ΙΧ βενζίνη diesel: Άσχημα μαντάτα έρχονται από το Ευρωκοινοβούλιο καθώς σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία , τίθενται προς κατάργηση οι κινητήρες εσωτερικής καύσης σε κάθε είδος οχήματος.
Στόχος του μέτρου αποτελεί ο μηδενισμός των εκπομπών CO2 έως το 2035 και η σταδιακή μετάβαση στα νέας γενιάς ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε σήμερα νέα νομοθεσία με την οποία από το 2035 μπαίνει ουσιαστικά τέλος στους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Συγκεκριμένα, με 340 ψήφους «υπέρ», 279 «κατά» και 21 αποχές οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τη συμφωνία που επιτεύχθηκε με το Συμβούλιο σχετικά με τα αναθεωρημένα πρότυπα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα νέα αυτοκίνητα, σύμφωνα με τους φιλόδοξους στόχους της ΕΕ για το κλίμα – το λεγόμενο πακέτο «Fit for 55».
ΙΧ βενζίνη diesel: Τέλος τα ΙΧ
Η νέα νομοθεσία καθορίζει τα βήματα που πρέπει να γίνουν, ώστε να μηδενιστούν από το 2035 οι εκπομπές CO2 που εκπέμπουν τα καινούρια επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που πωλούνται από τότε.
Συγκεκριμένα, στόχος είναι να μειωθούν οι εκπομπές αυτές κατά 100% σε σύγκριση με το 2021, κάτι που ουσιαστικά σημαίνει τον εξηλεκτρισμό όλων των καινούργιων οχημάτων που παράγονται και πωλούνται από τότε.
Οι νέοι κανόνες θεσπίζουν επίσης ενδιάμεσους στόχους μείωσης των εκπομπών για το 2030: 55% για τα αυτοκίνητα και 50% για τα ημιφορτηγά.
Μετά την τελική ψηφοφορία στην Ολομέλεια, το κείμενο θα πρέπει τώρα να εγκριθεί επίσημα και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, προτού δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
«Αυτός ο κανονισμός ενθαρρύνει την παραγωγή οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Περιλαμβάνει μια φιλόδοξη αναθεώρηση των στόχων για το 2030 και έναν στόχο μηδενικών εκπομπών για το 2035, ο οποίος είναι κρίσιμος για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.
Αυτοί οι στόχοι δημιουργούν σαφήνεια για την αυτοκινητοβιομηχανία και τονώνουν την καινοτομία και τις επενδύσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων θα γίνει φθηνότερη για τους καταναλωτές και μια αγορά μεταχειρισμένων θα αναδυθεί πιο γρήγορα. Κάνει τη βιώσιμη οδήγηση προσβάσιμη σε όλους» δήλωσε ο εισηγητής, Ολλανδός ευρωβουλευτής Γιαν Χούιτεμα.
ΙΧ βενζίνη diesel: Οι ημερομηνίες-σταθμοί
Ο κανονισμός προβλέπει και άλλα σημαντικά μέτρα:
– Μέχρι το 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει μια νέα μεθοδολογία, με βάση την οποία θα υπολογίζονται και θα υποβάλλονται τα στοιχεία σχετικά με τις εκπομπές CO2 που παράγουν καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά που πωλούνται στην ΕΕ. Για τον σκοπό αυτό, θα υποβάλει, όπου χρειάζεται, και σχετικές νομοθετικές προτάσεις.
– Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καταγράψει τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις τιμές εκπομπών και τα δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου και ενέργειας σε πραγματικές συνθήκες. Επίσης θα υποβάλει έκθεση σχετικά με το πώς ο κάθε κατασκευαστής θα μπορέσει να προσαρμόσει τις εκπομπές CO2 των οχημάτων του και θα προτείνει κατάλληλα μέτρα παρακολούθησης.
– Όσοι κατασκευαστές παράγουν μικρό αριθμό οχημάτων στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους (δηλαδή 1.000 έως 10.000 καινούρια αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 καινούρια ημιφορτηγά) έχουν δικαίωμα να εξαιρεθούν από τους κανόνες αυτούς έως το τέλος του 2035. Όσοι ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα οχήματα ετησίως θα εξακολουθούν να εξαιρούνται και μετά την διορία αυτή.
ΙΧ βενζίνη diesel: Δυσάρεστα νέα
– Ο υφιστάμενος μηχανισμός κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών (ZLEV) επιβραβεύει όσους κατασκευαστές πωλούν περισσότερα τέτοια οχήματα (με εκπομπές από 0 έως 50 g CO2/km, όπως ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά plug-in με καλές επιδόσεις) επιτρέποντάς τους να υπόκεινται σε χαμηλότερους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2.
