Σάββατο, 13 Αυγούστου, 2022
ΑρχικήΠαιδείαΣχολεια: Αποκαλύψεις για το νέο ωράριο - Ποια η ημερομηνία έναρξης

Σχολεια: Αποκαλύψεις για το νέο ωράριο – Ποια η ημερομηνία έναρξης

Σχολεια: Διευκρινίσεις για το νέο ωράριο στα σχολεία έδωσε η Υπουργός Παιδείας. Πότε αναμένεται να ανοίξουν την νέα χρονιά.

Το σχολικό έτος για φέτος έχει φτάσει στο τέλος του και αυτή τη στιγμή δάσκαλοι, καθηγητές και μαθητές είναι σε ρυθμούς ξεκούρασης και διακοπών.

Με την νέα χρονιά πάντως, έρχονται αλλαγές σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία σχετικά με το ωράριο και τροποποιείται κατά μία μέρα η ημερομηνία ανοίγματος για όλες τις βαθμίδες.

Όλες οι λεπτομέρειες που χρειάζεται να ξέρετε…

Νέα στοιχεία για το καινούργιο ωράριο στα σχολεια

Λεπτομέρειες  για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσουν τα σχολεια, και συγκεκριμένα τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά από τον Σεπτέμβριο, έδωσε η Νίκη Κεραμέως.

«Έχουμε ανακοινώσει και βαίνει προς υλοποίηση η επέκταση του ολοήμερου σχολείου από τις 16:00 που είναι σήμερα μέχρι τις 17:30. Αυτό το μέτρο για δύο λόγους. Πρώτα από όλα για να παρέχουμε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση στα παιδιά και μέχρι τις 17:30 και δεύτερον είναι σημαντικός τρόπος να άρουμε τα εμπόδια στην πρόσβαση των γονέων στην αγορά εργασίας, δηλαδή να φέρουμε πιο κοντά το σχολικό ωράριο με το ωράριο των εργαζόμενων γονέων». Αυτό ανέφερε υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως, μιλώντας στην ΕΡΤ, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά μεγάλες αλλαγές στο σχολικό ωράριο.

Η ίδια συμπλήρωσε πως «η πρόσβαση στο ολοήμερο θα είναι ελεύθερη, δεν θα υπάρχουν προϋποθέσεις για την εγγραφή των μαθητών, το μέτρο είναι προαιρετικό, ο μαθητής θα μπορεί να φύγει πιο νωρίς και γενικά σύμφωνα με τις επιθυμίες των γονέων» και συμπλήρωσε πως «Η επέκταση αυτού του μέτρου θα ισχύσει στο 50% των ολοήμερων σχολείων όλης της χώρας, δηλαδή περίπου 5.000 τμήματα.».

Μπαίνουν 25.000 νέοι εκπαιδευτικοί

«Για 12 χρόνια η ελληνική Πολιτεία δεν είχε διορίσει ούτε έναν εκπαιδευτικό» ανέφερε η Νίκη Κερμέως και πρόσθεσε πως «τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε ήδη διορίσει 16.200 εκπαιδευτικούς και δρομολογούμε μέσα στο καλοκαίρι τον διορισμό ακόμη 8.600 εκπαιδευτικών. Αυτό σημαίνει ότι η σχολική χρονιά, τον Σεπτέμβριο θα μας βρει συνολικά μετά από 2 χρόνια με 25.000 επιπλέον μόνιμους εκπαιδευτικούς».

«Θα είμαστε στην καλύτερη θέση σε σχέση με την ισορροπία του ανθρώπινου δυναμικού» και υπογράμμισε πως «παρά τις αντίξοες συνθήκες, παρά την πανδημία είναι μία συνειδητή επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό γιατί ωραίες οι μεταρρυθμίσεις όμως αν δεν επενδύσεις πρώτα στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης όλα τα άλλα έρχονται σε δεύτερη μοίρα».

Η ημερομηνία έναρξης των σχολείων το Σεπτέμβρη

Παράλληλα έκανε δηλώσεις σχετικά με τη νέα σχολική χρονιά η οποία όπως είπε για τους εκπαιδευτικούς θα ξεκινήσει από την 1η Σεπτεμβρίου.

Τα παιδιά αναμένεται να επιστρέψουν στα θρανία στις 12 Σεπτεμβρίου, αφού 11 Σεπτεμβρίου, όπου παραδοσιακά ξεκινάνε τα σχολεια, πέφτει Κυριακή.

