Σούπερ μάρκετ: Ανατροπή στο «λουκέτο» για μεγάλη αλυσίδα

Σούπερ μάρκετ: «Άκαρπη» στάθηκε η πρώτη χρονιά στην Ελλάδα για τη μεγάλη ρωσική αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Mere». Ποιο το μέλλον… Η γνωστή αλυσίδα παρά τις ζημιές και το λουκέτο που έβαλε σε κατάστημά της στο Λαγκαδά και τα σενάρια που την ήθελαν να κλείνει εντελώς συνεχίζει απτόητη το έργο της για να κερδίσει ένα σεβαστό […]

Σούπερ μάρκετ: Ανατροπή στο «λουκέτο» για μεγάλη αλυσίδα

Σούπερ μάρκετ: «Άκαρπη» στάθηκε η πρώτη χρονιά στην Ελλάδα για τη μεγάλη ρωσική αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Mere». Ποιο το μέλλον…

Η γνωστή αλυσίδα παρά τις ζημιές και το λουκέτο που έβαλε σε κατάστημά της στο Λαγκαδά και τα σενάρια που την ήθελαν να κλείνει εντελώς συνεχίζει απτόητη το έργο της για να κερδίσει ένα σεβαστό μερίδιο στην αγορά της λιανικής πώλησης.

Ο ρωσικός όμιλος προχώρησε αποφασιστικά σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με στόχο την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων της στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.

Χαμηλές πτήσεις κατέγραψαν στην πρώτη τους χρονιά στην Ελλάδα τα σούπερ μάρκετ Mere, διαψεύδοντας τους υψηλούς στόχους που είχαν τεθεί από τη διοίκηση πριν από την έλευση της αλυσίδας στη χώρα μας.

Τόσο σε επίπεδο ανάπτυξης καταστημάτων όσο και οικονομικών επιδόσεων, η Mere κινήθηκε αρκετά κάτω από τον πήχη, χωρίς όμως να πετάει λευκή πετσέτα, καθώς συνεχίζει να στοχεύει σε περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα.

Σούπερ μάρκετ: Ανατροπή στο λουκέτο

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της TORG Hellas, τη θυγατρικής του ομώνυμου ρωσικού ομίλου, που έχει αναλάβει την ανάπτυξη της αλυσίδας Mere στην Ελλάδα, το 2021 ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε μόλις σε 2,24 εκατ. ευρώ, με το αποτέλεσμα να είναι ζημίες ύψους 995 χιλ. ευρώ, ενώ οι συσσωρευμένες ζημίες διαμορφώθηκαν σε 1,16 εκατ. ευρώ.

Σημαντικό «ελαφρυντικό» στις χαμηλές πωλήσεις είναι ότι τα καταστήματα, λόγω των προβλημάτων που είχε δημιουργήσει η πανδημία, δεν τέθηκαν σε λειτουργία από την αρχή του χρόνου.

Συγκεκριμένα, τα τέσσερα πρώτα (Λάρισα, Λαγκαδάς, Τρίπολη και Κόρινθος) ξεκίνησαν τον Μάιο του 2021 και αυτό του Αγρινίου μόλις τον Δεκέμβριο.

Το 2022, για το οποίο η διοίκηση εκτιμά ότι η αλυσίδα θα έχει σταθερή πορεία, δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς, καθώς τον περασμένο Ιανουάριο έκλεισε το σούπερ μάρκετ στον Λαγκαδά, λόγω προβλημάτων στις κτιριακές υποδομές, όπως αναφέρει η διοίκηση.

