Σάββατο, 13 Αυγούστου, 2022
ΑρχικήPlusΕίναι επίσημο! Μοιράζονται λεφτά σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις

Είναι επίσημο! Μοιράζονται λεφτά σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις

Μέτρα στήριξης για τους πολίτες έρχονται το επόμενο διάστημα όπως τόνισε ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας…

Από επίσημα χείλη ακούστηκαν οι οικονομικές βοήθειες που θα ενισχύσουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις στο κοντινό μέλλον.

Ειδικότερα, ο κ. Σταϊκούρας δεν θέλησε να προσδιορίσει το ύψος του συμπληρωματικού προϋπολογισμού, την ώρα που οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 2 δισ. ευρώ.

Δείτε αναλυτικά…

Μέτρα στήριξης: Ποιες ενισχύσεις είναι στο προσκήνιο

Ο υπουργός είπε ότι η ανταπόκριση των φορολογουμένων στις υποχρεώσεις τους (φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, επιστρεπτέες προκαταβολές- οι πολίτες πλήρωσαν την προηγούμενη εβδομάδα 3 δισ. ευρώ χωρίς να μειωθούν οι καταθέσεις) και η πορεία του τουρισμού δημιουργούν πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για περισσότερες δαπάνες για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων από το φθινόπωρο.

Μιλώντας στην ΕΡΤ1 και σε ερώτηση για το εάν θα υπάρξει Fuel Pass-3, απάντησε πως «είναι πολύ νωρίς ακόμη. Το Fuel Pass-2 τελειώνει τον Σεπτέμβριο και τότε θα το δούμε, ανάλογα και με την πορεία στις τιμές των καυσίμων. Σε κάθε περίπτωση, ο δημοσιονομικός χώρος θα επιστρέψει στην κοινωνία».

Ο υπουργός άφησε και ανοικτό ενδεχόμενο να αυξηθεί το επίδομα θέρμανσης, λέγοντας ότι «το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ένα από τα στοιχεία που συνεκτιμούμε, όπως και πολλά άλλα μέτρα. Αλλά δεν μπορώ να σας πω από τώρα για το φθινόπωρο».

Παράλληλα, πρόσθεσε ότι «στις αρχές του Σεπτεμβρίου θα δούμε πώς κινείται η οικονομία, πώς θα εξελιχθεί το ΑΕΠ το β’ τρίμηνο και τις ανάγκες του δ’ τριμήνου. Ούτως ή άλλως τον Σεπτέμβριο θα υπάρξουν ανακοινώσεις. Τυχαίνει να είναι τότε χρονικά και η ΔΕΘ».

Σε ερώτηση για τη χορήγηση «επιταγής ακρίβειας» ή την επίσπευση στη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, ο υπουργός απάντησε «όλα στην ώρα τους». Επισημαίνοντας πως «το καράβι της οικονομίας εδώ και τρία χρόνια πάει καλά, αλλά αυτούς τους μήνες έχουμε και θα έχουμε πολλά μποφόρ».

Επιπλέον πρόσθεσε ότι «πρέπει να υπάρξει και ο δημοσιονομικός χώρος για να υλοποιηθεί η δέσμευση για την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης από το 2023 για το σύνολο των εργαζομένων και τους συνταξιούχους».

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, απαιτούνται γενναίες ευρωπαϊκές λύσεις για την ακρίβεια (με αιχμή τις τιμές του φυσικού αερίου), δηλώνοντας «πιο αισιόδοξος από ό,τι πριν από λίγους μήνες για κοινή ευρωπαϊκή λύση».

Μέτρα στήριξης: Τα επιδόματα που είναι πιθανό να μοιραστούν

Το πλέγμα του «χειμερινού» πακέτου θα οριστικοποιηθεί στα τέλη Αυγούστου και θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες για το ύψος και το εύρος της επιταγής ακρίβειας. Στο τραπέζι βρίσκεται:

  1. Νέα επιταγή ακρίβειας: Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται να περιλαμβάνει μεγαλύτερο αριθμό δικαιούχων προκειμένου να στηριχθούν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά και κοινωνικές ομάδες. Το ανώτατο ύψος της ενίσχυσης εκτιμάται ότι θα ανέρχεται στα 200 ευρώ.
  2. Fuel Pass 3: Εξετάζεται επέκταση του επιδόματος καυσίμων έως το τέλος του έτους.
  3. Επίδομα θέρμανσης: Το επίδομα θέρμανσης θα ενισχυθεί και εξετάζεται αύξηση των κονδυλίων, και αναλόγως των περιθωρίων, η αύξηση των δικαιούχων.

Στο οικονομικό επιτελείο κινούνται με πολύ προσεκτικά βήματα λόγω της μεγάλης αβεβαιότητας στο διεθνές ενεργειακό μέτωπο, όπως είναι το δυσμενές σενάριο να κλείσει η στρόφιγγα αερίου προς την Ευρώπη. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι για κάθε 10 ευρώ αύξηση στο φυσικό αέριο πέραν των 100 ευρώ (βασικό σενάριο έτους) στοιχίζει δημοσιονομικά περί τα 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως.

Κρίσιμο έτος είναι και το 2023, όπου ήδη η εγκύκλιος του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θόδωρου Σκυλακάκη δείχνει την αύξηση των δαπανών του Δημοσίου κατά 4,3 δισ. ευρώ το 2023, με το μεγαλύτερο μέρος να κατευθύνεται σε κοινωνικές μεταβιβάσεις και στη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου για πρόσθετα μέτρα στήριξης.

Κακά μαντάτα με την ακρίβεια – Επηρεάζονται τα πάντα

Μήνα με το μήνα χιλιάδες πολίτες, βλέποντας το εισόδημά τους να εξανεμίζεται λόγω της ακρίβειας, λιγοστεύουν τις αγορές τους από τα ρούχα, τα παπούτσια και τα είδη προσωπικής φροντίδας μέχρι τα καύσιμα και τα βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης, όπως το ψωμί και το γάλα.

Ο πληθωρισμός καλπάζει και το «καλάθι» των καταναλωτών γεμίζει με λιγότερα αγαθά και υπηρεσίες, που όμως κοστίζουν περισσότερα χρήματα, φέρνοντας σε αδιέξοδο τους ευάλωτους, οι οποίοι υποχρεώνονται να κάνουν περικοπές ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής.

Στα ράφια του σούπερ μάρκετ οι ανατιμήσεις στο πρώτο εξάμηνο ξεπερνούν μεσοσταθμικά το 3% στα επώνυμα προϊόντα και το 4% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών μετρήσεων.

Ωστόσο, αν συγκρίνουμε τα ίδια προϊόντα που αγόρασε πέρσι ο καταναλωτής με τις τιμές που έχουν φέτος, η ανατίμηση είναι πολύ μεγαλύτερη. Γι’ αυτό και έχει αλλάξει το μείγμα αγορών, με τους καταναλωτές να ψωνίζουν τα απαραίτητα, να κυνηγούν τις προσφορές και να επιλέγουν συχνότερα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να μειώσουν τον τελικό λογαριασμό.

Το γεγονός ότι η κατανάλωση του γάλακτος και του ψωμιού βαίνει μειούμενη δείχνει το βάθος του προβλήματος, αναφέρουν παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Να σημειωθεί ότι στο εξάμηνο φέτος η κατανάλωση γάλακτος έχει υποχωρήσει κατά 6,2% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2021, και του ψωμιού κατά 8-10%.

Κόβουν από παντού παντού

Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Στην πρόσφατη ανακοίνωση για το δείκτη του λιανικού εμπορίου το φετινό Μάιο καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων και στις τρεις βασικές κατηγορίες του λιανεμπορίου: τρόφιμα, ένδυση-υπόδηση και καύσιμα, τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση.

Η επίδραση των αυξημένων τιμών αποτυπώνεται στη διακύμανση του δείκτη του όγκου πωλήσεων μεταξύ του Απριλίου και Μαΐου. Για παράδειγμα, μειώθηκε έως και 11,7% στα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ.), κατά 8,9% στα πρατήρια καυσίμων και κατά 4,6% στα πολυκαταστήματα.

Ο όγκος πωλήσεων το Μάιο του 2022 σε σύγκριση με το Μάιο του 2021 υποχώρησε κατά 7,6% στα σούπερ μάρκετ, κατά 10% στα καταστήματα ειδών διατροφής, κατά 17,9% στην ένδυση-υπόδηση και κατά 6,8% στα πρατήρια καυσίμων.

Πρώτα κοιτάνε την τιμή

Είναι χαρακτηριστικό ότι επτά στους δέκα (70%) δηλώνουν ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης, ενώ η τιμή αναδεικνύεται, με διαφορά, ως το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο, τόσο σήμερα (78%) όσο και για την επόμενη τριετία (78%), σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ Ελλάδος.

Δύο στους τρεις (67%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την επόμενη φορά που θα λάβει χώρα ένα μεγάλο αγοραστικό/εκπτωτικό γεγονός, και περισσότεροι από οκτώ στους δέκα καταναλωτές (83%) από αυτούς αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους μέχρι τότε.

Ποσοστό 56% έχουν αλλάξει τις μάρκες που αγοράζουν, είτε για να μειώσουν τα έξοδά τους είτε για να στραφούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είτε για να υποστηρίξουν τοπικά καταστήματα.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