Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου, 2022
ΑρχικήPlusΕπίσημο ΣΟΚ για όσους έχουν παλιό αυτοκίνητο - Ποια η απόφαση

Επίσημο ΣΟΚ για όσους έχουν παλιό αυτοκίνητο – Ποια η απόφαση

ρύποι: Μια πολύ σημαντική απόφαση έλαβε το ευρωκοινοβούλιο, που επηρεάζει τους ιδιοκτήτες που έχεις παλιά αυτοκίνητα. Κάτι σαν φορολογικό σοκ…

Εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η απόφαση τα οδικά τέλη για τα φορτηγά να μεταβούν από τη χρέωση βάσει χρόνου στη χρέωση βάσει απόστασης.

Καθιστώντας αποτελεσματικότερη την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» ενώ ο νέος κανονισμός προβλέπει ότι θα πληρώνουν επίσης τα ελαφρά φορτηγά και τα αυτοκίνητα!

Ειδικότερα το Ευρωκοινοβούλιο έδωσε το τελικό «πράσινο φως» σε συμφωνία με τις κυβερνήσεις της ΕΕ σχετικά με την επικαιροποίηση των κανόνων που καθορίζουν τα τέλη που μπορούν να επιβάλλουν τα κράτη μέλη στα φορτηγά.

Αλλά και στα λεωφορεία, τα ημιφορτηγά και τα επιβατικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τις οδούς του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).

Αυτό δεν θα υποχρεώσει τα κράτη μέλη της ΕΕ να επιβάλλουν τέλη στα οχήματα που χρησιμοποιούν τους δρόμους τους. Ωστόσο, εάν επιλέξουν να το πράξουν, θα πρέπει να τηρούν τους κανόνες της ΕΕ.

ρύποι: Διόδια αντί «βινιετών»

Στόχος των νέων κανόνων είναι η μετάβαση των οδικών τελών από ένα μοντέλο χρονοεξαρτώμενων χρεώσεων («βινιέτες»), σε ένα σύστημα με βάση την απόσταση ή τα χιλιόμετρα, ώστε να αντικατοπτρίζονται καλύτερα οι αρχές «ο ρυπαίνων πληρώνει» και «ο χρήστης πληρώνει».

Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι τα κράτη μέλη θα καταργήσουν σταδιακά τις βινιέτες για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία) σε ολόκληρο το κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ εντός οκτώ ετών από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, και θα αρχίσουν να εφαρμόζουν διόδια (τέλη βάσει απόστασης).

Ωστόσο, τα κράτη μέλη θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να διατηρούν βινιέτες για συγκεκριμένα τμήματα αυτού του δικτύου, εάν μπορούν να αποδείξουν ότι ένας νέος τρόπος χρέωσης θα ήταν δυσανάλογος προς τα αναμενόμενα έσοδα.

ρύποι: Οικολογικότερες χρεώσεις

Για να ενθαρρυνθεί η ευρύτερη χρήση πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να καθορίσουν διαφορετικά τέλη χρήσης του οδικού δικτύου με βάση τις εκπομπές CO2 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις για τα ημιφορτηγά και τα μικρά λεωφορεία, από το 2026.

Θα πρέπει επίσης να μειώσουν σημαντικά τα τέλη για τα οχήματα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών.

ρύποι: Ημιφορτηγά και αυτοκίνητα φόρτισης

Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι βινιέτες θα ισχύουν για μικρότερες περιόδους (μία ημέρα, μία εβδομάδα ή 10 ημέρες) και θα έχουν ανώτατα όρια τιμών που μπορούν να επιβληθούν στα επιβατικά αυτοκίνητα, ώστε να διασφαλίζεται η δίκαιη μεταχείριση των περιστασιακών οδηγών από άλλες χώρες της ΕΕ.

Οι χώρες της ΕΕ που επιθυμούν να χρεώσουν ελαφρύτερα οχήματα, όπως ημιφορτηγά, μικρά λεωφορεία και επιβατικά αυτοκίνητα, θα εξακολουθήσουν να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ συστημάτων διοδίων ή βινιετών.

ρύποι: Περισσότερη διαφάνεια

Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι τρία έτη μετά την έναρξη ισχύος των κανόνων, τα κράτη μέλη θα δημοσιοποιούν τα διόδια και τα τέλη χρήσης που επιβάλλονται στην επικράτειά τους, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα έσοδα αυτά.

Το Ευρωκοινοβούλιο επιθυμεί τα έσοδα που προκύπτουν από τα τέλη αυτά να συμβάλλουν στη βιωσιμότητα των μεταφορών, των υποδομών και της κινητικότητας.

