χαράτσι αυτοκίνητα: Ανατροπή και βόμβα με τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα φέρνει νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών.
«Χαράτσι» έως και 3.000 ευρώ περιμένει τους ιδιοκτήτες εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η καταβολή περιβαλλοντικού τέλους 3.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 4.
Ενώ περιβαλλοντικό τέλος ύψους 1.000 ευρώ θα πληρώσουν όσοι διαθέτουν εισαγόμενα οχήματα που πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών καυσαερίων της Ευρώπης, Euro 5a και Euro 5b.
χαράτσι αυτοκίνητα: Οι λεπτομέρειες
Ουσιαστικά αφορά σε αυτοκίνητα που έχουν πρώτη άδεια κυκλοφορίας από το 2012 έως και το 2014, δηλαδή αφορά οχήματα με ηλικίες από οκτώ έως και 10 ετών.
Το νέο «χαράτσι» αφορά δεκάδες χιλιάδες εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ, καθώς και φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνους (βαν, μικρά επαγγελματικά κ.ά.).
Μόνο το 2021 οι εισαγωγές μεταχειρισμένων έχουν ξεπεράσει τις 50.000 μονάδες (ο βασικότερος λόγος είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των καινούργιων, με πολλούς ιδιοκτήτες να στρέφονται στην εισαγωγή μεταχειρισμένων).
Από το περιβαλλοντικό τέλος απαλλάσσονται τα οχήματα που ήδη έχουν δήλωση άφιξης (ΔΑΟ) ή δηλωτικά εισαγωγής, πριν από την ημερομηνία δημοσίευσης της σχετικής τροπολογίας. Επίσης, εξαιρούνται τα ιστορικά οχήματα, ηλικίας 30+ ετών.
Συγκεκριμένα, από το περιβαλλοντικό τέλος εξαιρούνται τα αυτοκίνητα με ιστορικές πινακίδες, τα οποία προορίζονται για κυκλοφορία σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές ή εκδηλώσεις, που αφορούν αγώνες ιστορικών οχημάτων κ.ά.
Εξίσου σημαντικό, είναι ότι πλέον απαγορεύεται η ταξινόμηση οχημάτων που τηρούν τις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 1, 2 και 3.
Αυτό σημαίνει, ότι αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας – που μπορεί να είναι και άνω των 20 – 25 ετών – και εφόσον δεν υπάγονται στις νέες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων της Ευρώπης ή δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές του άνθρακα, τότε, τα συγκεκριμένα οχήματα δεν θα μπορούν να ταξινομηθούν.
Σύστημα ορίου ταχύτητας σε όλα τα αυτοκίνητα από τον Ιούλιο του 2022
Από τον Ιούλιο του 2022, θα τεθούν σε εφαρμογή οι νέοι κανονισμοί σχετικά με τη χρήση νέων υποχρεωτικών συστημάτων ασφαλείας στα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας των ποδηλατών και των πεζών στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Για πολλά χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί τις μετακινήσεις με ποδήλατο ως ένα οικολογικό και ασφαλές μέσο μεταφοράς, ενώ σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν λειτουργικοί ποδηλατόδρομοι που δίνουν λύσεις στην καθημερινότητα.
Πολλές πόλεις προτρέπουν όλο και περισσότερους πολίτες να επιλέγουν το ποδήλατο, επεκτείνοντας τους ποδηλατόδρομους και δίνοντας περισσότερα κίνητρα για να τους χρησιμοποιούν.
Το θέμα αυτό έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία την περίοδο της πανδημίας, όπου οι μετακινήσεις με ποδήλατο θεωρούνται ασφαλέστερες από αυτές με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Αυτή η νέα τάση μετακίνησης με τα ποδήλατα αναγκάζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πάρει μια σειρά από αποφάσεις για να επιλύσει το θέμα της ασφαλούς μετακίνησης των ποδηλατών.
Σύμφωνα με αυτόν τον κανονισμό, από τις 6 Ιουλίου του τρέχοντος έτους τα καινούρια αυτοκίνητα θα πρέπει να εφοδιαστούν με νέα υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας, τα οποία θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων με τη συμμετοχή πεζών και ποδηλατών.
Ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει έναν εκτενή κατάλογο των υποχρεωτικών συστημάτων και λειτουργιών ασφαλείας, με τα οποία πρόκειται να εξοπλιστούν τα νέα αυτοκίνητα.
Έτσι τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι εξοπλισμένα με σύστημα ένδειξης ορίου ταχύτητας, διατήρηση λωρίδας και σύστημα ελέγχου πίεσης τροχών. Επιπλέον, από το 2024 όλα τα νέα οχήματα θα πρέπει να διαθέτουν τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά» καταγραφής συμβάντων, ενώ τα φορτηγά θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με το νέο σύστημα BLIS (Blind Spot Information System), το οποίο θα βελτιώσει την ασφάλεια των ποδηλατών που κινούνται στη λεγόμενη νεκρή γωνία.
Δύο χρόνια αργότερα θα τεθεί σε ισχύ και η απαίτηση εφαρμογής συστημάτων ανίχνευσης κόπωσης του οδηγού. Από το 2029, θα εφαρμοστεί η απαίτηση εισαγωγής του προτύπου άμεσης ορατότητας DVS στα φορτηγά, που απαιτεί τη χρήση καμερών ή πρόσθετων καθρεφτών.
Επιπλέον, από τον νέο κανονισμό της ΕΕ δεν θα μπορούσε να λείπει μια τροποποίηση των διατάξεων για τα συστήματα παθητικής ασφάλειας στα νέα αυτοκίνητα, όπως για παράδειγμα το υλικό που χρησιμοποιείται στο γυαλί των παρμπρίζ των αυτοκινήτων.
χαράτσι αυτοκίνητα | Οι προσδοκίες από τα νέα συστήματα ασφαλείας είναι η αισθητή μείωση των ατυχημάτων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα συστήματα αυτά θα επιτρέψουν τη μείωση του αριθμού των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων κατά 24.794 και την αποφυγή 140.740 σοβαρών τραυματισμών σε όλη την Ευρώπη.
Ορισμένα από αυτά τα έξυπνα συστήματα ασφαλείας είναι ήδη γνωστά και εφαρμόζονται στους σύγχρονους τύπους οχημάτων και ορισμένα από αυτά θα πρέπει να αναπτυχθούν ή να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο από τους κατασκευαστές, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να συμμορφωθούν με τα νέα δεδομένα των συστημάτων ασφαλείας.