Σούπερ μάρκετ: Σήμα κινδύνου εκπέμπεται από την τροχαία για επιβολή προστίμου 80 ευρώ σε όλους τους οδηγούς που συνηθίζουν να μεταφέρουν με το ΙΧ τους τα ψώνια των σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ τα ψώνια πρέπει να τοποθετούνται πάντα στο χώρο των αποσκευών και όχι στον θάλαμο των επιβατών, διότι σε περίπτωση σύγκρουσης, το βάρος τους πολλαπλασιάζεται και μπορεί να αποτελέσουν αιτία σοβαρού τραυματισμού.
Μια φαινομενικά αθώα συνήθεια, όπως η μεταφορά προϊόντων από το σουπερμάρκετ μπορεί να σας οδηγήσει στην φάκα της τροχαίας και στην επιβολή ενός τσουχτερού προστίμου.
Οι περισσότεροι από εμάς χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητό μας για τα ψώνια της εβδομάδας από το σούπερμαρκετ, αγνοώντας παρ’ όλα αυτά ότι η συγκεκριμένη συνήθεια μπορεί να οδηγήσει σε λάθη τα οποία ενδέχεται να τα πληρώσουμε ακριβά.
Σούπερ μάρκετ: Πρόστιμο!
Ένα από τα πλέον συνηθισμένα σφάλματα των οδηγών που μεταφέρουν προϊόντα με το αυτοκίνητό τους είναι η τοποθέτηση τους στον θάλαμο των επιβατών και όχι στον χώρο των αποσκευών.
Η κίνηση αυτή μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά επικίνδυνη, καθώς υπό συγκεκριμένες συνθήκες όχι μόνον μπορεί να δημιουργήσει ανυπέρβλητα εμπόδια στο έργο του οδηγού αλλά και να προκαλέσει κάποιο λιγότερο ή περισσότερο σοβαρό τραυματισμό.
Ως γνωστόν σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση τα αντικείμενα που βρίσκονται ελεύθερα στην καμπίνα ενός αυτοκινήτου είναι πολύ πιθανόν να εκσφενδονιστούν προς όλες τις κατευθύνσεις, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο εξαιρετικά επικίνδυνες συνθήκες για τον οδηγό και τους επιβάτες.
Σούπερ μάρκετ: Ψώνια με ΙΧ
Μπορεί, λοιπόν, ένα αντικείμενο το οποίο δεν υπερβαίνει σε βάρος τα 500 γραμμάρια να θεωρείται από τους περισσότερους αθώους, ωστόσο, στην περίπτωση που το όχημα συγκρουστεί με την ταχύτητα των 50 χλμ./ώρα, το πραγματικό του βάρους αυξάνεται σχεδόν στα 22 κιλά, ενώ αν η ταχύτητα της πρόσκρουσης αγγίξει τα 90 χλμ./ώρα τότε το βάρος εκτινάσσεται πάνω από τα 70 κιλά.
Προφανώς κανείς δεν θα ήθελε να δοκιμάσει την… τύχη του απέναντι σε αντικείμενο 22 ή 70 κιλών, το οποίο στην πραγματικότητα μπορεί να είναι ένα προϊόν με βάρος όχι μεγαλύτερο των 500 γραμμαρίων.
Το γνωστό και ως «φαινόμενο του ελέφαντα» -ένα αθώο αντικείμενο μπορεί να αποκτήσει σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση το βάρος ενός… ελέφαντα- είναι ένας πολύ καλός λόγος ώστε να μην μεταφέρουμε αντικείμενα στον θάλαμο των επιβατών.
Ωστόσο δεν είναι μόνο ο κίνδυνος του τραυματισμού ο οποίος θα πρέπει να μας οδηγήσει στην… εγκατάλειψη μιας κακής συνήθειας αλλά και το ενδεχόμενο της επιβολής ενός αχρείαστου προστίμου.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στη χώρα μας, η φόρτωση αντικειμένων στο αυτοκίνητο θα πρέπει να γίνεται με τέτοιον τρόπο να μην περιορίζεται ή παρεμποδίζεται η ορατότητα του οδηγού, να μην εμποδίζεται η οδήγηση του οχήματος και να μη μειώνεται η σταθερότητα αυτού.
