Διόδια: Σύμφωνα με το Capital.gr έρχονται εντός 6 μηνών αυξήσεις στα διόδια όλων των μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Ήδη έχει ανακοινωθεί από την Γέφυρα ΑΕ η αύξηση με την έλευση της νέας χρονιάς των τελών διέλευσης της γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» η οποία προσαρμόζεται ανάλογα με την ετήσια μεταβολή του δείκτη τιμών του καταναλωτή που ισχύει έως τον περασμένο Σεπτέμβρη και ήταν της τάξεως του 11,26%.
Η άνοδος στο αντίτιμο των διοδίων που έχουν αποφασίσει οι εταιρείες φτάνει το 16%, ωστόσο η κυβέρνηση ζητά να μην επιβληθούν αμέσως και κυρίως όχι μέσα στην προεκλογική περίοδο…
Ως «προεκλογικό ρουσφέτι» στην κυβέρνηση διαχειρίζονται οι εταιρείες παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων τις αυξήσεις στα διόδια που έχουν ήδη αποφασίσει, φτάνουν σε ύψος το 16%, αλλά θα τεθούν σε εφαρμογή όταν εκείνες αποφασίσουν.
Διόδια: Αυξήσεις στις τιμές
Οι αυξήσεις αυτές προκύπτουν από τις συμβάσεις παραχώρησης και στηρίζονται στον πληθωρισμό, ο οποίος μπορεί να ξεπεράσει το 10% μέσα στο 2022. Ομως η κυβέρνηση ζητά οι αυξήσεις αυτές να μην επιβληθούν αμέσως, αλλά αργότερα και το βασικότερο που την απασχολεί είναι να μη συμβεί αυτό μέσα στην προεκλογική περίοδο.
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και πολλές εβδομάδες κυβερνητικά στελέχη ανακοίνωναν ότι δεν πρόκειται να επιβληθούν αυξήσεις στα διόδια, χωρίς να δημοσιοποιούν πώς θα καταστεί αυτό εφικτό. Ομως ήδη κυκλοφορούν πίνακες με τις αυξήσεις που θα ισχύσουν και την υποσημείωση ότι:
«Η εταιρεία θα ενημερώσει τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου τουλάχιστον ένα μήνα πριν για τυχόν εφαρμογή εντός του πλαισίου των παραπάνω ανώτατων τιμών διοδίων τελών».
Η δημοσιοποίηση των καταλόγων γίνεται τώρα διότι στις συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογράψει οι κοινοπραξίες με το Δημόσιο, οι αναπροσαρμογές θα πρέπει να ανακοινώνονται μέχρι το τέλος κάθε χρόνου ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν τον επόμενο.
Οι αυξήσεις που έχουν ώς τώρα ανακοινωθεί παραπέμπουν σε ανατίμηση 10-16% σε μεγάλους αυτοκινητοδρόμους όπως τον άξονα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα (Ολυμπία Οδός) και το τμήμα του ΠΑΘΕ Μαλιακός-Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), ενώ ανάλογες ανακοινώσεις κατοχύρωσης ετοιμάζονται από άλλες κοινοπραξίες (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Μορέας κ.λπ.).
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση έχει τρόπους να πιέσει τους παραχωρησιούχους ώστε εκείνοι να μη θέσουν σε εφαρμογή τις αυξήσεις μέσα στην προεκλογική περίοδο και να τις αφήσουν για την επόμενη κυβέρνηση.
Διόδια: Στις κοινοπραξίες συμμετέχουν οι μεγάλες κατασκευαστικές
ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ, οι οποίες παίρνουν μέρος και σε μεγάλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή σε έργα τα οποία βρίσκονται τώρα σε φάση επιλογής αναδόχου.
Ως δόλωμα μπορεί επίσης να λειτουργήσει και η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για την οποία είναι σε εξέλιξη η διαδικασία επιλογής. Βέβαια, σε πολλές κοινοπραξίες συμμετέχουν και μεγάλοι όμιλοι του εξωτερικού (Hochtief, Vinci) οι οποίοι δεν «ψήνονται» από προεκλογικές ανησυχίες – εκτός αν και εκείνοι ενδιαφέρονται για άλλα μεγάλα έργα.
Σύμφωνα με την ενημερωτική ανακοίνωση της Ολυμπίας Οδού, τα διόδια για οχήματα ΙΧ θα αυξηθούν στον σταθμό Ελευσίνα από τα 2,1 στα 2,4 ευρώ, στον Ισθμό από 1,8 στα 2 ευρώ, στο Κιάτο από 2,3 ευρώ στα 2,6, στον Ελαιώνα από 3,3 στα 3,7 ευρώ και στο Ρίο από τα 2,3 ευρώ στα 2,5.
