Σούπερ μάρκετ: Πανίσχυρες αποδεικνύονται οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας «Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market και Μασούτης» που παρά τις δύσκολες συγκυρίες δεν αλλάζουν τα στρατηγικά τους σχέδια.
Με συνεχόμενες επεκτάσεις των δικτύων τους.. με νέα σύγχρονα καταστήματα , υπερ-μάρκετ, ηλεκτρονικά καταστήματα και εξαγορές , ξοδεύουν τεράστια επενδυτικά ποσά με στόχο την αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά της λιανικής πώλησης.
Παρά τις πιέσεις στην κερδοφορία λόγω της αύξησης του λειτουργικού κόστους και της απορρόφησης μέρους των ανατιμήσεων προκειμένου να «κρατήσουν» τους καταναλωτές, οι πέντε ισχυροί παίκτες του κλάδου των σουπερμάρκετ διατηρούν ενεργά τα επενδυτικά τους πλάνα, ενώ η «όρεξη» για νέες εξαγορές ή στρατηγικές συμφωνίες δεν φαίνεται να μετριάζεται.
Κλείνοντας το 2022 με δύο κινήσεις ματ (το άνοιγμα του 33ου hypermarket στο πρώην κτίριο της MAVA-Renault, μετατρέποντας τον «κόμβο Ρενό» σε «κόμβο Σκλαβενίτη» και την ανακοίνωση αυξήσεων και παροχών στους εργαζομένους ύψους 17 εκατ. ευρώ ετησίως) ο πρώτος παίκτης της αγοράς συνεχίζει να επενδύει τόσο στο δίκτυο όσο και σε έργα εξοικονόμησης ενέργειας.
Σούπερ μάρκετ: Χαμός στην αγορά
Εντός του 2023 πρόκειται να λειτουργήσουν δύο νέα καταστήματα Σκλαβενίτης, το πρώτο στη Γλυφάδα, στο ακίνητο των πρώην κινηματογράφων Nova Cinema Odeon, και το δεύτερο στη Λέσβο στην περιοχή Καρά Τεπέ, σε οικόπεδο 6.092 τ.μ.
Επίσης, ο επενδυτικός σχεδιασμός περιλαμβάνει την επέκταση του ηλεκτρονικού καταστήματος και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού και έργα εξοικονόμησης ενέργειας.
Στα 75+17,3 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι επενδύσεις του ομίλου Σκλαβενίτης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Τα δύο επενδυτικά σχέδια αφορούν δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού (41 εκατ. ευρώ μέσω τραπεζικού δανείου και ίδια συμμετοχή 8,2 εκατ. ευρώ) και μέτρα ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης ενέργειας (34,8 εκατ. ευρώ, με την ίδια συμμετοχή στα 6,96 εκατ. ευρώ).
Επιπλέον έχουν συμβασιοποιηθεί τα επενδυτικά σχέδια της The Mart, της εταιρείας χονδρικού εμπορίου του ομίλου Σκλαβενίτη ύψους 17,3 εκατ. ευρώ, με ίδια συμμετοχή 3,47 εκατ. ευρώ, που αφορούν σε ενεργειακή αναβάθμιση 9 καταστημάτων.
Σούπερ μάρκετ: ΑΒ Βασιλόπουλος
Η δύσκολη συγκυρία δεν βάζει «φρένο» ούτε στο επενδυτικό πλάνο της ΑΒ Βασιλόπουλος. Μέσα στο 2023 πρόκειται να επενδύσει, όπως κάθε χρονιά, περίπου 60 εκατ. ευρώ, στοχεύοντας στη δημιουργία 10 νέων ιδιόκτητων καταστημάτων και στην προσθήκη 50 νέων σημείων στο δίκτυο franchise.
Σε ό, τι αφορά τα εν εξελίξει έργα, το νέο κατάστημα στην πλατεία Κένεντι στο Χαλάνδρι αναμένεται να ανοίξει τις επόμενες μέρες, ενώ στόχος είναι το μεγάλο κατάστημα που ετοιμάζεται επί της λεωφόρου Κηφισίας, στο Μαρούσι, να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023.
Στους επενδυτικούς σχεδιασμούς περιλαμβάνεται η δημιουργία ενός δεύτερου dark store, ανάλογου ή μεγαλύτερου από το ΑΒ Home Shop Center.
Η αλυσίδα προχώρησε στη χορήγηση έκτακτης παροχής στους εργαζομένους συνολικού ύψους 150 ευρώ για κάθε δικαιούχο για το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2022.
