Εφορία: Ευχάριστα νέα έρχονται για όσους φορολογούμενους έχουν εισοδήματα από βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτου και έχουν πληρώσει πρόστιμο ύψους 100 ευρώ λόγω εκπρόθεσμης δήλωσης καθώς η ΑΑΔΕ προχωρά στην κατάργησή του.
Τα ποσά του προστίμου που επιβλήθηκαν υπολογίζονται από το φορολογικό έτος 2018 και είτε συμψηφίζονται, είτε επιστρέφονται στον δικαιούχο κατά περίπτωση.
Καταργείται το πρόστιμο εκπρόθεσμης δήλωσης βραχυχρόνιων μισθώσεων ακινήτων εφόσον έχουν δηλωθεί στη φορολογία εισοδήματος.
Μάλιστα, τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από το 2018 μέχρι σήμερα, εφόσον αφορούν σε τέτοιες περιπτώσεις (δηλαδή τα μισθώματα τα έχουν δηλωθεί στην φορολογία εισοδήματος) ακυρώνονται ή, εφόσον έχουν εισπραχθεί, συμψηφίζονται ή επιστρέφονται κατά περίπτωση.
Εφορία: Επιστρέφει πρόστιμα
Αυτό προβλέπεται στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπό τον τίτλο: «Διατάξεις για την ανάπτυξη, τις υποδομές και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού» που τέθηκε υπό διαβούλευση.
Ως γνωστό σε περίπτωση εκπρόθεσμης Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 100 ευρώ. Πλέον όμως το πρόστιμο δεν θα επιβάλλεται στην περίπτωση που το εισόδημα που προκύπτει από την εκπρόθεσμη Δήλωση Βραχυχρόνιας Διαμονής, έχει περιληφθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους.
Σύμφωνα με την ίδια διάταξη “πράξεις επιβολής προστίμου που εκδόθηκαν από την 1η.1.2018 και μετά για εκπρόθεσμη υποβολή Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής, εφόσον το εισόδημα που προκύπτει από την εκπρόθεσμη Δήλωση Βραχυχρόνιας Διαμονής έχει περιληφθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους, ακυρώνονται ή, εφόσον έχουν εισπραχθεί, συμψηφίζονται ή επιστρέφονται κατά περίπτωση”.
Εφορία: Με άλλη διάταξη…
στο ίδιο νομοσχέδιο, έρχονται αλλαγές στη έκδοση φορολογικής ενημερότητας για όσους πωλούν ακίνητα και έχουν ρυθμισμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές. Ουσιαστικά η διάταξη αυτό καθορίζει τα ποσοστά παρακράτησης των χρεών από το τίμημα της πώλησης.
Με βάση τη νέα ρύθμιση, στην περίπτωση που ο φορολογούμενος έχει οφειλές ρυθμισμένες, ληξιπρόθεσμες ή μη ληξιπρόθεσμες, εκδίδεται φορολογική ενημερότητα με ποσό παρακράτησης ποσοστού 70% επί του τιμήματος εφόσον το τίμημα δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας και έως το ύψος των ληξιπρόθεσμων ρυθμισμένων οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση.
Συγκεκριμένα η νέα διάταξη, που συμπληρώνει διάταξη του ν. 4987/2022, προβλέπει τα εξής:
Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών ή έχει οφειλές μη ληξιπρόθεσμες ή σε αναστολή, εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας περιορισμένης ισχύος, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τον 1 μήνα.
Η Φορολογική Διοίκηση και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη σε πρόγραμμα ρύθμισης ορίζει υποχρεωτικά όρο παρακράτησης στις περιπτώσεις που το αποδεικτικό ενημερότητας εκδίδεται για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία. Το παρακρατούμενο ποσό λαμβάνεται υπόψη για την κάλυψη δόσης ή δόσεων, σύμφωνα με το πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών.
Εφορία: Ποια διαδικασία
Ειδικά για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία, το αποδεικτικό ενημερότητας εκδίδεται με ποσό παρακράτησης ποσοστού 70 % επί του τιμήματος, εφόσον το τίμημα δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας, και έως το ύψος των ληξιπρόθεσμων ρυθμισμένων οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση.