Ο εισηγητής του Ευρωκοινοβουλίου Giuseppe Ferrandino δήλωσε:

«Η κατάργηση της βινιέτας για τα βαρέα οχήματα θα τυποποιήσει ένα σύστημα που επί του παρόντος είναι υπερβολικά κατακερματισμένο.

Θα ενθαρρύνουμε τον κόσμο των μεταφορών να χρησιμοποιεί καθαρότερα οχήματα. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που πετύχαμε την καθιέρωση της μονοήμερης βινιέτας για όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν, η οποία θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες να καταβάλλουν εύλογο αντίτιμο για το ταξίδι τους. Αυτό αποτελεί επίσης θετική εξέλιξη για τον τουρισμό: διασφαλίζει ότι οι ταξιδιώτες δεν θα τιμωρούνται».

Οι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους δύο χρόνια για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή των νέων κανόνων.

Σκρέκας: Εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει»!

O Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, συμμετείχε σήμερα στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε. που διεξήχθη στις Βρυξέλλες.

O κ. Σκρέκας επισήμανε για ακόμη μία φορά πως η Ελλάδα επιμένει στην εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι το Συμβούλιο λαμβάνει χώρα σε μια εξαιρετικά κρίσιμη χρονική συγκυρία, λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων στο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου.

Επανέλαβε ότι είναι επιβεβλημένη η ανάληψη πρωτοβουλιών σε κεντρικό επίπεδο, με τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού στήριξης των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής κρίσης.

Όπως δήλωσε, «εάν επαληθευθούν οι προβλέψεις των αγορών, οι Ευρωπαίοι πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον 350 δισ. ευρώ το 2022 εξαιτίας των αυξήσεων στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Απέναντι σε αυτή την εξαιρετική κατάσταση δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι. Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας ευρωπαϊκός μηχανισμός σε κεντρικό επίπεδο, ώστε να στηρίξουμε τα ευάλωτα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις απέναντι σε αυτές τις μεγάλες ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας».

Στην παρέμβασή του στο Συμβούλιο ο Έλληνας Υπουργός ανέφερε στους ομολόγους του ότι η χώρα μας στηρίζει πλήρως τη δέσμη μέτρων Fit for 55, για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.

Για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, η Ελλάδα έχει θέσει σε δημόσιο διαβούλευση τον πρώτο Εθνικό Κλιματικό Νόμο με συγκεκριμένα μέτρα, όπως η απαγόρευση ταξινόμησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και η απαγόρευση χρήσης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης από το 2030.

Σε ό,τι αφορά τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε ότι αποτελεί βασική προτεραιότητα για την Ελλάδα.

Πρόσθεσε ότι έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 250 εκατ. ευρώ για τη μείωση των εκπομπών των πλοίων που αντιστοιχεί σε επενδύσεις ύψους 625 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο ολοκληρωμένου σχεδίου για την απανθρακοποίηση των ελληνικών νησιών, το οποίο θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Για την υπαγωγή της ναυτιλίας στο σύστημα πλειστηριασμών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (ETS), ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε ότι η Ελλάδα προτείνει τα εξής:

ρύποι: Σε εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», το κόστος άνθρακα θα πρέπει να επιβαρύνει τον ναυλωτή και όχι την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Η κατανομή των δικαιωμάτων εκπομπών στη ναυτιλία να γίνεται στα κράτη – μέλη αναλογικά, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των εκπομπών που αφορούν στη ναυτιλία.

Το σύνολο των εσόδων από τα δικαιώματα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου να επιστρέφεται στον ναυτιλιακό κλάδο για τη χρηματοδότηση δράσεων απανθρακοποίησης.

Για τη στήριξη καινοτόμων λύσεων σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της ναυτιλίας, η Ελλάδα υποστηρίζει τη δημιουργία Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου Εναλλακτικών Ναυτιλιακών Καυσίμων και Τεχνολογιών.

Ο Έλληνας Υπουργός αναφέρθηκε και στην ανάγκη προστασίας της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών εξαγωγικών βιομηχανικών προϊόντων που εντάσσονται στο μηχανισμό Διασυνοριακής Προσαρμογής Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα (Carbon Border Adjust Mechanism).

Τέλος, για την υπαγωγή των μεταφορών και των κτιρίων στο ETS, o κ. Σκρέκας τόνισε ότι θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα προκειμένου να μην υπάρξουν απρόβλεπτες κοινωνικές επιπτώσεις οι οποίες δεν θα μπορούν να καλυφθούν από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