Παράλληλα, όπως είχε γράψει το Power Game στις 30 Μαΐου, η δεύτερη εταιρεία που ετοίμαζε ο όμιλος για την ελληνική αγορά, η Hellas Market, έβαλε «λουκέτο» δύο μήνες μετά τη σύστασή της.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι καταλυτικό ρόλο γι’ αυτήν την κίνηση έπαιξαν οι εξελίξεις μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Σούπερ μάρκετ: Επέκταση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Παρά τα παραπάνω γεγονότα, η διοίκηση της Mere όχι μόνο δεν σκοπεύει -σύμφωνα με τα λεγόμενά της- να διακόψει τη λειτουργία της στην Ελλάδα, αλλά ετοιμάζεται για περαιτέρω επέκταση.

Μέσα στο 2022 πραγματοποίησε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, φθάνοντας τα 1,55 εκατ. ευρώ, ενώ, όπως σημειώνεται, σχεδιάζεται περαιτέρω αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου.

Σε ό,τι αφορά το δίκτυο, η διοίκηση μετά την πορεία στην περιφέρεια φαίνεται διατεθειμένη να δοκιμάσει την τύχη της αλυσίδας και στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας.

Όπως σημειώνει, η επέκταση με νέα καταστήματα, ειδικά στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αποτελεί άμεσο σχέδιο προς υλοποίηση.

Εισβάλει η Carrefour

Tο εγχείρημα της ρωσικής αλυσίδας hard discount σούπερ μάρκετ MERE αντιμετωπίζει δυσκολίες. Σύμφωνα με πληροφορίες του businessdaily.gr την μοίρα του καταστήματος στον Λαγκαδά εκτιμάται ότι θα έχει και το κατάστημα της MERE στην Τρίπολη.

Όπως αναφέρει η ίδια πηγή, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα μέσα στο επόμενο διάστημα να μπει οριστικό λουκέτο και σε δεύτερο MERE μετά το κλείσιμο του καταστήματος στον Λαγκαδά, καθώς ο ρωσικός όμιλος εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να διακόψει τη λειτουργία του σούπερ μάρκετ που έχει ανοίξει στην Τρίπολη.

Να σημειωθεί ότι ο όμιλος Torgservis των αδελφών Σνάιντερ, ο οποίος αναπτύσσει το συγκεκριμένο σήμα στην χώρα μας αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, είχε προχωρήσει στο άνοιγμα πέντε καταστημάτων σε Λάρισα, Τρίπολη, Κόρινθο, Αγρίνιο και Λαγκαδά, ωστόσο αναγκάστηκε να κλείσει το τελευταίο λόγω της μειωμένης κίνησης και των ασθενικών οικονομικών επιδόσεων, με βάση τις οποίες κρίθηκε ως ασύμφορη η συνέχιση της λειτουργίας του και πλέον το δίκτυό της μετρά τέσσερα σημεία.

Παρά το γεγονός ότι η ρωσική αλυσίδα hard discount έκανε πριν περίπου δύο χρόνια είσοδο στην ελληνική αγορά με ένα φιλόδοξο πλάνο επέκτασης, ωστόσο δεν φαίνεται μέχρι στιγμής τουλάχιστον να πείθει τους καταναλωτές, οι οποίοι όλα αυτά τα χρόνια έχουν συνηθίσει σε ένα διαφορετικό τύπο καταστήματος για να κάνουν τις αγορές τους και τους «ξενίζει» το γεγονός ότι στα σούπερ μάρκετ της MERE τα προϊόντα δεν είναι τοποθετημένα σε ράφια αλλά βρίσκονται σε χαρτοκιβώτια και παλέτες, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των κωδικών είναι ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία προέρχονται είτε από μικρούς τοπικούς παραγωγούς είτε εισάγονται από ξένες χώρες όπως η Ρωσία και η Ουκρανία.

Ούτε με χαμηλές τιμές

Επιπλέον, ούτε το δέλεαρ των αρκετά χαμηλότερων τιμών (στόχος της αλυσίδας είναι να πουλά τα προϊόντας της κατά 20% φθηνότερα σε σχέση με τα παραδοσιακά σούπερ μάρκετ) έχει βοηθήσει στο να αποκτήσει καλύτερη θέση στην ελληνική αγορά.

Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι, εάν επέλεγε να ξεκινήσει, ανοίγοντας κάποιο κατάστημα σε Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, τότε ενδεχομένως να τύγχανε μεγαλύτερης αποδοχής, καθώς θα απευθυνόταν σε μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών.

Ωστόσο, τα χρήματα που είναι διατεθειμένη να δαπανήσει η εταιρεία για μισθώματα καθιστούν σχεδόν απαγορευτική την είσοδό της στην πρωτεύουσα. Θυμίζουμε ότι η MERE αναζητά ακίνητα, τα οποία έχουν επιφάνεια από 700 μέχρι 1.000 τ.μ. και τα οποία διαθέτουν χώρο για στάθμευση.

Το έργο της πλέον έχει γίνει ακόμη δυσκολότερο λόγω της αύξησης του ανταγωνισμού σε αυτό το επίπεδο μετά την πρόσφατη ανακοίνωση της επιστροφής της Carrefour στην χώρα μας, μέσω της Retail & More, η οποία με την σειρά της έχει ριχτεί στη μάχη της αναζήτησης των κατάλληλων ακινήτων, δίνοντας έμφαση σε πρώτο χρόνο στην περιφέρεια.

Ποιοι είναι οι Ρώσοι που φέρνουν τα σούπερ μάρκετ MERE στην Ελλάδα

Δύο αδέρφια από το Κρασναγιάρσκ της Σιβηρίας αποφάσισαν το 2009 να φτιάξουν ένα Walmart στη Ρωσία. Το ονόμασαν “Svetofor” – που σημαίνει “φανάρι” – και πολύ σύντομα έγινε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ με την πιο γρήγορη ανάπτυξη στη χώρα.

Οι μυστηριώδεις ιδιοκτήτες της Svetofor είναι ο 57χρονος Sergei και ο 47χρονος Andrei Schneider, δύο αδέρφια με καταγωγή από τη Γερμανία. Δεν δίνουν συνεντεύξεις, δεν είναι καθόλου κοινωνικοί και δεν συνεργάζονται ιδιαίτερα με τους άλλους “παίκτες” του ρωσικού λιανεμπορίου.

“Όταν τους πέτυχα πρώτη φορά είχα τρελαθεί γιατί ήταν υπερβολικά πολύ μυστικοπαθείς”, δήλωσε σε ρωσικό ΜΜΕ επιχειρηματίας από τον κλάδο του λιανεμπορίου. “Μου άρεσε η ιδέα τους και προσπάθησα να τους συναντήσω μέσω κοινών γνωστών. Εκείνοι ούτε που με πήραν τηλέφωνο!”, συμπλήρωσε.

Αντιγράφοντας τη Δύση

Όταν ίδρυσαν την εταιρεία τους το 2009, μια νέα αλυσίδα σούπερ μάρκετ φαινόταν υπερβολή.

Η Svetofor όμως κατάφερε πολύ καλά να αντιγράψει τον τρόπο λειτουργίας και τις εκπτώσεις του δυτικού μοντέλου, δημιουργώντας μια αλυσίδα λιανικής με τιμές τουλάχιστον 20% χαμηλότερες από τους βασικούς ανταγωνιστές της. Τα έσοδα του 2020 κινήθηκαν στα 2,5 δισ. δολάρια.

Όπως και για τους υπόλοιπους στο ρωσικό λιανεμπόριο, το μοντέλο των Schneiders ήταν η Walmart στις ΗΠΑ και το Aldi και το Lidl στη Γερμανία. Η Svetofor όμως προχώρησε ακόμα παραπέρα.

Τα καταστήματά της είναι τεράστιοι τσιμεντένιοι χώροι 1.500 τ.μ. σε υποβαθμισμένα αστικά προάστια, ενώ είναι γεμάτοι από το πάτωμα μέχρι το ταβάνι με παλέτες που περιέχουν φτηνά προϊόντα.