Εάν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές σε αναστολή άνω των 50.000 ευρώ, ορίζεται ποσοστό παρακράτησης 50% επί του τιμήματος, εφόσον αυτό δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας, και έως το ύψος των συνολικών οφειλών σε αναστολή.
Εάν το τίμημα υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας και το ποσό της παρακράτησης, υπολογιζόμενο επί του τιμήματος είναι μικρότερο των οφειλών, εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας με υπολογισμό του ποσού της παρακράτησης επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και υπό την προϋπόθεση ότι το ποσό της παρακράτησης που προκύπτει από τον υπολογισμό αυτό δεν υπερβαίνει το τίμημα.
Ποιοι αντιμετωπίζουν βέβαιο φορολογικό έλεγχο
Τα πάνω κάτω στη σειρά διενέργειας φορολογικών ελέγχων μπορούν να φέρουν με αιτιολογημένη απόφασή τους -η οποία επίσης ελέγχεται- οι προϊστάμενοι των Υπηρεσιών Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων, εφόσον έχουν στη διάθεσή τους στοιχεία και ενδείξεις τέλεσης σοβαρών αδικημάτων φοροδιαφυγής που κινδυνεύουν.
Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή ανοίγει τον δρόμο για ανακατατάξεις στη λίστα των ελεγκτικών στόχων των ΥΕΔΔΕ, ορίζοντας ξεκάθαρα ποιες υποθέσεις θα ελεγχθούν σε κάθε περίπτωση.
Με το εγκεκριμένο Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2023 έχουν τεθεί στις Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ) μεταξύ άλλων και οι κάτωθι στόχοι, που αφορούν υποθέσεις ερευνών:
Διενέργεια τουλάχιστον 470 υποθέσεων ερευνών φοροδιαφυγής από τις ΥΕΔΔΕ που σχετίζονται με ανοίγματα τραπεζικών λογαριασμών, επεξεργασίες κατασχεμένων στοιχείων και αρχείων, κυκλώματα έκδοσης και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων, επεξεργασίες ψηφιακών αρχείων κ.λπ.
Διενέργεια τουλάχιστον 105 υποθέσεων ερευνών αξιοποίησης νέων πληροφοριών και δεδομένων από τις ΥΕΔΔΕ
Διενέργεια τουλάχιστον 170 υποθέσεων ειδικών ερευνών στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, των πλατφορμών παραγγελιοληψίας, των πλατφορμών διαμεσολάβησης στην παροχή υπηρεσιών διαμονής και εν γένει του ηλεκτρονικού επιχειρείν από τις ΥΕΔΔΕ.
Διενέργεια τουλάχιστον 155 υποθέσεων έρευνας, οι οποίες αφορούν απάτη στον ΦΠΑ ενδοκοινοτικών συναλλαγών από τις ΥΕΔΔΕ.
Οι προς υλοποίηση υποθέσεις του υπ’ αρ. 1 στόχου προέρχονται από τις καταγεγραμμένες εκκρεμείς υποθέσεις των ΥΕΔΔΕ κατά την 31.10.2022. Οι υποθέσεις αυτές κατατάσσονται ανά εκάστη ΥΕΔΔΕ σε φθίνουσα σειρά ταξινόμησης, σύμφωνα με τελική μοριοδότηση που λαμβάνουν βάσει αυτοματοποιημένου μοντέλου αντικειμενικής αξιολόγησης. Ελέγχονται κατά προτεραιότητα εκείνες που συγκεντρώνουν την υψηλότερη μοριοδότηση, ακολουθώντας τη φθίνουσα σειρά ταξινόμησης, μέχρι την επίτευξη της τεθείσας σε εκάστη από αυτές, ετήσιας στοχοθεσίας. Τα κριτήρια και οι συνδυασμοί αυτών που χρησιμοποιούνται για την αντικειμενική αξιολόγηση και μοριοδότηση των υποθέσεων περιλαμβάνονται σε ειδικό παράρτημα, το οποίο δεν δημοσιοποιείται.
Σύμφωνα με την απόφαση, οι προϊστάμενοι των ΥΕΔΔΕ, εφόσον, από στοιχεία ή πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους και σε συνδυασμό με τις ισχύουσες διατάξεις, κρίνουν ότι συντρέχει βάσιμος λόγος ελέγχου υποθέσεων που δεν βρίσκονται σε υλοποιήσιμη σειρά κατάταξης, σύμφωνα με τα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου, ανακατατάσσουν τις προκρινόμενες υποθέσεις ανάλογα με τη σημαντικότητά τους, συνεκτιμώντας τη σοβαρότητα των υποθέσεων που ανακατατάσσονται.
