Τετάρτη, 5 Οκτωβρίου, 2022
ΑρχικήΕπιδόματαΝέα επιδότηση: Πάρτε ηλιακό θερμοσίφωνα - Πότε ξεκινάει

Νέα επιδότηση: Πάρτε ηλιακό θερμοσίφωνα – Πότε ξεκινάει

Ανακοινώνεται νέα επιδότηση που αφορά την αλλαγή των ηλιακών θερμοσιφώνων. Πώς θα επωφεληθείτε από το πρόγραμμα.

Πρόγραμμα επιδότησης ηλιακών θερμοσιφώνων που φτάνει το επόμενο διάστημα έκανε γνωστό ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Παράλληλα, ο Υπουργός μίλησε και για την τοποθέτηση 250.000 φωτοβολταϊκών έως το τέλος του χρόνου.

Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά…

Νέα επιδότηση: Πρόγραμμα για αλλαγή ηλιακού θερμοσίφωνου

Πολύ μικρές, σχεδόν μηδενικές χαρακτήρισε σήμερα τις πιθανότητες για διακοπές ρεύματος ή για ρεύμα με «δελτίο» ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, ενώ προανήγγειλε πρόγραμμα επιδότησης για ηλιακούς θερμοσίφωνες.

Η υλοποίηση ενός νέου «Εξοικονομώ» για κατοικίες, το οποίο θα ξεκινήσει την επόμενη άνοιξη, περιλαμβάνεται στον κατάλογο των σχεδιαζόμενων πράξεων στρατηγικής σημασίας στο Πρόγραμμα «Περιβάλλον & Κλιματική Αλλαγή» του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο Πρόγραμμα, το νέο πρόγραμμα θα έχει προϋπολογισμό 625 εκατ. ευρώ. Θα ξεκινήσει τον Απρίλιο του 2023, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Μάιο του 2025.

Σε αυτό το πλαίσιο, θα χρηματοδοτείται η θερμομόνωση του κτιρίου-διαμερίσματος, η αντικατάσταση των κουφωμάτων, καθώς και η αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης και ψύξης. Από τις επιλέξιμες δαπάνες δεν θα απουσιάζουν επίσης τα συστήματα ζεστού νερού χρήσης (ΖΝΧ) με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), όπως οι ηλιακοί θερμοσίφωνες.

Επίσης, είναι πιθανό να περιλαμβάνονται και αυτοματισμοί, οι οποίοι επιτρέπουν τη μείωση της κατανάλωσης σε ρεύμα και φυσικό αέριο.

Έρχεται επιδότηση και για φωτοβολταϊκά

Παράλληλα, ο Υπουργός κατά τη διάρκεια της συνέντευξης του αναφέρθηκε στο πρόγραμμα για την τοποθέτηση 250.000 φωτοβολταϊκών έως το τέλος του χρόνου, το οποίο απευθύνεται σε νοικοκυριά, αγρότες και επαγγελματίες.

Από τα 250.000 πάνελ, τα 150.000 θα τοποθετηθούν στις στέγες νοικοκυριών, τα 75.000 θα αφορούν αγρότες και τα 75.000 επαγγελματίες.

Όπως είπε χαρακτηριστικά, «στη ζωή και όταν μαίνεται ένας πόλεμος συμβατικός και ενεργειακός, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει τίποτα, αλλά επαναλαμβάνω ότι είναι πολύ μικρές αυτές οι πιθανότητες, σχεδόν μηδενικές».

«Και στις αιχμές θα έχουμε ρεύμα και φυσικό αέριο και έχουμε κάνει ό,τι πρέπει ώστε η Ελλάδα να μην έχει μεγάλο κίνδυνο να έχουμε ‘’δελτίο’’ όπως το λέτε εσείς», είπε ο κ. Σκρέκας τονίζοντας ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει το μικρότερο ρίσκο σε σχέση με την επάρκεια ενέργειας.