Ψηφιοποιούνται τα σχολεια της χώρας

Το Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Πληροφοριακό Σύστημα της Δημόσιας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με τον τίτλο «eSchools», ξεκινά να υλοποιείται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με προϋπολογισμό σχεδόν 13 εκ. ευρώ.

Το eSchools θα αποτελεί το κεντρικό σημείο πρόσβασης και αναφοράς σχετικά με διοικητικά θέματα της κεντρικής υπηρεσίας του ΥΠΑΙΘ, των διευθύνσεων, των γραφείων και των σχολικών μονάδων, το οποίο θα ενημερώνεται διαρκώς για όλες τις μεταβολές, παρέχοντας πλήρως επικαιροποιημένη πληροφορία και υπηρεσίες στους χρήστες του. Συγχρόνως, θα δημιουργηθεί ένα σημείο προσπέλασης για όλα τα συστήματα, μέσω του οποίου θα γίνεται η είσοδος των εξουσιοδοτημένων χρηστών σε αυτά.

Το έργο έχει ως σκοπό τον επανασχεδιασμό, την αναβάθμιση την επέκταση και την πλήρη διαλειτουργικότητα όλων των υφιστάμενων πληροφοριακών συστημάτων που λειτουργούν σήμερα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα. Νέες ψηφιακές πλατφόρμες για μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και διοικητικούς υπαλλήλους, ολοκληρωμένα συστήματα διαλειτουργικότητας με υφιστάμενες υπηρεσίες και πλατφόρμες (myschool, πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, e-me, e-class), αναμένεται να δημιουργηθούν και/ή να αναβαθμιστούν τεχνολογικά, παρέχοντας νέες, ψηφιακές υπηρεσίες.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της δημιουργίας του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, θα δημιουργηθούν και εξελιγμένες υπηρεσίες Business Intelligence που θα προσφέρουν στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας την αναγκαία πληροφόρηση για τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων.

Το όφελος αυτής της εξέλιξης

Οφέλη και πλεονεκτήματα του έργου είναι, μεταξύ άλλων:

Απλούστευση των διοικητικών εργασιών μέσω του επανασχεδιασμού των διαδικασιών.
Μείωση λειτουργικού κόστους και δαπανών.

Προσφορά νέων ψηφιακών υπηρεσιών προς εκπαιδευτικούς, διοικητικό προσωπικό, γονείς και μαθητές.

Αναβάθμιση ψηφιακών υπηρεσιών, π.χ. για την αντικατάσταση των γραπτών εντύπων.
Επίτευξη της διαλειτουργικότητας με άλλες εφαρμογές που σχετίζονται με την εκπαίδευση.
Ενίσχυση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στα σχολεία.

Βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους εκπαιδευτικούς, τους λοιπούς εργαζόμενους του ΥΠΑΙΘ, τους μαθητές, τους γονείς τους και όλους τους πολίτες.

Διευκόλυνση της πρόσβασης στις πληροφορίες που χρειάζονται, όποτε το χρειάζονται, από οποιοδήποτε σημείο πρόσβασης.

Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως δήλωσε: «Η ψηφιοποίηση, η απλούστευση και ο εκσυγχρονισμός των διαδικασιών της εκπαίδευσης, με την ταυτόχρονη βελτίωση των ψηφιακών υποδομών των Σχολείων μας, έχουν τελικό ωφελούμενο τον μαθητή, τον γονέα, τον εκπαιδευτικό, τον πολίτη. Ένα Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Πληροφοριακό Σύστημα της Δημόσιας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα συμβάλλει και στην καλύτερη αποτύπωση των μετρήσιμων στοιχείων της εκπαίδευσης και, συνακόλουθα, στην πιο αντικειμενική λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων. Η Παιδεία αλλάζει στην πράξη.»

Όλο και πιο λίγες οι νέες εγγραφές

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε τοποθέτησή της σε συνέδριο για το δημογραφικό, αναφέρθηκε στον αντίκτυπο του προβλήματος στα σχολεία.

