Σάββατο, 26 Νοεμβρίου, 2022
ΑρχικήΕπιχειρήσειςΝτροπή στα σούπερ μάρκετ: Έκτακτη απόφαση και οργή πολιτών

Ντροπή στα σούπερ μάρκετ: Έκτακτη απόφαση και οργή πολιτών

Σούπερ μάρκετ: Ντροπή και αίσχος προκαλεί στην κοινωνία το φαινόμενο της αισχροκέρδειας που παρατηρείται στις τιμές των προϊόντων των σούπερ μάρκετ τα οποία δε φαίνεται να συγκινούνται από τη γενική εικόνα της κρίσης που μαστίζει τη χώρα. 

Την τεράστια διαφορά μεταξύ της λιανικής τιμής που διαμορφώνεται στα ράφια τους και της χονδρικής τιμής των παραγωγών ανέδειξε ο πρώην Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Αραχωβίτης, η οποία θα φτάνει μέχρι και 300%.

Σοκ προκαλούν οι τιμές και η απόσταση που χωρίζει τα σούπερ μάρκετ με τους παραγωγούς. Η τεράστια αυτή διαφορά με την τιμή που πωλούν οι παραγωγοί και η τελική τιμή που ψωνίζουν οι καταναλωτές από τα σούπερ μάρκετ προκαλεί σοκ και ερωτηματικά.

Το θέμα ανέδειξε πριν από λίγες μέρες ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Αραχωβίτης ο οποίος ανέδειξε τη χαώδη διαφορά στις τιμές που πολλές φορές φτάνει πάνω από το 300%.

Σούπερ μάρκετ: Αυξήσεις

Ειδικότερα, η μέγιστη τιμή παραγωγού (ευρώ/κιλό) τον Οκτώβριο και Νοέμβριο του 2022 και στο Παρατηρητήριο Τιμών (μέση τιμή Σούπερ Μάρκετ ευρώ/κιλό στις 10/11/2022) διαμορφώθηκαν ως εξής:

Μήλα Στάρκιν – 0,3 τιμή παραγωγού – 1,4 λιανική – αύξηση 366,7%
Πορτοκάλια – 0,3 τιμή παραγωγού – 0,89 λιανική – αύξηση 196,7%
Ντομάτες – 0,5 τιμή παραγωγού – 2,1 τιμή λιανικής – αύξηση 320%
Αχλάδια – 0,35 τιμή παραγωγού – 1,66 τιμή λιανικής – αύξηση 374,3%
Πατάτες – 0,5 τιμή παραγωγού – 0,982 τιμή λιανικής – αύξηση 96,4%
Γάλα αγελαδινό – 0,6 τιμή παραγωγού, 1,36 τιμή λιανικής – αύξηση 126,6%
Κολοκυθάκια – 0,6 τιμή παραγωγού – 1,73 τιμή λιανικής – αύξηση 188,3%.

Η παραπάνω εικόνα δεν αφήνει καμία αμφιβολία για το μέγεθος, την πηγή, την διάχυση και την γιγάντωση της αισχροκέρδειας που ξεκινά από το χωράφι σε βάρος του Έλληνα παραγωγού αλλά και που καταλήγει σε βάρος του Έλληνα καταναλωτή στο ράφι, τόνισε ο κ. Αραχωβίτης.

Σούπερ μάρκετ: Το «φθηνότερο» καλάθι νοικοκυριού

Το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» είναι αισθητά μειωμένο στη συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη μείωση -18,1% στην αλυσίδα «My market», επισημαίνεται από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Ανακοινώθηκε νωρίς το πρωί το νέο καλάθι νοικοκυριού που περιλαμβάνει τα προϊόντα σε όλα τα σούπερ μάρκετ και τις τιμές αυτών.

Σε νέες μειώσεις που ανήλθαν έως το -18,1% προχώρησαν οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού», αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης.

Αυτό προκύπτει, σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση, με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο υπουργείο σήμερα, Τετάρτη 23 Νοεμβρίου και ισχύουν για την τέταρτη εβδομάδα εφαρμογής της πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης (23-29/11/2022).