Το πρόστιμο το οποίο προβλέπεται για εκείνους τους οδηγούς που θα παραβιάσουν τη συγκεκριμένη διάταξη του άρθρου 32 του ΚΟΚ είναι 80 ευρώ και μολονότι δεν είναι υψηλό, ο κίνδυνος από αντικείμενα τα οποία δεν βρίσκονται σωστά αποθηκευμένα είναι μεγάλος.
Σούπερ μάρκετ: Τα δύο σενάρια για τον τζίρο
Περαιτέρω ανοδικά θα συνεχίσει να κινείται ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2023. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από πρόβλεψη της εταιρείας μετρήσεων αγοράς, IRI, που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr και δείχνει ότι με βάση δύο διαφορετικά σενάρια που σχετίζονται με το ύψος του πληθωρισμού στη χώρα και στις δύο περιπτώσεις οι πωλήσεις των αλυσίδων θα είναι αυξημένες.
Πιο συγκεκριμένα, η IRI έχει εξετάσει δύο διαφορετικά σενάρια όπου το πρώτο δείχνει ότι με πληθωρισμό στα επίπεδα του 5,8% μεσοσταθμικά στη διάρκεια της φετινής χρονιάς η ανάπτυξη του τζίρου για το οργανωμένο λιανεμπόριο – σούπερ μάρκετ, θα είναι στο 4,5% σε σύγκριση με το 2022.
Το δεύτερο σενάριο της εταιρείας μετρήσεων “βλέπει” πληθωρισμό που κινείται στο 4,8% με την ανάπτυξη των αλυσίδων βάσει τζίρου να κινείται στο 3,5% σε σχέση με το 2022.
Προηγήθηκαν ανατιμήσεις 6,8% το 2022 και αύξηση τζίρου κατά 5,8% – Στο -0,9% η πτώση των πωλούμενων τεμαχίων στα προϊόντα
Για να έχουμε μία συγκριτική εικόνα του τι σημαίνει η πρόβλεψη αυτή, αναφέρουμε ότι τζίρος για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ το 2022 έφτασε πανελλαδικά κοντά στα 9 δισεκατομμύρια ευρώ, όπου σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία αγοράς της IRI η αύξηση των τιμών ήταν στο 6,8%.
Αντίστοιχα οι πωλήσεις σε τεμάχια βασικών καταναλωτικών αγαθών ήταν μειωμένες κατά 0,9% γεγονός που αποτελεί απόρροια των ανατιμήσεων που οδήγησαν τους καταναλωτές σε περιορισμό της κατανάλωσης και ο κύκλος εργασιών ήταν ενισχυμένος κατά 5,8%, επηρεασμένος από το πληθωριστικό περιβάλλον που διαμορφώθηκε στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς.
Θα θυμίσουμε ότι η Τράπεζα της Ελλάδος έχει δώσει στα τέλη του 2022 πρόβλεψη για αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 5,8% στη διάρκεια του 2023, ποσοστό στο οποίο πατάει το ένα από τα δύο σενάρια της πρόβλεψης που έκανε η IRI για να υπολογίζει την φετινή πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ. Αντίστοιχα η πρόβλεψη της Κεντρικής Τράπεζας κάνει λόγο για ανάπτυξη στη χώρα στα επίπεδα του 1,5%.
Η πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο
Σε ό,τι αφορά στην μέχρι στιγμής εικόνα των σούπερ μάρκετ για το έτος που διανύουμε, η πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου που έληξε στις 8 του μηνός εμφάνισε κάμψη των πωλήσεων σε αξία κατά -0,7% και σημαντική πτώση των πωλήσεων σε τεμάχια κατά -10,6%.