Ο μηχανισμός αυτός θα προσαρμόζεται με βάση τις αναμενόμενες τάσεις πωλήσεων. Από το 2025 έως το 2029 ο δείκτης αναφοράς ZLEV ορίζεται στο 25% για τις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων και στο 17% για τα νέα ημιφορτηγά. Από το 2030 το εν λόγω κίνητρο θα καταργηθεί.
– Από το τέλος του 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύει κάθε δύο χρόνια έκθεση στην οποία θα αξιολογεί την πρόοδο που επιτυγχάνεται σε σχέση με τον στόχο μηδενισμού των εκπομπών στις οδικές μεταφορές.
Υπενθυμίζεται ότι στις 14 Ιουλίου 2021, ως μέρος του πακέτου «Fit for 55», η Επιτροπή υπέβαλε νομοθετική πρόταση για αναθεώρηση των προτύπων απόδοσης εκπομπών CO2 για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Η πρόταση στοχεύει να συμβάλει στους στόχους της ΕΕ για το κλίμα 2030 και 2050, να προσφέρει οφέλη στους πολίτες και να τονώσει την καινοτομία σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών.
Κάτω από 1 ευρώ η βενζίνη και το diesel
Αποκαλυπτικός για τον μέλλον των υγρών καυσίμων και την τιμή της βενζίνης και του diesel ήταν ο επικεφαλής ενός ευρωπαϊκού ενεργειακού κολοσσού σε πρόσφατη συνέντευξή του.
Καλύτερες ημέρες πρόκειται να έρθουν για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και μοτοσικλετών τα επόμενα χρόνια σύμφωνα με τον επικεφαλής της TotalEnergies, Patrick Pouyanne.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ενεργειακού κολοσσού δεν δίστασε να μιλήσει για το μέλλον των ορυκτών καυσίμων και ειδικότερα για την πορεία που πρόκειται να ακολουθήσουν οι τιμές της βενζίνης και του diesel.
Μετά την ενεργειακή κρίση που προκάλεσε η εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων σε εδάφη της Ουκρανίας και το ράλι τιμών που ακολούθησε στα υγρά καύσιμα όχι μόνον στην Ευρώπη αλλά και στις περισσότερες αγορές του πλανήτη προκαλώντας ένα παγκόσμιο οικονομικό σοκ και ένα κύμα δυσβάστακτων ανατιμήσεων ακόμα και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, οι προβλέψεις για το μέλλον είναι αισιόδοξες.
Πρατήριο βενζίνης
Σύμφωνα με τον Patrick Pouyanne, το αμέσως επόμενο διάστημα οι τιμές της βενζίνης και του diesel πρόκειται να αυξηθούν και πάλι, εξαιτίας και του εμπάργκο που έχει επιβληθεί από τον δυτικό κόσμο στο ρωσικό πετρέλαιο, ωστόσο, η τάση αυτή δεν θα έχει διάρκεια και έως τα τέλη του έτους πρόκειται μάλιστα να αντιστραφεί.
Μάλιστα ο Patrick Pouvanne προέβλεψε ότι τα επόμενα χρόνια οι τιμές των υγρών καυσίμων θα παρουσιάσουν ακόμα μεγαλύτερη πτώση, εξαιτίας της ενεργειακής μετάβασης που επιχειρείται στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και όχι μόνον σε αυτό.
Η ευρύτερη προσπάθεια απογαλακτισμού της παγκόσμιας οικονομίας από τα ορυκτά καύσιμα με φόντο τον περιορισμό των ελκυόμενων ρύπων και την προστασία του περιβάλλοντος αναμένεται να οδηγήσει στη σημαντική πτώση της ζήτησης του «μαύρου χρυσού», γεγονός που με τη σειρά του θα συμπαρασύρει και την τιμή του.
Αντιστοίχως, ο ολοένα και αυξανόμενος αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους του πλανήτη θα περιορίσει την κατανάλωση βενζίνης και diesel, αναγκάζοντας τα πρατήρια που θα παραμείνουν σε λειτουργία να περιορίσουν τις τιμές των ορυκτών καυσίμων ώστε να καταστήσουν τη χρήση ενός θερμικού οχήματος ελκυστικότερη.
Άλλωστε οι ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρες βενζίνης και diesel είναι σχεδόν βέβαιο ότι στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον θα έρθουν αντιμέτωποι με ισχυρά αντικίνητρα, όπως υψηλότερη φορολογία και απαγορεύσεις κυκλοφορίες στο κέντρο των μεγαλουπόλεων, και μόνον το χαμηλό κόστος κίνησης που μπορεί να προσφέρει το φθηνό καύσιμο θα μπορέσει να κρατήσει στη ζωή έναν στόλο οχημάτων που θα φαντάζει βγαλμένος από μια άλλη εποχή.