουν τις αγορές τους στα σουπερμάρκετ λόγω της ακρίβειας, ωστόσο ο τζίρος των επιχειρήσεων αυτών σημείωσε σημαντική άνοδο και τον Ιανουάριο. Η αξία των πωλήσεων αυξάνεται, την ώρα που μειώνεται ο όγκος των πωλήσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκε κατά 6,9% συγκριτικά με τον Ιανουάριο του 2022, αύξηση που σχετίζεται με τις ανατιμήσεις που άγγιξαν σχεδόν το 10%, όχι με την αύξηση της ζήτησης. Σε αριθμούς, οι πωλήσεις τον Ιανουάριο του 2023 διαμορφώθηκε στα 652 εκατ. ευρώ έναντι 610 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2022.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η αξία των πωλήσεων είναι αυξημένη κατά 7% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα ενώ καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 2,5%. Εκτιμάται πάντως ότι η πτώση στους όγκους πωλήσεων τον Ιανουάριο «συγκρατήθηκε» και από το γεγονός ότι τον ίδιο μήνα του 2022 είχαμε τις έντονες χιονοπτώσεις που είχαν οδηγήσει (λόγω των αντικειμενικών συνθηκών) σε μειωμένες αγορές για κάποιες ημέρες.
Αναπτύσσονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Δυναμική πορεία καταγράφουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (PL), με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται τον Ιανουάριο στο 17,7%, με τη συγκεκριμένη κατηγορία να «τρέχει» με 21,3%. Η κατηγορία των PL προϊόντων έκλεισε το 2022 με ρυθμό ανάπτυξης 16,4%. Αντίστοιχα, οι προωθητικές ενέργειες στο σύνολο των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 24,1%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 29,1% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά κατά 22,3%.
Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (σ.σ. εξαιρείται η εταιρεία Lidl), από τα στοιχεία της IRI προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων τον Ιανουάριο αυξήθηκε κατά 5,7%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 12,3% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 11,9%. Ωστόσο, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα είναι μειωμένος κατά 2,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς αυξημένος 1,2% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά μειωμένος κατά 2,3%.
Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε τέσσερις και συγκεκριμένα στα μη αλκοολούχα ποτά (2,4%), στα αλκοολούχα ποτά (1,9%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (1,2%) και στα είδη ατομικής υγιεινής (1,3%).
Στον αντίποδα, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα συσκευασμένα τρόφιμα (3,2%), στα σνακς (0,3%), στα γαλακτοκομικά (6,7%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα ( 8,2%), στα καθαριστικά σπιτιού/απορρυπαντικά (1,3%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (3,2%).
Τα στοιχεία του Ιανουαρίου δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα υπερμάρκετ (πάνω από 2.500 τ.μ.). Στα καταστήματα αυτά καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση τζίρου τον πρώτο μήνα του έτους (11%) ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται σε 15,1%.
Στα πολύ μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.) καταγράφεται αύξηση τζίρου 10,5% με το μερίδιό τους να βρίσκεται στο 13,9%. Κατά 6,4% αυξήθηκε ο τζίρος στα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) με το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνεται σε 33,4%. Αύξηση, 5% καταγράφηκε στα μεγάλα καταστήματα (1.000 έως 2.500 τ.μ.), στα οποία πραγματοποιήθηκε το 37,6% του συνολικού τζίρου.