Lidl
Στο ποσό των 100 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι επενδύσεις της εκπτωτικής αλυσίδας Lidl Hellas τη διετία 2022-2023.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του στόχου της εταιρείας για την ισχυροποίησή της στον κλάδο και την απόκτηση μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς, η Lidl Ελλάς συνεχίζει τις ριζικές ανακαινίσεις των καταστημάτων της, ενώ αξιοποιεί τις ευκαιρίες που προσφέρουν η πράσινη μετάβαση και ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
METRO (My Market)
Ενα βαρύ επενδυτικό πρόγραμμα υλοποιεί ο όμιλος Metro, ο οποίος διαχειρίζεται τόσο τα καταστήματα χονδρικής Metro Cash & Carry όσο και τα καταστήματα λιανικής My market, δίνοντας βαρύτητα όχι μόνο στην οργανική ανάπτυξη αλλά και στο πεδίο της εξοικονόμησης ενέργειας
Να σημειωθεί ότι τρία επενδυτικά σχέδια του ομίλου METRO, για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, έχουν ενταχθεί στα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το πρώτο είναι ύψους 32,1 εκατ. ευρώ με την ιδία συμμετοχή στα 6,4 εκατ. ευρώ, το δεύτερο ύψους 12,6 εκατ. ευρώ με τα ίδια κεφάλαια στα 2,5 εκατ. ευρώ και το τελευταίο 4,4 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον το 2023 θα εντείνει την προσπάθεια να αποκτήσει ικανό μέγεθος στα καταστήματα γειτονιάς (My market Local), μέσω franchising.
Την ίδια ώρα, ο όμιλος προχώρησε στη χορήγηση έκτακτου εφάπαξ επιδόματος ύψους 100 ευρώ στους εργαζομένους με μεικτές αποδοχές έως 1.300 ευρώ, καθώς και στην υιοθέτηση μπόνους απόδοσης, κινήσεις συνολικού κόστους 3 εκατ. ευρώ.
Μασούτης
Στη δημιουργία τριών μεγάλων καταστημάτων Grand Μασούτης μέχρι το τέλος του 2023 στοχεύει η Μασούτης. Το πρώτο εξ αυτών θα βρίσκεται στη Γλυφάδα, επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης.
Αυτή τη στιγμή η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα διατηρεί στην Αττική 70 καταστήματα, με στόχο που έχει θέσει να φτάσει τα 100 εντός του 2023, με τις σχετικές επενδύσεις να εκτιμώνται στα 30 εκατ. ευρώ.
Από πολυεθνικές το νέο κύμα ανατιμήσεων στα σούπερ μάρκετ
Νέοι τιμοκατάλογοι με ανατιμήσεις άνω του 10% στέλνουν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ προμηθευτές και βιομηχανίες. Πρωτοστάτες στο νέο κύμα οι πολυεθνικές. Μειώνονται οι προσφορές.
Ποδαρικό με νέες ανατιμήσεις θα κάνει το 2023. Πηγές από το λιανεμπόριο τροφίμων που μίλησαν στο Euro2day.gr αναφέρουν ότι οι νέοι τιμοκατάλογοι που παραλαμβάνουν τις ημέρες αυτές από τους προμηθευτές και τη βιομηχανία, κυρίως πολυεθνικών συμφερόντων, περιλαμβάνουν ανατιμήσεις άνω των 10% σε βασικούς κωδικούς.
Ωστόσο οι ίδιοι σπεύδουν να σημειώσουν ότι η ένταση των ανατιμήσεων, σε σχέση με λίγες εβδομάδες πριν, με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους είναι ηπιότερη.
Την ίδια στιγμή υπό πίεση βρίσκονται οι προσφορές. Σε επίπεδο 10μηνου, με βάση και τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από την IRI οι προσφορές στους ταχυκίνητους κωδικούς μειώθηκαν κατά 1,3 μονάδες, κατά 0,9 μονάδες υποχώρησαν στα τρόφιμα, -2,3 μονάδες στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και κατά -3,4 μονάδες στα προϊόντα για το σπίτι. Τάση που καταγράφεται και την τρέχουσα περίοδο.
«Δεν θέλουν να πουλήσουν…»
«Δεν θέλουν να πουλήσουν για τελείως λάθος λόγους», λέει άλλο στέλεχος της αγοράς. Σύμφωνα με το ίδιο οι πολυεθνικές έχουν πιάσει λίγο πολύ τους ετήσιους στόχους των budgets τους τόσο σε αξία όσο και σε όγκους οπότε κρίνουν ότι δεν είναι προς το συμφέρον τους να μειώσουν τα περιθώρια τους και προς συμφέρον των στελεχών τους να ανεβάσουν τον πήχη των στόχων για το 2023.
Tα στοιχεία δείχνουν μείωση των προσφορών. Κατά 1,3 μονάδες στους ταχυκίνητους κωδικούς, -0,9 μονάδες στα τρόφιμα, -2,3 μονάδες στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και κατά -3,4 μονάδες στα προϊόντα για το σπίτι.
Σε ότι αφορά την τάση της κατανάλωσης, από έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκύπτει πως 8 στους 10 (ποσοστό 81%) έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης, ποσοστό 66% έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, το 62% του δείγματος έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, ενώ 1 στους 5 έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.
Ποσοστό 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του, ενώ το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του.