Τετάρτη, 6 Ιουλίου, 2022
ΑρχικήΥΓΕΙΑΠως θα μειώσετε την πιθανότητα να πάθετε άνοια; Οι 7 συμβουλές

Πως θα μειώσετε την πιθανότητα να πάθετε άνοια; Οι 7 συμβουλές

Άνοια: Δείτε πως μπορείτε να αποφύγετε να αποκτήσετε άνοια. Δείτε παρακάτω όλες τις συμβουλές που χρειάζεστε…

Σε γενικές γραμμές οι υγιεινές συνήθειες μειώνουν συντριπτικά τις πιθανότητες να αποκτήσετε άνοια.

Ειδικότερα, η διαχείριση της αρτηριακής πίεσης και του σακχάρου στο αίμα, ο έλεγχος της χοληστερόλης, η σωματική δραστηριότητα, η υγιεινή διατροφή, το αδυνάτισμα και η αποφυγή του καπνίσματος, μείωσαν τον κίνδυνο έως και 43%.

Αυτές οι συνήθειες ήταν εξίσου αποτελεσματικές σε άτομα με γενετική προδιάθεση για την πάθηση.

Γνωστές ως «American Heart Association’s Life’s Simple 7», όλες οι συνήθειες είχαν συνδεθεί με χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας στο παρελθόν.

Οι αλλαγές περιλαμβάνουν μια διατροφή πλούσια σε λαχανικά, φρούτα και ξηρούς καρπούς για την ενίσχυση της υγείας της καρδιάς, αποφεύγοντας παράλληλα τα ποτά με ζάχαρη και τα λιπαρά ή επεξεργασμένα κρέατα.

Η σημασία της σωματικής άσκησης

Κάτι άλλο που πρέπει να κάνετε είναι τουλάχιστον 150 λεπτά μέτριας έντασης ή 75 λεπτά υψηλής έντασης άσκηση την εβδομάδα, καθώς και να διατηρείτε έναν υγιή δείκτη μάζας σώματος.

Η διακοπή του καπνίσματος είναι επίσης σημαντική, σύμφωνα με τους ειδικούς, οι οποίοι συστήνουν είτε τη διακοπή του καπνίσματος είτε τη χρήση υποκατάστατων νικοτίνης, όπως είναι τα επιθέματα.

Για να υπολογίσουν την επίδραση των συνηθειών, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μισισιπή εξέτασαν τα ιατρικά αρχεία σχεδόν 12.000 ανθρώπων γύρω στα 50 επί τρεις δεκαετίες.

Άνοια: Λίγα λόγια για την έρευνα

Η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης καθηγήτρια Adrienne Tin σημειώνει: «Τα καλά νέα είναι ότι ακόμη και για τα άτομα που διατρέχουν τον υψηλότερο γενετικό κίνδυνο, το να ακολουθούν αυτό τον υγιεινό τρόπο ζωής, αυξάνει τις πιθανότητες να έχουν χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας».

Η μελέτη εξέτασε 8.823 άτομα ευρωπαϊκής καταγωγής και 2.738 άτομα αφρικανικής καταγωγής που ήταν περίπου 54 ετών στην αρχή της μελέτης.

Οι ερευνητές υπολόγισαν τις αρχικές βαθμολογίες γενετικού κινδύνου, με βάση το οικογενειακό ιατρικό ιστορικό και άλλα υποκείμενα προβλήματα υγείας που μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο άνοιας, όπως είναι οι καρδιακές παθήσεις.

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες βαθμολογήθηκαν για το πόσο πιστά τήρησαν επτά υγιεινές συνήθειες με βάση ένα μείγμα έρευνας και ιατρικών δεδομένων.

Μέχρι το τέλος της μελέτης, 1.603 άτομα με ευρωπαϊκή καταγωγή και 631 άτομα με αφρικανική καταγωγή εμφάνισαν άνοια.

Οι πιο υγιείς Ευρωπαίοι βρέθηκαν να έχουν τον χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας ακόμη και μεταξύ της ομάδας με τον υψηλότερο γενετικό κίνδυνο.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι για κάθε αύξηση κατά μία μονάδα στη βαθμολογία του τρόπου ζωής, οι άνθρωποι μείωσαν τον κίνδυνο άνοιας κατά 9%.

Για τους πρώτους σκόρερ αυτό μεταφράστηκε σε 30-43% χαμηλότερο κίνδυνο για άνοια.

Οι ερευνητές βρήκαν επίσης ότι η ομάδα με τον υψηλότερο γενετικό κίνδυνο περιλάμβανε όσους είχαν τουλάχιστον ένα αντίγραφο μιας παραλλαγής γονιδίου που σχετίζεται με τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Άνοια: Τι βοηθάει στην πρόληψη

Τα υψηλά επίπεδα αντιοξειδωτικών ουσιών στο αίμα των ανθρώπων περιορίζουν τις πιθανότητες να εμφανίσουν άνοια αργότερα στη ζωή τους, σύμφωνα με μία νέα αμερικανική επιστημονική μελέτη.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την επιδημιολόγο δρα Μέη Μπεϊντούν του Εθνικού Ινστιτούτου Γήρανσης των ΗΠΑ στη Βαλτιμόρη, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Neurology» της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας, ανέλυσαν στοιχεία για 7.283 ανθρώπους άνω των 45 ετών σε βάθος 16 ετών.

Οι συμμετέχοντες έκαναν εξετάσεις αίματος για να αναλυθούν τα επίπεδα των αντιοξειδωτικών ουσιών τους, ενώ παράλληλα παρακολουθήθηκαν για να διαπιστωθεί ποιοι εμφάνισαν άνοια στην πορεία της έρευνας.

Διαπιστώθηκε ότι όσοι είχαν τα μεγαλύτερα επίπεδα των αντιοξειδωτικών λουτεΐνη (καροτενοειδές), ζεαξανθίνη (φλαβονοειδές) και βήτα-κρυπτοξανθίνη, ήταν λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν άνοια μετά από χρόνια ή δεκαετίες, σε σχέση με τους ανθρώπους που είχαν τα χαμηλότερα επίπεδα των εν λόγω αντιοξειδωτικών ουσιών στον οργανισμό τους.

Οι πρώτες δύο ουσίες υπάρχουν σε μεγάλες ποσότητες στα πράσινα λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο, αρακάς κ.ά.), ενώ η τρίτη σε φρούτα (πορτοκάλια, παπάγια κ.ά.).

«Τα αντιοξειδωτικά μπορεί να βοηθούν στην προστασία του εγκεφάλου από το οξειδωτικό στρες, το οποίο μπορεί να προκαλέσει κυτταρική βλάβη. Περαιτέρω μελέτες, πάντως, χρειάζονται για να ελέγξουν ότι όντως αυτές οι αντιοξειδωτικές ουσίες μπορούν να προστατεύσουν τον εγκέφαλο από την άνοια», δήλωσε η Μπεϊντούν.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