Μεταβολή στη σειρά κατάταξης των υποθέσεων του αρχικού πίνακα θα πρέπει να αιτιολογηθεί επαρκώς και να γνωστοποιηθεί στη ΔΙ.Π.Α.Ε.Ε., εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία παραλαβής τους. Περαιτέρω ανακατατάξεις υποθέσεων κατά τη διάρκεια του έτους, θα πρέπει να αιτιολογηθούν επαρκώς και να γνωστοποιηθούν στη ΔΙ.Π.Α.Ε.Ε. εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία λήξης του έτους.
Σε περίπτωση κάλυψης του υπ’ αρ. 1 στόχου, διενεργούνται έλεγχοι-έρευνες, πέραν του πλήθους του στόχου αυτού, σύμφωνα με τη φθίνουσα σειρά ταξινόμησης.
Ανεξάρτητα από την προτεραιοποίησή τους ή μη, ελέγχονται οι κάτωθι υποθέσεις:
α) Έρευνες που σχετίζονται με αξιοποίηση νέων πληροφοριών, ειδικές έρευνες στους τομείς ηλεκτρονικού εμπορίου, πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διαμεσολάβησης στην παροχή υπηρεσιών διαμονής καθώς και έρευνες που σχετίζονται με ενδοκοινοτικές απάτες ΦΠΑ.
β) Yποθέσεις πολυμερών (ταυτόχρονων) ελέγχων που διενεργούνται από ελληνικές και αλλοδαπές φορολογικές αρχές.
γ) Έρευνες-έλεγχοι κατόπιν εντολής του Διοικητή της ΑΑΔΕ ή του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικών Λειτουργιών (ΓΔΦΛ).
δ) Υποθέσεις έρευνας που προέκυψαν από εισαγγελικές παραγγελίες κατόπιν αιτήματος των ΥΕΔΔΕ.
ε) Έρευνες-έλεγχοι που προέκυψαν από συμμετοχή των ΥΕΔΔΕ σε ειδικά συνεργεία ελέγχου και οι οποίες διενεργούνται στο πλαίσιο ειδικών διατάξεων άλλων υπηρεσιών.
στ) Έρευνες για τις οποίες έχει διαβιβαστεί ειδική έκθεση ελέγχου λήψης διασφαλιστικών μέτρων στην αρμόδια υπηρεσία σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 46 του ν. 4987/2022 (Α’ 206),
καθώς και έρευνες για τις οποίες έχει διαβιβαστεί έγγραφο για τη δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών και περιουσιακών στοιχείων σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. (ι) της υποπαρ. II της παρ. 4 της ενότητας Α’ του άρθρου 48Α της υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10. 2020 (Β’ 4738) απόφασης Διοικητή ΑΑΔΕ.
ζ) Έρευνες-έλεγχοι οι οποίες κατά τη δημοσίευση της παρούσας βρίσκονται σε στάδιο σύνταξης έκθεσης ελέγχου.
η) Προτεραιοποιημένες έρευνες, οι οποίες διαβιβάζονται από επιχειρησιακή δομή (ΥΕΔΔΕ), λόγω διενέργειας ελέγχου από την ΥΕΔΔΕ υποδοχής, για τις ίδιες οντότητες και για επικαλυπτόμενες φορολογικές περιόδους, ανεξαρτήτως φορολογικού αντικειμένου.
θ) Υποθέσεις που αφορούν σε διενέργεια μερικών επιτόπιων στοχευμένων ελέγχων καθώς και λοιπών ελέγχων πρόληψης για τη διαπίστωση της εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων, της τήρησης των βιβλίων και της έκδοσης των φορολογικών στοιχείων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, για φορολογουμένους που ασκούν οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα ή διακινούν αγαθά.
Οι πιο πάνω υποθέσεις προσμετρώνται στην αντίστοιχη στοχοθεσία του Επιχειρησιακού Σχεδίου της ΑΑΔΕ για το έτος 2023.