Περιέγραψε τους τρεις στόχους της κυβέρνησης για:

Να διασφαλιστούν προσιτές τιμές ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Να ληφθούν ρυθμιστικές αποφάσεις για την αποσύνδεση της τιμής φυσικού αερίου από της ηλεκτρικής ενέργειας
Να διασφαλιστεί η επάρκεια εφοδιασμού

Διαβεβαίωσε ότι στους λογαριασμούς ρεύματος θα συνεχιστεί η απορρόφηση του 90% με 94% των αυξήσεων και πως τα νοικοκυριά θα στηριχθούν ανεξαρτήτως εισοδήματος και εάν πρόκειται για κύρια ή μη κύρια κατοικία.

Ο υπουργός εξήγησε ότι στον νέο μηχανισμό θα υπάρξουν τρεις κλίμακες με το μεγάλο ποσοστό των νοικοκυριών να βρίσκεται στην πρώτη κλίμακα και όσους έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση στην δεύτερη και την τρίτη. «Εκεί θα δίνουμε τη δυνατότητα σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση εφόσον μειώσουν κατά 15% την κατανάλωση ενέργειας, όταν έρθει ο εκκαθαριστικός λογαριασμός να λάβουν μια επιπλέον επιδότηση που θα έρθει στον εκκαθαριστικό λογαριασμό από τον προμηθευτή τους», είπε ο υπουργός Ενέργειας.

Τι θα γίνει με το φυσικό αέριο

Για το φυσικό αέριο τόνισε ότι η στήριξη θα είναι τέτοια που να καθιστά πιο προσιτή την τιμή αλλά σε καμιά περίπτωση δεν θα είναι όπως ήταν προ κρίσης, καθώς η τιμή έχει αυξηθεί κατά 7 με 10 φορές σε 1,5 χρόνο.

Επιδότηση Fuel Pass – Έρχεται δύσκολος χειμώνας

Αντιμέτωποι με νέες προκλήσεις θα είναι οι Έλληνες οδηγοί από τον ερχόμενο μήνα εφόσον θα έχει λήξει η περίοδος επιδότησης του πετρελαίου κίνησης στην αντλία αλλά και το επίδομα μέσω του Fuel Pass 2. Με το μεγαλύτερο μέρος του συμπληρωματικού προϋπολογισμού να κατευθύνεται σε μέτρα ελάφρυνσης για το ηλεκτρικό ρεύμα (τα 1,7 από τα 2,9 συνολικά δισ. ευρώ), η επιδότηση των καυσίμων κίνησης μπαίνει, όπως όλα δείχνουν, στον πάγο.

Η κυβερνητική πολιτική κινούμενη στο πλαίσιο και άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, δίνει προτεραιότητα στην κάλυψη των βασικών αναγκών των πολιτών και προετοιμάζεται για ένα δύσκολο χειμώνα, τον πρώτο χειμώνα μετά από το χάος που προκλήθηκε από την εισβολή στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με τον ειδικό σε θέματα ενέργειας Llewellyn King, το τέλος του τρέχοντος έτους για την Ευρώπη είναι πιθανό να σηματοδοτεί «το χειρότερο χειμώνα από εκείνον στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1944 έως το 1945».

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ της Πράγας επεσήμανε πως σύμφωνα με τα οικονομετρικά υποδείγματα και τις εκτιμήσεις, μεταξύ 2022 και 2023 οι τιμές του φυσικού αερίου αναμένεται να αυξηθούν κατά 40%.

Η τιμή του φυσικού αερίου (συμβόλαια για παράδοση τον Οκτώβριο, η οποία την Τετάρτη προσέγγισε τα 207 ευρώ 218 ευρώ, αντικατοπτρίζει γλαφυρά την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, μια τάση που το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν μπορεί να αγνοήσει.

