σούπερ μάρκετ: Θεαματική άνοδο στις πωλήσεις με ποσοστό άνω του 5% παρουσίασε για το έτος 2022 η γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΜΑΣΟΥΤΗΣ, δημιουργώντας αναστάτωση στην αγορά σύμφωνα με το powergame.gr.
Πρωταρχικός στόχος του ομίλου για τη νέα χρονιά αποτελεί η επέκταση του δικτύου των καταστημάτων του σε όλη τη χώρα με νέες εξαγορές μικρότερων αλυσίδων και τριών Γκραντ ΜΑΣΟΥΤΗΣ στην Αθήνα.
Με το δεξί και με μερικά καταστήματα παραπάνω μπήκε το 2023 για τον Όμιλο Μασούτη.
Η πανελλαδική πλέον αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη, όπως αναφέρουν στελέχη της στο powergame.gr, ολοκλήρωσε το 2022 με αύξηση πωλήσεων της τάξης του 5%.
σούπερ μάρκετ: Σοκ
Σε ό,τι αφορά την κερδοφορία -όπως εκτιμάται και για όλο τον κλάδο-, αναμένεται να είναι πιεσμένη τόσο λόγω της πριμοδότησης για τη συγκράτηση των τιμών όσο και του υψηλού ενεργειακού κόστους.
Χαρακτηριστικό του πόσο μεγάλη είναι η επιρροή της ενέργειας στον κλάδο των σούπερ μάρκετ είναι ότι η διοίκηση της Μασούτης αναμένει και τον «λογαριασμό» του Δεκεμβρίου, ώστε να έχει μια πιο σαφή εικόνα για την κερδοφορία της.
Για την τρέχουσα χρήση, στελέχη της διοίκησης της Μασούτης θεωρούν ότι οι υψηλές πωλήσεις θα συνεχιστούν, υποβοηθούμενες τουλάχιστον στο πρώτο πεντάμηνο του έτους από τον πληθωρισμό, ενώ σημαντική συμβολή θα έχουν τόσο οι νέες εξαγορές -και πιθανόν αυτές που θα προκύψουν εντός του 2023- όσο και ο τουρισμός, που εκτιμάται ότι θα κινηθεί και φέτος σε υψηλά επίπεδα.
σούπερ μάρκετ: Επτά νέα καταστήματα σε δέκα ημέρες
Στη νέα χρονιά που ξεκίνησε ο όμιλος θα αφομοιώσει τις εξαγορές που πραγματοποίησε το 2022 (σύμπραξη με ΣΥΝΚΑ, Αφοί Δεναξά, Family).
Ήδη από τις αρχές του χρόνου έχουν ανεβάσει ταμπέλα «Μασούτης» πέντε καταστήματα λιανικής και ένα χονδρικής που ανήκαν στην Αφοί Δεναξά. Τέσσερα από αυτά βρίσκονται στη Σαντορίνη και από ένα σε Μύκονο και Παλαιό Φάληρο.
Χθες άλλαξε επωνυμία και το σούπερ μάρκετ στην θέση Βίντζι στην Παροικιά της Πάρου. Το κατάστημα, το οποίο προέρχεται από τη συμφωνία με τον ΣΥΝΚΑ, βρίσκεται λίγα μέτρα από το λιμάνι, απασχολεί 23 άτομα προσωπικό και διαθέτει τέσσερα ταμεία.
Η κίνηση αυτή είναι αποτέλεσμα της απόσχισης τμήματος της κοινής εταιρείας ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές ΑΕ, που σύστησε πέρυσι με τον κρητικό συνεταιρισμό.
σούπερ μάρκετ: Το τμήμα αφορά τις δραστηριότητες σε Τήνο, Πάρο και Χίο
και το επόμενο διάστημα αναμένεται να αλλάξουν επιγραφή και τα υπόλοιπα καταστήματα στα τρία παραπάνω νησιά.
Το «πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένει ο όμιλος, για να προχωρήσει σε αντίστοιχες κινήσεις με τα 10 σούπερ μάρκετ που εξαγόρασε στις αρχές του περασμένου μήνα από τη Family Super Market AΕ.
Τα καταστήματα, τα οποία βρίσκονται σε διάφορες περιοχές της Βορείου Ελλάδας, αναμένεται να προσθέσουν ετήσιο τζίρο της τάξης των 20 εκατ. ευρώ στον Όμιλο Μασούτη. Ήδη με την ενσωμάτωση του καταστήματος στην Πάρο ο Όμιλος έχει φτάσει τα 377 καταστήματα και αναμένεται να ξεπεράσει σύντομα τα 390, μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω κινήσεων.
Το φθινόπωρο το πρώτο Grand στην Αθήνα
Ένα από τα βασικά στοιχήματα του 2023 είναι και η λειτουργία του πρώτου Grand Μασούτης στην πρωτεύουσα, από τα τρία που έχει ανακοινώσει ότι θα δημιουργήσει σε πρώτη φάση ο όμιλος στην Αθήνα.
Πρόκειται για το κατάστημα στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος της Γλυφάδας, όπου αναμένεται να λειτουργήσει -με βάση το χρονοδιάγραμμα- τον προσεχή Σεπτέμβριο σούπερ μάρκετ περίπου 2.000 τ.μ., ενώ στο ίδιο ακίνητο πληροφορίες θέλουν να συστεγάζεται κατάστημα παιχνιδιών MAX. Το επόμενο μεγάλο κατάστημα του ομίλου έχει προγραμματιστεί να ανοίξει στην περιοχή Τρεις Γέφυρες.
