Καλάθι νοικοκυριού: Τεράστιο κέρδος στην τσέπη του καταναλωτή προσδίδει το γνωστό καλάθι της νοικοκυράς το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει το Υπουργείο Ανάπτυξης, το μέτρο μετά την πάροδο έξι εβδομάδων, θεωρείται άκρως πετυχημένο.
Το όφελος από την αγορά προϊόντων που αναγράφεται στο καλάθι, υπολογίζεται περίπου 15 ευρώ την εβδομάδα, ήτοι ετησίως σχεδόν 800 ευρώ.
Με το καλάθι του καταναλωτή στο οποίο περιλαμβάνονται προϊόντα σούπερ μάρκετ εξοικονομούνται 796,74 ευρώ σε ετήσια βάση, που είναι ένας βασικός μισθός, ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για τις 6 εβδομάδες εφαρμογής της πρωτοβουλίας και μάλιστα, οι τιμές του καλαθιού φαίνεται να κινούνται αντίθετα στον πληθωρισμό επηρεάζοντας συνολικά τις τιμές στα τρόφιμα, συμπλήρωσε.
Καλάθι νοικοκυριού: «Επίδραση στην αγορά…»
Παράλληλα υπογράμμισε ότι το καλάθι του καταναλωτή έχει επίδραση σε όλη την αγορά και ευχαρίστησε τους καταναλωτές διότι με την βαθμιαία αύξηση της προτίμηση τους σε αυτό διαμορφώνουν τις τιμές της επόμενης εβδομάδας πιέζοντας για μειώσεις.
Όπως σημείωσε, όλες οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η τάση είναι να πηγαίνει καλύτερα η πρωτοβουλία αυτή από εβδομάδα σε εβδομάδα στην εκτίμηση των καταναλωτών.
Ο στόχος
Ο υπουργός σημείωσε ότι δεν είναι στόχος να μπουν και επιπλέον κωδικοί στο καλάθι διότι αν μεγαλώσει ο κατάλογος δεν θα έχει τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Σχετικά με την επέκταση λειτουργίας του καλαθιού ο υπουργός σημείωσε ότι όλα τα μέτρα έχουν συγκεκριμένη διάρκεια αλλά αναλόγως των συνθηκών, δεν αποκλείεται να επεκταθεί, μετά και από συζήτηση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Σε ό,τι αφορά στο καλάθι του ‘Αη Βασίλη ο υπουργός ανέφερε ότι μέχρι το τέλος της ημέρας θα έχουν αναρτηθεί στην ηλεκτρονική εφαρμογή οι τιμές από 20 αλυσίδες παιχνιδιών και μέχρι στιγμής είναι 15 οι επιχειρήσεις που έχουν αναρτήσει τιμές για 800 κωδικούς παιχνιδιών, αν και αναμένεται να αυξηθούν επιπλέον και οι κωδικοί.
Ο υπουργός σημείωσε ότι καμία αλυσίδα δεν έχει κάνει ένσταση για τις τιμές που παρουσιάζονται στη λίστα καθώς ο αλγόριθμος που χρησιμοποίει το υπουργείο έχει σταλεί σε όλες τις αλυσίδες και τον ελέγχουν και οι ίδιες.
Καλάθι νοικοκυριού: Τα στοιχεία
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασαν ο υπουργός ‘Αδωνις Γεωργιάδης, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος και ο Γιάννης Δοξαράς (η εταιρεία του οποίου χειρίζεται την πλατφόρμα e-katanalotis) προκύπτει πως όχι μόνο συγκρατείται ο πληθωρισμός αλλά οι τιμές έχουν υποχωρήσει.
«Αυτό είναι προϊόν ανταγωνισμού, δεν είναι προϊόν παρέμβασης, αλλά προϊόν της ελεύθερης ανταγωνιστικής προσπάθειας που το καλάθι την ανέδειξε», είπε ο κ. Παπαθανάσης με τον κ. Αναγνωστόπουλο να αναφέρει πως «ο καταναλωτής γλιτώνει ενάμιση βασικό μισθό ετησίως».
Από τα στοιχεία που παρουσίασε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης η τιμή στο μέσο καλάθι από τα 124,60 ευρώ που ήταν την πρώτη εβδομάδα υποχώρησε την έκτη εβδομάδα στα 109,8 ευρώ. Χωρίς τη συμμετοχή των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ το καλάθι από 115,6 ευρώ που κόστιζε η σταθμισμένη τιμή του έχει μειωθεί στα 98,51 ευρώ.
Ενδεικτικά η τιμή στο χοιρινό
από 5,77 ευρώ υποχώρησε στα 4,73 ευρώ το κιλό, το κοτόπουλο από 3,90 ευρώ στα 3,26 ευρώ, τα αλλαντικά από 6,26 στα 5,48 ευρώ, ενώ το γάλα είχε αύξηση εντός καλαθιού εντός 0,91% και εκτός καλαθιού 3,37%.
Όπως σημείωσε ο υπουργός «οι πολίτες έχουν την δυνατότητα να αγοράζουν προϊόντα σε σταθερή τιμή ή σε χαμηλότερες τιμές ενώ χωρίς το καλάθι θα έτρεχαν οι τιμές με τον πληθωρισμό»
Ως παράδειγμα ανέφερε την ζάχαρη διότι αν και ο πληθωρισμός τρέχει με 10% το μήνα οι καταναλωτές βρίσκουν ζάχαρη σε σταθερή τιμή εντός καλαθιού. Η μόνη αύξηση όπως είπε, σημειώθηκε στο ψωμί φρατζόλα και πρόσθεσε: «με προβληματίζει γιατί έχει συμβεί αυτό καθώς πέφτει η τιμή των αλεύρων. Περιμένουμε ότι θα πέσει».