Τι συνεπάγεται η λήξη του επιδόματος καυσίμων – Οι τιμές

Παρ’ ότι τα αρμόδια υπουργεία μέχρι πολύ πρόσφατα εξέταζαν περαιτέρω μέτρα ελάφρυνσης των οδηγών μέσω ενός Fuel Pass 3 και μέσω διατήρησης της επιδότησης στην αντλία για το diesel κίνησης, η επιδότηση στο ρεύμα, ευρισκόμενη πρώτη στη λίστα, καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του δημοσιονομικού χώρου που προέκυψε και πιέζει προς τα κάτω στη λίστα προτεραιοτήτων την επιδότηση για τα καύσιμα κίνησης. Έτσι, μπορεί να καταργείται η επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης, αλλά αντ’ αυτής έρχεται επιδότηση 0,25 ευρώ στο πετρέλαιο θέρμανσης, επίσης στην αντλία.

Οι τιμές των καυσίμων κίνησης, αν και υψηλές, βαίνουν μειούμενες με τη μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης να διαμορφώνεται στα 1,960 ευρώ το λίτρο από 1,977 τις προηγούμενες ημέρες και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,907 από 1,923 πριν από λίγες ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι, εάν τελικά σταματήσει η επιδότηση στη βενζίνη και το diesel κίνησης, οι οδηγοί δεν θα λάβουν το χρηματικό βοήθημα που διέθεταν είτε τμηματικά είτε εφάπαξ για την αγορά καυσίμων. Ομοίως, οι ιδιοκτήτες οχημάτων που καταναλώνουν πετρέλαιο κίνησης θα χάσουν την έκπτωση των 15 λεπτών απευθείας στην αντλία και θα κληθούν να πληρώσουν πάνω από 2 ευρώ το λίτρο (σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα) και για πρώτη φορά στην Ελλάδα το πετρέλαιο κίνησης θα μπορούσε να καταστεί ακριβότερο από τη βενζίνη.

Από την άλλη, παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα κίνησης μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, κανείς δεν προδιαγράφει ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου θα παραμένει στα σημερινά επίπεδα και δεν θα καταγράψει άνοδο ούτε ότι η ζήτηση για diesel δεν θα αυξηθεί -εφόσον έχουμε στροφή στο πετρέλαιο προκειμένου να μειώσουμε την εξάρτηση από το φυσικό αέριο – εκτοξεύοντας και πάλι στα ύψη τις τιμές καυσίμων κίνησης. «Η μεγαλύτερη ανησυχία μου τους επόμενους έξι μήνες είναι ότι δεδομένων των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ορισμένες εγκαταστάσεις παραγωγής που βασίζονται στο φυσικό αέριο αλλάζουν πραγματικά στο diesel», σημειώνει ο Dr. Lurion De Mello, καθηγητής οικονομικών στο Macquarie Business School.

«Έτσι, η ζήτηση για πετρέλαιο θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο και αυτό θα ασκήσει πίεση στις προμήθειες και θα κρατήσει τις τιμές πραγματικά υψηλές. Δεδομένου ότι η Ευρώπη μπαίνει στον χειμώνα και οι καταναλωτές διψούν πραγματικά για ενέργεια για να κρατήσουν τα σπίτια τους ζεστά, νομίζω ότι θα ρέει πολύ πετρέλαιο στην Ευρώπη», εκτιμά.

Ως καύσιμο κίνησης, το diesel έχει πράγματι πολλές εφαρμογές, τις οποίες δεν μπορεί να καλύψει η βενζίνη καθώς χρησιμοποιείται στη θέρμανση, στα φορτηγά, λεωφορεία, στην αγροτική παραγωγή, στα πλοία αλλά και στη βιομηχανική παραγωγή όπου μάλιστα τελευταία πολλές επιχειρήσεις εγκαταλείπουν το φυσικό αέριο και στρέφονται στο diesel αυξάνοντας τη ζήτηση σε μια ιδιαίτερα σφιχτή αγορά με περιορισμένα αποθέματα.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