«Black Friday αυτή την εβδομάδα και από ότι φαίνεται ξεκίνησε με τις νέες τιμές στο «Καλάθι του Νοικοκυριού». Η πρώτη αποτίμηση των νέων τιμών δείχνει ότι από τα 816 προϊόντα, 60 έχουν αύξηση και 167 μείωση ενώ 589 παραμένουν τα ίδια. Το σημαντικότερο: όλες οι αλυσίδες έχουν μείωση», επεσήμανε ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης.

Αναλυτικά, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα

-στα 167, ποσοστό 20,5%, η τιμή μειώθηκε

-στα 589, ποσοστό 72,1% η τιμή παρέμεινε σταθερή

-και μόλις σε 60, ποσοστό 7,3%, η τιμή αυξήθηκε ελαφρά στις περισσότερες περιπτώσεις.

«Ως εκ τούτου, το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» είναι αισθητά μειωμένο στη συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη μείωση -18,1% στην αλυσίδα My market», επισημαίνεται από το υπουργείο.

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Σήμερα οι νέες λίστες 

Στην τέταρτη εβδομάδα εφαρμογής του μπαίνει το «καλάθι του νοικοκυριού» καθώς τα σούπερ μάρκετ θα γνωστοποιήσουν σήμερα τις νέες λίστες με τα προϊόντα που επέλεξαν.

Γύρω στις 9 το πρωί αναμένεται τα νέα «καλάθια» να αναρτηθούν στην πλατφόρμα e-καταναλωτής του υπουργείου Ανάπτυξης και στα online καταστήματα των επιχειρήσεων.

Ο αριθμός των επιχειρήσεων που συμμετείχαν την περασμένη εβδομάδα έφτασε τις 16, και συγκεκριμένα 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (ΑΒ Βασιλόπουλος, Βazaar, Γαλαξίας, Discount Market, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, Market In, My Market, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Πίτσιας, Χαλκιαδάκης), το οnline Efresh.gr και oι πλατφόρμες efood και Wolt.

Ενδιαφέρον για συμμετοχή στο «καλάθι του νοικοκυριού» έχουν πάντως εκφράσει κι άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο κάτω των 90 εκατ. ευρώ, πέραν δηλαδή εκείνων που ήταν υποχρεωμένες να το εφαρμόσουν.

Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης την περασμένη εβδομάδα, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού», στα 186, (ποσοστό 22%), η τιμή μειώθηκε, στα 555, (ποσοστό 69%) η τιμή παρέμεινε σταθερή και σε 75, (ποσοστό 9%), η τιμή αυξήθηκε ελαφρά στις περισσότερες περιπτώσεις, σε σχέση με μία εβδομάδα νωρίτερα.

Η επέκταση του «καλαθιού»

Την ίδια στιγμή αναμένονται το επόμενο διάστημα και οι δύο νέες κινήσεις τις οποίες έχει προαναγγείλει το αρμόδιο υπουργείο που αφορούν στο «καλάθι του νοικοκυριού».

Η πρώτη είναι το «καλάθι» με τα προϊόντα που απευθύνονται σε καταναλωτές με ειδικές διατροφικές ανάγκες. Θα περιλαμβάνει περίπου 15 προϊόντα τα οποία καταναλώνουν άνθρωποι που έχουν προβλήματα υγείας όπως για παράδειγμα οι διαβητικοί (και όχι μόνο), οι οποίοι αναγκαστικά αγοράζουν συγκεκριμένα είδη διατροφής.

Η δεύτερη είναι το λεγόμενο «εορταστικό καλάθι» δηλαδή η λίστα με τα προϊόντα για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, θα είναι διαθέσιμο γύρω στις 15 Δεκεμβρίου, θα διαρκέσει για περίπου 2-3 εβδομάδες ενώ θα περιέχει προϊόντα όπως κρέατα και γλυκά, ενδεχομένως και αναψυκτικά.

Σούπερ κέρδη στα ταμεία

Στο 1,1 δισ. ευρώ ανέρχονται τα επιπλέον έσοδα που εισήλθαν στα ταμεία 34 αλυσίδων σούπερ μάρκετ τη διετία 2020-2021, ενώ στο διάστημα 2017-2021 η συνολική αύξηση των πωλήσεων υπερέβη το 31% και τα 2,42 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία από το «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2022».

Οι επιδόσεις αυτές, αν μη τι άλλο, τοποθετούν τον κλάδο των σούπερ μάρκετ στους «κερδισμένους» της αγοράς των τελευταίων χρόνων, ενώ σηματοδοτούν ότι οι αλυσίδες εισήλθαν στη φετινή χρονιά με «πλεονέκτημα» έναντι των πολλαπλών προκλήσεων:

πόλεμος στην Ουκρανία, ενεργειακή κρίση, υψηλός πληθωρισμός, αυξήσεις επιτοκίων, υποχώρηση αγοραστικής δύναμης καταναλωτών.

Οι περισσότερες αλυσίδες διατήρησαν και επέκτειναν την κερδοφορία τους, γεγονός που βελτίωσε τη θέση εκκίνησής τους το 2022.

Ωστόσο, παρά τη χρηστή διαχείριση του λειτουργικού κόστους, φέτος η εικόνα των ισολογισμών αναμένεται να είναι σημαντικά διαφοροποιημένη σε επίπεδο κερδοφορίας και ρευστότητας σε σχέση με το 2021, δεδομένης της επιβάρυνσης του ενεργειακού κόστους σε συνδυασμό με την εφαρμογή σχεδόν καθ’ όλο το 2022 του νόμου 4903/2022, που «πάγωσε» τα περιθώρια κέρδους των προϊόντων διαβίωσης-διατροφής στο επίπεδο του Αυγούστου του 2021.

Εν όψει ενός σκληρού χειμώνα και με τη βεβαιότητα ότι η νέα πολύπλευρη κρίση θα εξελίσσεται και το 2023, μένει να φανεί αν η εμπειρία της διαχείρισης των συνεχών κρίσεων τα πολλά τελευταία χρόνια και η ισχυρή βάση που έχουν χτίσει οι αλυσίδες για την ανάσχεση των επιπτώσεών τους θα είναι επαρκείς όροι για την αντιμετώπιση των προκλήσεων.

Η γενική εικόνα

Σχετικά με την εικόνα του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανοράματος, οι 34 αλυσίδες (δεν περιλαμβάνονται η Lidl και η Bazaar) εμφάνισαν πωλήσεις αξίας 10,11 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 237,97 εκατ. ευρώ ή κατά 2,41% συγκριτικά με το 2020 – και κατά 9,54% συγκριτικά με το 2019, οπότε οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί στα 9,11 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για την πέμπτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής ανόδου των κλαδικών πωλήσεων, καθώς το 2020 αυξήθηκαν κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή 9,54%, το 2019 κατά 511,54 εκατ. ευρώ ή 5,95%, το 2018 κατά 296,68 εκατ. ευρώ ή 3,56% και το 2017 κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή 7,51% συγκριτικά με το 2016, οπότε είχαν διαμορφωθεί στα 7,79 δισ. ευρώ.

Συνολικά, δηλαδή, το διάστημα 2017-2021 η αύξηση των πωλήσεων υπερέβη το 31% και τα 2,42 δισ. ευρώ, γεγονός που αποδίδεται, πρώτον, στην επίδραση της πανδημίας και των lockdowns, δεύτερον, στην πλήρη επαναλειτουργία του δικτύου της πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος, τρίτον, στην οργανική ανάπτυξη του κλάδου έναντι ανταγωνιστικών προς αυτόν δικτύων, και, τέταρτον, στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις από το δεύτερο εξάμηνο του 2021.

H καθαρή κερδοφορία του συνόλου των 34 εταιρειών του δείγματος το 2021 ενισχύθηκε κατά 16,87% και διαμορφώθηκε σε 221,96 εκατ. ευρώ, έναντι 189,92 εκατ. ευρώ το 2020. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε το 2021 σε 2,20% έναντι 1,92% το 2020.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