Ο Γιάννης Δοξαράς ανέφερε ότι η πλατφόρμα είχε από την αρχή της 360.000 μεταφορτώσεις , κάθε Τετάρτη μπαίνουν 231.000 μοναδικοί επισκέπτες και υπάρχουν 221.000 προσωποποιημένες καλάθια με συμμετοχή 13 φυσικών και 3 διαδικτυακών καταστημάτων 1000 προϊόντα κάθε εβδομάδα και σε ό,τι αφορά στο καλάθι του Αη Βασίλη συμμετέχουν 16 αλυσίδες και θα προστεθούν κι άλλες θα φτάσουν τις 20.
Σύμφωνα με τα στοιχεία το κέρδος καταναλωτή είναι : 15,32 ευρώ / εβδομάδα, 66,40 ευρώ/ μήνα, 796,74 ευρώ / έτος.
Σχεδόν 1,5 βασικό μισθό τον χρόνο ή 66 ευρώ το μήνα γλιτώνει ο καταναλωτής
Σχεδόν 1,5 βασικό μισθό τον χρόνο γλιτώνει ο καταναλωτής που ψωνίζει από το καλάθι του νοικοκυριού, όπως αποκάλυψε το πρωί της Τετάρτης η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα των έξι πρώτων εβδομάδων εφαρμογής της πρωτοβουλίας.
«Είναι πολύ νωρίς να μετρηθεί η μακροπρόθεσμη επίπτωση του καλαθιού του νοικοκυριού, ωστόσο τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές στα προϊόντα που το απαρτίζουν έχουν πάει προς τα πίσω»,
δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.
Όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων, η αξία του μέσου καλαθιού του νοικοκυριού των αλυσίδων σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται πλέον μετά από έξι εβδομάδες στα 109,08 ευρώ έναντι 124,62 ευρώ που κόστιζε στις 2 Νοεμβρίου, ημέρα κατά την οποία τέθηκε σε εφαρμογή το μέτρο του καλαθιού με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων.
Με βάση την πορεία του πληθωρισμού, το μέσο καλάθι θα έπρεπε να κοστίζει 125,77 ευρώ, σημειώνει το υπουργείο Ανάπτυξης.
Πόσο έχει μειωθεί η αξία στο μέσο καλάθι
Σύμφωνα με το ΥΠΑΑΝ, από τα εν λόγω στοιχεία προκύπτει όφελος 15,32 ευρώ την εβδομάδα ή 66,40 ευρώ το μήνα για τον καταναλωτή που επιλέγει να ψωνίσει τα προϊόντα που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού. Με τις μειώσεις των τιμών των προϊόντων να είναι σταθμισμένες κατά όγκο και κατά πωλήσεις, το ετήσιο όφελος είναι 796,74 ευρώ, ήτοι 1,5 βασικός μισθός.
Χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι ηλεκτρονικές αλυσίδες e-food, e-fresh και Wolt, η μέση αξία του καλαθιού του νοικοκυριού των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που διαθέτουν φυσικά καταστήματα κυμαίνεται σήμερα κοντά στα 98 ευρώ, έναντι 115,60 ευρώ που κόστιζε στις 2 Νοεμβρίου.
Το υπουργείο Ανάπτυξης παρέθεσε τα στοιχεία μεταβολών του πληθωρισμού τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο σε μηνιαία βάση. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, πως οι ετήσιες μεταβολές είναι διαφορετικές (πχ στη ζάχαρη η μηνιαία μεταβολή τον Νοέμβριο ήταν περίπου 10% και η ετήσια όπως την εκτιμά η ΕΛΣΤΑΤ 49,3%!
Η πορεία των τιμών των προϊόντων
Όπως προκύπτει από τα περίπου 1.000 προϊόντα που απαρτίζουν τα καλάθια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στο μέτρο, οι τιμές έχουν μειωθεί στα περισσότερα προϊόντα μέσα σε έξι εβδομάδες.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι από τις 2 Νοεμβρίου έως και σήμερα, η τιμή στο ρύζι έχει μειωθεί κατά 5,40%, στο ψωμί του τοστ κατά 13,10%, στα μακαρόνια κατά15,81%, στα κατεψυγμένα ψάρια κατά 24,39%, στο κοτόπουλο κατά 16,45%, στη φέτα κατά 16,96%, στο ηλιέλαιο κατά 16,22%.
Ομοίως, η τιμή του γάλακτος που βρίσκεται μέσα στο καλάθι έχει υποχωρήσει κατά 57,20% από τις αρχές Νοεμβρίου, ενώ η μείωση στον ελληνικό καφέ ανέρχεται σε 14,95%, στα όσπρια κατά 5,99%, στον χυμό πορτοκάλι κατά 12,43%, στο χαρτί υγείας κατά 3,76%, στις πάνες για μωρά κατά 19,16%, στο αλεύρι για όλες τις χρήσεις κατά 12,85%.
Άξια αναφοράς είναι η τιμή για το συσκευασμένο ψωμί φρατζόλα που πωλούν τα σούπερ μάρκετ, η οποία από τις 2 Νοεμβρίου μέχρι σήμερα όχι μόνο δεν έχει υποχωρήσει, αλλά αντίθετα έχει αυξηθεί κατά 5,03%. «Στη φρατζόλα δεν έχει πάει καλά το καλάθι και αυτό με προβληματίζει. Περιμένω να πέσει η τιμή τις επόμενες ημέρες», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης.