Σάββατο, 1 Οκτωβρίου, 2022
ΑρχικήΟικονομίαΡεύμα: Οι ώρες αιχμής που το «κόβουμε» το χειμώνα

Ρεύμα: Οι ώρες αιχμής που το «κόβουμε» το χειμώνα

Ρεύμα: Υποχρεωτική μείωση της ενέργειας κατά 5% τις ώρες αιχμής και συγκεκριμένα από τη 13:00 έως τις 16:00 και από τις 20:00 μέχρι τις 22:00 περιλαμβάνει το σχέδιο της Κυβέρνησης. 

Ρεύμα: Δύσκολος χειμώνας έρχεται στην Ελλάδα με την Κυβέρνηση να βάζει «στοπ» στην ανεξάντλητη κατανάλωση ενέργειας τον ερχόμενο χειμώνα εφαρμόζοντας καθημερινά μέτρα που θα αφορούν 5 ώρες εντός μιας ημέρας.

Πληθαίνουν τα ερωτήματα για τη μείωση της κατανάλωσης ρεύματος τον χειμώνα, καθώς:

δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα, πρώτον πώς θα επιτευχθεί ο στόχος που έθεσε η Κομισιόν στα κράτη-μέλη και, δεύτερον, αν το νέο μοντέλο θα περάσει και στα νοικοκυριά ή μόνο στις επιχειρήσεις.

Ρεύμα: Οι ώρες που ελαττώνεται η ηλεκτρική ενέργεια

Αρχικά, η Κομισιόν έχει προτείνει την υποχρέωση μείωσης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τουλάχιστον 5% κατά τη διάρκεια επιλεγμένων ωρών αιχμής με τις υψηλότερες τιμές.

Τα κράτη-μέλη θα πρέπει να προσδιορίσουν το 10% των ωρών με την υψηλότερη αναμενόμενη τιμή και να μειώσουν τη ζήτηση κατά τις ώρες αιχμής. Αυτό θα πρέπει να διαρκέσει μέχρι τον Μάρτιο του 2023.

Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, το ελληνικό σχέδιο περιλαμβάνει πλάνο για υποχρεωτική μείωση στο ρεύμα κατά 5% τις ώρες αιχμής και συγκεκριμένα από τις 13:00 έως 16:00 και από τις 20:00 έως 22:00 το βράδυ.

Βέβαια, στα νοικοκυριά, από όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, δεν θα υπάρχει υποχρεωτικότητα για το ρεύμα αλλά κίνητρα για μείωση της κατανάλωσης, με αντιστρόφως ανάλογη επιδότηση. Δηλαδή, όσο λιγότερο καταναλώνεις, τόσο περισσότερο να επιδοτείσαι.

Επίσης

Σύμφωνα βέβαια με τον ΑΔΜΗΕ, τα στοιχεία είναι διαφορετικά και οι ώρες αιχμής που είχε ορίσει στο παρελθόν, ήταν για Δεκέμβριο μέχρι Φεβρουάριο από τις 18:00-20:00 και για Ιούνιο μέχρι Αύγουστο από τις 21:00-22:00.

Ο ΔΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, έχει βασικό οδηγό για τις ώρες αιχμής το τρίωρο 10:00-13:00 για το πρωί και 18:00-20:00.

Όπως δείχνουν τα παραπάνω σενάρια, ότι το σχέδιο θα εφαρμοστεί ένα δίωρο το απόγευμα προς βράδυ του χειμώνα.

Ρεύμα: Απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα

Ακόμα περισσότερα προβλήματα αναμένεται να δημιουργήσει η κλιμακωτή επιδότηση, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Τεχνικών ΔΕΗ, Κώστα Μανιάτη.

Όπως περιέγραψε στο Open ο ίδιος, είναι αδύνατο να γίνει άμεσα αντιληπτή η μείωση κατανάλωσης ενός νοικοκυριού, καθώς λόγω της μεγάλης έλλειψης προσωπικού, «οι μετρήσεις δεν είναι σωστές απέναντι στον καταναλωτή. Δεν κάνουμε μετρήσεις κάθε μήνα, αλλά κάθε τέσσερις μήνες».

Τόνισε δε πως εφόσον δεν υπάρχει άμεση πραγματική μέτρηση κατανάλωσης, οι πρώτοι λογαριασμοί δεν πρόκειται να καταγράφουν μείωση, ακόμη και αν αυτή έχει επιτευχθεί.

Και αυτό, διότι, τα νοικοκυριά που έχουν λογαριασμό ανά τετράμηνο δεν πρόκειται να δουν επιδότηση για μήνες, την ώρα που θα πρέπει να πληρώσουν το κόστος. Όσοι πάλι επέλεξαν δίμηνο ή ανά μήνα, θα χρεωθούν «κατά προσέγγιση καταναλώσεις», πριν γίνει πραγματική μέτρηση.

Χαμηλότερες τιμές για το ρεύμα τον Οκτώβριο

Σημαντικά χαμηλότερα σε σχέση με τον τρέχοντα μήνα Σεπτέμβριο είναι τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας για τον Οκτώβριο που ανακοίνωσαν οι προμηθευτές, στο πλαίσιο της νομοθετημένης υποχρέωσης να αναγγέλλουν τα τιμολόγια του επόμενου μήνα έως τις 20 του προηγούμενου.