«Τα τελευταία πέντε χρόνια υπάρχει μείωση στις εγγραφές στην Α’ Δημοτικού κατά 16,5% με 17%. Μιλάμε για ένα ορατό μέγεθος του φαινομένου και ένα φαινόμενο που έχει αίτια και φυσικά, δηλαδή την υπογεννητικότητα, αλλά και σχετίζεται με τα μεταναστευτικά ισοζύγια, που έχουν να κάνουν με το λεγόμενο brain drain και brain gain», είπε η Νίκη Κεραμέως και πρόσθεσε:

«Η κυβέρνηση οριζοντίως έχει προχωρήσει σε μια μεγάλη και πολυδιάστατη δέσμη ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση του δημογραφικού και πράγματι στο Υπουργείο Παιδείας έχουμε προχωρήσει σε πολλές αλλαγές προκειμένου να υποστηρίξουμε την ελληνική οικογένεια και να επεκτείνουμε τις δωρεάν παροχές εκπαίδευσης. Ήδη από τον Σεπτέμβριο προβλέπεται επέκταση του ολοήμερου σχολείου στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά».

Παρελθόν οι μαυροπίνακες από τα σχολεια

Το Υπουργείο Παιδείας και η Νίκη Κεραμέως, έχουν ανακοινώσει εδώ και καιρό το «τέλος» του μαυροπίνακα.

Ποιος θα ξεχάσει, το σφουγγάρι που για να σβήσει «καλά» τον πίνακα έπρεπε να το βρέξεις, τις κιμωλίες όλων των ειδών και των χρωμάτων, και τα χέρια μαθητών και εκπαιδευτικών που γινόντουσαν χάλια; Σίγουρα κανείς από τις γενιές που όταν πήγαιναν σχολείο υπήρχε ακόμα ο μαυροπίνακας.

Εδώ και αρκετά χρόνια έχει ξεκινήσει η κατάργηση για τους μαυροπίνακες στα σχολεία και έχει γίνει η αντικατάσταση τους από τους πιο σύγχρονους πίνακες, αυτούς με τον μαρκαδόρο.

Στα περισσότερα σχολεία της χώρας έχουν αλλάξει όλοι οι μαυροπίνακες σε όλες τις τάξεις (με αυτούς με τους μαρκαδόρους), αλλά σε κάποιες περιοχές και ειδικά κάποια χωριά -που δυστυχώς είναι πίσω σε ψηφιακά μέσα και παροχές-, μαθητές και εκπαιδευτικοί κάνουν μάθημα ακόμα με μαυροπίνακα.

Στόχος να μπουν παντού διαδραστικοί στα σχολεια – Ποιο το κόστος

Στόχος του Υπουργείου, είναι να έχουν όλα τα σχολεία ακόμα πιο εξελιγμένους πίνακες, οι οποίοι είναι διαδραστικοί και μάλιστα κοστίζουν πάνω από 4.000 ευρώ ο ένας.

Σημειώνεται όμως ότι το χρονοδιάγραμμα αποστολής τους στα σχολεία δεν μπορεί να προσδιοριστεί ακόμη από τους αρμόδιους φορείς του υπ. Παιδείας, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ένταξη των νέων διαδραστικών πινάκων στη διδασκαλία του συνόλου των γνωστικών αντικειμένων αναμένεται να αλλάξει συνολικά η διδακτική προσέγγιση, δίνοντας ευκαιρίες για περισσότερη έρευνα αξιοποίηση πηγών, projects.

Υπενθυμίζεται ότι ήταν 18 Φεβρουαρίου, όταν με απόφαση που υπογράφει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, αυτός θα αντικατασταθεί με διαδραστικό πίνακα αξίας 4.100 ευρώ έκαστος.

Η υπουργός Παιδείας υπέγραψε απόφαση με την οποίο εγκρίνεται κονδύλι 148 εκ. ευρώ, για την αγορά διαδραστικών πινάκων.

Παράλληλα η υπουργός Ν. Κεραμέως υπέγραψε επίσης στις 18/02/2022 απόφαση με την οποία ορίζονται οι προδιαγραφές των διαδραστικών συστημάτων τεχνολογίας οθόνης αφής για τις ανάγκες σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Πρόβλημα ο θόρυβος στα σχολεία για τους μαθητές

Τα παιδιά που παρακολουθούν σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με περισσότερο θόρυβο λόγω της κυκλοφορίας οχημάτων στον δρόμο εμφανίζουν πιο αργή γνωστική ανάπτυξη, όπως δείχνει μία νέα ισπανική επιστημονική μελέτη.