Τα προϊόντα με τις υψηλότερες αυξήσεις το 2022
Σούπερ μάρκετ: Τα προϊόντα με τις υψηλότερες αυξήσεις το 2022
Στο 8% προσδιορίζει την αύξηση του κόστους απόκτησης βασικών καταναλωτικών αγαθών στα σούπερ μάρκετ το 2022 η IRI Hellas.
Η εταιρεία ερευνών καταναλωτικών συνηθειών αναφέρει ότι τον περασμένο Δεκέμβρη το μέσο καλάθι του νοικοκυριού, που περιέχει τα 60 πιο δημοφιλή καταναλωτικά προϊόντα, διαμορφώθηκε στα 188 ευρώ, έναντι 174 ευρώ που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2021.
Παράλληλα, η εταιρεία καταγράφει μέσα στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς μια στροφή των Ελλήνων καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label ή PL).
Η συνολική αξία των πωληθέντων προϊόντων PL αυξήθηκε κατά 15% μέσα στο 2022, οδηγώντας σε αύξηση του μεριδίου αγοράς κατά 140 μονάδες βάσης. Από 14,8% που ήταν το μερίδιο (σε αξία) των προϊόντων PL το 2021, ανήλθε πέρυσι σε 16,2%.
Είναι η πρώτη φορά μετά το 2014
που αυξάνει το μερίδιο των PL προϊόντων. Από το 19% που ήταν πριν από περίπου 10 χρόνια υποχώρησε στο 14,8% το 2021, για να αυξηθεί μέσα στο 2022. Η εξέλιξη αυτή σχετίζεται με τις ανατιμήσεις των αγαθών που άρχισαν να καταγράφονται από τον περασμένο Μάιο και μετά.
Σύμφωνα με στελέχη της IRI Hellas, οι τιμές αυξάνουν ανά μονάδα προϊόντος από την περασμένη άνοιξη, όταν πλέον οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν μπορούσαν πλέον να απορροφήσουν τις ανατιμήσεις των παραγωγών.
Η στροφή στα PL προϊόντα γίνεται λόγω κόστους. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της IRI Hellas, ένα καλάθι νοικοκυριού που απαρτίζεται αποκλειστικά από προϊόντα private label είναι κατά περίπου 36,7% φθηνότερο από το καλάθι που περιέχει επώνυμα (branded) και private label προϊόντα και κατά περίπου 44% από ένα καλάθι που περιέχει αποκλειστικά branded προϊόντα.
Συγκεκριμένα, τον περασμένο Δεκέμβριο ένα καλάθι με branded και PL προϊόντα κόστιζε 188 ευρώ, ενώ ένα καλάθι που περιείχε αποκλειστικά επώνυμα προϊόντα κόστιζε 10 ευρώ ακριβότερα κι ένα καλάθι με αποκλειστικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κόστιζε 50 ευρώ φθηνότερα.
Ποια είναι η διαφορά…
Η διαφορά, επομένως, είναι μεγάλη και σε περιόδους μεγάλων ανατιμήσεων οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα.
Προς την κατεύθυνση αυτήν δεν αποκλείεται να συνέβαλε και το «καλάθι του νοικοκυριού», που δημιούργησε το υπουργείο Ανάπτυξης (με τα 51 πιο δημοφιλή προϊόντα) και στο οποίο η αναλογία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι αρκετά μεγαλύτερη απ’ ό,τι στην τελική κατανάλωση.
Μεγάλες αυξήσεις τιμών πέρυσι, σύμφωνα με την IRI Hellas, είχαμε στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (11,8%), στα βοηθήματα μαγειρικής (11,7%), στα γαλακτοκομικά (11%), στα απορρυπαντικά (7,9%), στα κατεψυγμένα προϊόντα (7,4%).
Τις μικρότερες αυξήσεις είχαμε στα αλκοολούχα (2,7%), τα αναψυκτικά, τα σνακ (4,2%) και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας (5,4%). Επίσης, στα προϊόντα τροφίμων που παραδίδονται με το… ζύγι, η κατηγορία προϊόντων με τη μεγαλύτερη αύξηση ήταν στο κοτόπουλο (17,3%), ενώ σημειώθηκε μείωση τιμών σε αλλαντικά (2,8%) και ψάρια (8,4%).
Το μη συσκευασμένο κρέας σημείωσε αύξηση 10,5%, ενώ στα λαχανικά οι τιμές δεν παρουσίασαν αξιόλογη μεταβολή σε σχέση με το 2021.
Ακόμη, αξίζει να αναφερθεί ότι μέσα στο 2022 τα σούπερ μάρκετ περιόρισαν τις προσφορές τιμών κατά περίπου 130 μονάδες βάσης. Έτσι, το μερίδιο του τζίρου των αγαθών με μειωμένη τιμή στα σούπερ μάρκετ περιορίστηκε στο 24,1% του συνολικού τζίρου, από 25,4% που ήταν το 2021.
Η IRI Hellas καταγράφει τα στοιχεία κατανάλωσης σε καταστήματα διάθεσης βασικών αγαθών που βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη (δεν περιλαμβάνει τα νησιά) και τα οποία διαθέτουν τουλάχιστον δύο ταμειακές μηχανές στο εσωτερικό τους.