Ενδεικτικά, το τιμολόγιο της ΔΕΗ για τον Οκτώβριο είναι 25% χαμηλότερο σε σχέση με τον τρέχοντα μήνα, με την την αποκλιμάκωση της τιμής του φυσικού αερίου να δίνει τα σχετικά περιθώρια.

Με τις τιμές ωστόσο να παραμένουν παρά τις εκπτώσεις σε υψηλά επίπεδα το ενδιαφέρον των καταναλωτών στρέφεται στις κυβερνητικές ανακοινώσεις για το ύψος των επιδοτήσεων τον επόμενο μήνα, από το οποίο θα εξαρτηθεί η πραγματική επιβάρυνση των καταναλωτών.

Οι ανακοινώσεις θα γίνουν το πρωί της Τετάρτης από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα και αναμένεται να περιλαμβάνουν κλιμακωτή επιδότηση ανάλογα με την κατανάλωση, υψηλότερη στις χαμηλές καταναλώσεις.

Τα τιμολόγια

Ενδεικτικά τα τιμολόγια που ανακοινώθηκαν από προμηθευτές:

ΔΕΗ: 59,5 λεπτά ανά κιλοβατώρα για τις πρώτες 500 κιλοβατώρες, 60,7 λεπτά για τις επόμενες και 55,4 λεπτά για το νυχτερινό τιμολόγιο.

Οι αντίστοιχες τιμές για τον Σεπτέμβριο ήταν 0,788 ευρώ και 0,8 ευρώ αντίστοιχα και έτσι προκύπτει και η ποσοστιαία μείωση της τάξεως του 24,5%.

Ήρων Protect: 62 λεπτά ανά κιλοβατώρα

Elpedison: 59,05 – 63,06 λεπτά ανά κιλοβατώρα με έκπτωση συνέπειας.

Volterra: 68,5 λεπτά ανά κιλοβατώρα

Ελίν: 59,9 λεπτά ανά κιλοβατώρα.

Αναμένονται οι ανακοινώσεις από το σύνολο των προμηθευτών.

Οι Έλληνες καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές

Δύο στους τρεις καταναλωτές μείωσαν τον τελευταίο καιρό την κατανάλωση ρεύματος, ενώ οκτώ στους δέκα δηλώνουν πως κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις προϊόντων. Μάλιστα, σημειώνεται πως οι καταναλωτές μείωσαν παράλληλα και τις αγορές τροφίμων.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από έρευνα που πραγματοποίησε για την κατανάλωση προϊόντων την εβδομάδα 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022 το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.

Η έρευνα καταδεικνύει σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις συνέπειες του πολέμου (π.χ. ανατιμήσεις προϊόντων).

Συγκεκριμένα, ξεκάθαρη είναι μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών. Το 84% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις (έναντι 79% στη μέτρηση του Απριλίου 2022).

Σημειώνεται ότι η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ ξεπερνά το 13%.

Επίσης, ποσοστό 75% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Ποσοστό 67% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου (έναντι 61% στη μέτρηση του Απριλίου).

Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος.

Συγκεκριμένα το 63% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος.

Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγορές παγίων.

Συγκεκριμένα, το 83% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού (έναντι 75% στη μέτρηση του Απριλίου). Πρόκειται για μία τάση που συμπίπτει, σύμφωνα με την έρευνα, σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία η αγορά ανέμενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω και της εκπτωτικής περιόδου.

Το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Η τάση αυτή η οποία καταγράφηκε και την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καταγράφεται και σήμερα, αρκετά εντονότερα.

Η έντονη στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στην ίδια έρευνα. Συγκεκριμένα, τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή.

Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%.

Με δεδομένο ότι η διαφαινόμενη οικονομική κρίση και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δεν φαίνεται να αποκλιμακώνεται στο άμεσο μέλλον, οι καταγραφές τις συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες.

Παρόλα αυτά καταγράφεται μείωση στην ανησυχία του κοινού για ελλείψεις στα ευρέως καταναλωτικά προϊόντα τροφίμων, από 72% σε 53%. Ενώ παράλληλα ένα πολύ μικρό ποσοστό, μόλις 14% δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τα σούπερ μάρκετ ότι φροντίζουν να μην υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων, με τη συντριπτική πλειοψηφία (86%) να μη εκφράζει τέτοια ανησυχία.

Ακόμη

Τέλος, οι ηλεκτρονικές αγορές εμφανίζουν μία μικρή κάμψη το τελευταίο διάστημα, η οποία αποδίδεται εν μέρει σε διόρθωση ύστερα από τις πολύ μεγάλες αυξήσεις του 2020 και εν μέρει στην τάση αναβολής αγορών και στην εν γένει μείωση του όγκου αγορών το τελευταίο εξάμηνο.

Πρακτικά μετά την ιδιαίτερα απότομη αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων λόγω της πανδημίας και ειδικά των απαγορευτικών, η οποία ανέβασε τη διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών (δηλαδή τις τελευταίες 10 ημέρες) στο 50% γενικά και στο 12% για τα είδη παντοπωλείου, η περίοδος 2021-2022 έφερε μία σταδιακή διόρθωση σε ποσοστά 36% και 9% αντίστοιχα.

Παρά τη διόρθωση αυτή οι ηλεκτρονικές πωλήσεις παραμένουν πολλαπλάσιες αυτών της περιόδου πριν το 2020, ενώ το τελευταίο εξάμηνο φαίνεται ότι ξεκινάει νέα ανάπτυξη του καναλιού αυτού με τα ποσοστά να παρουσιάζουν άνοδο.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