Αντίθετα, τα επίπεδα θορύβου στο σπίτι δεν φαίνεται να επηρεάζουν εξίσου αρνητικά τις επιδόσεις των παιδιών, όπως στα σχολεία, όσον αφορά τη μνήμη και την προσοχή.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Παγκόσμιας Υγείας (ISGlobal) της Βαρκελώνης, με επικεφαλής τη Μαρία Φόραστερ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό PLoS Medicine, ανέλυσαν στοιχεία για 2.680 παιδιά επτά έως δέκα ετών από 38 ισπανικά σχολεία.

Ο θόρυβος από την κίνηση των οχημάτων είναι ένα συχνό πρόβλημα στις πόλεις όλου του κόσμου, η επίπτωση του οποίου στην υγεία των παιδιών δεν έχει κατανοηθεί επαρκώς από τους επιστήμονες. Η νέα έρευνα συμπέρανε ότι ο θόρυβος έχει επιβλαβή επίπτωση στην εργαζόμενη μνήμη και στην ικανότητα προσοχής των μαθητών του δημοτικού, δύο ζωτικές λειτουργίες που επιτρέπουν σε ένα παιδί να συγκρατεί πληροφορίες στον νου του και να εστιάζεται επιλεκτικά σε αυτές.

Οι συμμετέχοντες μαθητές υποβλήθηκαν σε τέσσερα γνωστικά τεστ στη διάρκεια της μελέτης, ώστε να αξιολογηθεί η διαχρονική εξέλιξη της μνήμης και της προσοχής τους. Παράλληλα, μετρήθηκαν τα επίπεδα θορύβου τόσο στο προαύλιο του σχολείου όσο και μέσα στις τάξεις.

Τι συμπεραίνουμε τελικά

Το συμπέρασμα ήταν ότι όσο μεγαλύτερος είναι ο θόρυβος, τόσο βραδύτερη είναι η γνωστική ανάπτυξη των μαθητών στο πέρασμα του χρόνου. Ενδεικτικά, μία αύξηση κατά 5 ντεσιμπέλ στον θόρυβο από τον δρόμο είχε ως συνέπεια μία κατά 11,4% βραδύτερη ανάπτυξη της εργαζόμενης μνήμης (μείωση που έφθανε το 23,5% όσον αφορά την πολύπλοκη εργαζόμενη μνήμη), καθώς και μία μείωση κατά 4,8% στην ικανότητα προσοχής, σε σχέση με τον μέσο όρο.

Γενικότερα, τα υψηλότερα επίπεδα θορύβου σχετίζονταν με χειρότερες επιδόσεις των μαθητών στα γνωστικά τεστ, ιδίως αναφορικά με την ικανότητα προσοχής, σε σχέση με τους συμμαθητές τους που πήγαιναν σε πιο ήσυχα σχολεία.

«Η μελέτη μας υποστηρίζει την υπόθεση ότι η παιδική ηλικία είναι μία ευάλωτη περίοδος, στη διάρκεια της οποίας τα εξωτερικά ερεθίσματα, όπως ο θόρυβος, μπορούν να επηρεάσουν την ταχεία πρόοδο της γνωστικής ανάπτυξης που συμβαίνει πριν την εφηβεία», δήλωσε ο ερευνητής Τζόρντι Σουνίερ.

Είναι αξιοσημείωτο ότι οι ερευνητές υπολόγισαν, επίσης, τα μέσα επίπεδα θορύβου στα οποία εκτίθεντο οι μαθητές στον τόπο διαμονής τους. Σε αυτήν την περίπτωση και αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στο σχολείο, δεν παρατηρήθηκε συσχέτιση ανάμεσα στους θορύβους από τον δρόμο και στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών.

«Αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή η έκθεση στον θόρυβο του σχολείου είναι πιο επιβλαβής, καθώς επηρεάζει περισσότερο τις διαδικασίες μάθησης και προσοχής. Από την άλλη πλευρά, ενώ έγιναν μετρήσεις θορύβου στα σχολεία, τα επίπεδα θορύβου στα σπίτια των παιδιών βασίστηκαν σε έναν χάρτη θορύβου που πιθανώς είναι λιγότερο ακριβής και αφορά μόνο τον θόρυβο έξω από τα σπίτια, πράγμα που πιθανώς επηρέασε τα ευρήματα», ανέφερε η Φόραστερ.

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι το θέμα του θορύβου στα σχολεία πρέπει να μελετηθεί περισσότερο και οι πιθανές επιπτώσεις του να ληφθούν πιο σοβαρά υπόψη.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