Η εικόνα άρχισε σταδιακά να αλλάζει από την δεύτερη εβδομάδα του Ιανουαρίου που ολοκληρώθηκε στις 15 του συγκεκριμένου μήνα, όταν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 11,1% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2022 και σημάδια ανάπτυξης κατέγραψαν και τα πωλούμενα τεμάχια με 1,5%.
Η εικόνα στην τρίτη εβδομάδα του Ιανουαρίου (έως και 22/1) ήταν μετριασμένη σε σχέση με τη δεύτερη, καθώς ο τζίρος ήταν αυξημένος κατά 7,2% εν συγκρίσει με την αντίστοιχη τρίτη εβδομάδα του Ιανουαρίου 2022 και τα τεμάχια προϊόντων που πουλήθηκαν μειώθηκαν κατά -2,3%.
Η τέταρτη και τελευταία εβδομάδα που έληξε στις 29 Ιανουαρίου ήταν ανοδική κατά 9,5% σε τζίρο και οριακά ανοδική κατά 0,1% σε τεμάχια συγκρινόμενη με την τέταρτη εβδομάδα του Ιανουαρίου του 2022.
Αναφέρουμε ωστόσο ότι ο περσινός Ιανουάριος ήταν ένας έντονα πτωτικός μήνας για το σύνολο της αγοράς, ο οποίος είχε επηρεαστεί από το κύμα κακοκαιρίας “Ελπίς” που έπληξε τη χώρα, επομένως οι πωλήσεις του φετινού αντίστοιχου μήνα είναι λογικό να εμφανίζονται βελτιωμένες σε σύγκριση με πέρυσι.
Ενισχύεται ο τζίρος των γερμανικών Lidl και Aldi στη Βρετανία
Ο εφιάλτης για τα σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει όνομα και πρόσωπο, και δεν είναι άλλος από τα γερμανικά εκπτωτικά Aldi και Lidl, στα οποία εξακολουθούν να συρρέουν οι πελάτες τους ειδικά τον τελευταίο καιρό, που η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός έχουν εκτινάξει το κόστος διαβίωσης.
Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Aldi Βρετανίας, Ζιλ Χάρλεϊ, δεσμεύεται να εξασφαλίσει τις χαμηλότερες τιμές στη χώρα «ό,τι και αν γίνει». Αυτό βέβαια υποχρεώνει τους σημαντικότερους παίκτες στη βρετανική αγορά, ήτοι τους ομίλους Tesco, Sainsbury’s, Asda και Morrisons, να μειώσουν περισσότερο το κόστος, ώστε να μπορούν να κρατήσουν υπό έλεγχο τις τιμές και να εστιάσουν τις προσπάθειές τους σε όσους έχουν πληγεί από την κρίση κόστους ζωής.
«Μόνο κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, οι πελάτες μας προτίμησαν να κάνουν τις προμήθειές τους της τάξεως των 58 εκατ. λιρών αντί των Tesco και Sainsbury’s στα σούπερ μάρκετ Lidl», διευκρίνισε, μιλώντας στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Ρόιτερς, ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Lidl Ηνωμένου Βασιλείου, Ράιαν Μακντόνελ.
«Και αυτές οι αγορές δεν αφορούν μόνο νέους καταναλωτές, που μας επισκέπτονται». Οι αλυσίδες εκπτωτικών σούπερ μάρκετ αποδείχθηκαν οι μεγάλες νικήτριες κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, προσελκύοντας αγοραστές από όλες τις παραδοσιακές ομάδες, ενώ οι πωλήσεις του Δεκεμβρίου για τα Aldi και τα Lidl εμφάνισαν αύξηση κατά 26% και 25% αντίστοιχα.
Αξίζει να επισημανθεί πως το γερμανικό δίδυμο έχει ήδη καταλάβει περισσότερο από το 16% της βρετανικής αγοράς. Ωστόσο, αναλυτές, πανεπιστημιακοί και στελέχη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αναμένουν ότι αυτό θα διπλασιαστεί μέσα σε μία δεκαετία, διότι ξοδεύουν εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες για να επεκταθούν.