Στον μετωπικό σταθμό Πελασγίας (Μαλιακός-Κλειδί) η τιμή των διοδίων θα ανεβεί σε 3,9 ευρώ από 3,5 ευρώ, στο Μοσχοχώρι στα 4,5 ευρώ από 4 ευρώ, στο Μακρυχώρι στα 2,9 ευρώ από 2,5 ευρώ, στη Λεπτοκαρυά στα 3,6 ευρώ από 3,2 ευρώ και στο Κλειδί στα 2,5 ευρώ από 2,2 ευρώ. Ανάλογες θα είναι οι αυξήσεις στα πλευρικά διόδια.
Διόδια: Έρχονται τσουχτερές αυξήσεις, αλλά… μετά τις εκλογές – Πού θα φτάσουν οι τιμές
Πρωτοχρονιά χωρίς αυξήσεις στα διόδια θα περάσουν οι Έλληνες ταξιδιώτες, οι οποίοι ωστόσο θα δουν τις ανατιμήσεις να εφαρμόζονται τους επόμενους μήνες.
Άλλωστε, ο ένας μετά τον άλλον, οι παραχωρησιούχοι προχωρούν σε ανακοινώσεις των νέων σημαντικά αυξημένων αντίτιμων, διευκρινίζοντας ότι αυτές δεν θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2023, όπως παραδοσιακά συνέβαινε.
Η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατάφεραν να αποτρέψουν την εφαρμογή των αυξήσεων – που το 2023 θα φτάσουν κατά περίπτωση έως και το 16%- από την αρχή της εκλογικής χρονιάς αφήνοντας την … καυτή πατάτα στην κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές.
Άλλωστε, τόσο ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής όσο και ο υφυπουργός, Γιώργος Καραγιάννης είχαν διαβεβαιώσει ότι η κυβέρνηση δε θα επέτρεπε την αύξηση των διοδίων. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ο δεύτερος ακόμα και σε χθεσινές του δηλώσεις επανέλαβε πως
«η κυβέρνηση έχει εκφράσει τη βούλησή της από την πρώτη στιγμή…»
να μην επιτρέψει να γίνουν αυξήσεις στα διόδια» καθώς «αυτό είναι μια ξεκάθαρη κυβερνητική θέση», στην πραγματικότητα στο παρασκήνιο εκτυλίσσεται ένα μεγάλο παζάρι αφού η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης
. Αυτό δε σημαίνει μόνο ότι μπορεί να εφαρμοστεί ανά πάσα στιγμή, αλλά θα αυξήσει και σημαντικά το κόστος κάθε διαδρομής καθώς ο πληθωρισμός του 2022 έχει σκαρφαλώσει σε δυσθεώρητα ύψη με τον εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή να φτάνει το 11,26%, όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Γέφυρα Α.Ε.
Κατά συνέπεια, η εκκίνηση της νέας χρονιάς με αυξήσεις στα διόδια που φτάνουν έως σχεδόν τα 50 λεπτά σε ορισμένους σταθμούς για τα ΙΧ και είναι κατά πολύ αυξημένες για τα βαρέα οχήματα ήταν κάτι, το οποίο πάση θυσία η κυβέρνηση ήθελε να αποφύγει καθώς οι αυξήσεις αυτές λόγω της φύσης τους αφορούν το σύνολο των πολιτών που είναι ήδη αντιμέτωπο με τεράστια ακρίβεια τόσο στην ενέργεια όσο και σε κάθε άλλο αγαθό συμπεριλαμβανομένων και των βασικών.
Από την άλλη, η ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή
των διοδίων αποτελεί βασικό όρο των έξι συμβάσεων παραχώρησης και συγκεκριμένα της Ολυμπίας Οδού, της Κεντρικής και της Νέας Οδού, της Γέφυρας, του Μορέα και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου.
Το υπουργείο Υποδομών, αν και είχε διαρρεύσει ότι το θέμα θα λυνόταν με κάποιου είδους ρύθμιση έως το τέλος της χρονιάς, έως τώρα δεν προχώρησε σε αυτό το βήμα με πηγές του υπουργείου να το τοποθετούν πλέον τη νέα χρονιά.
Ένα από τα ανταλλάγματα που φέρεται να συζητούν παραχωρησιούχοι και υπουργείο είναι μια πιθανή παράταση των συμβάσεων παραχώρησης και μετά το 2037, καθώς επίσης και η πιθανή αναθεώρηση των προϋπολογισμών σε εν εξελίξει έργα, ενώ στην εξίσωση μπαίνουν βέβαια και τα νέα έργα που θα δημοπρατηθούν και ενδιαφέρουν τους τεχνικούς ομίλους που απαρτίζουν τις εταιρίες παραχωρήσεων.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι παραχωρησιούχοι δεν… ξεχάστηκαν και σχεδόν στο σύνολό τους έχουν ανακοινώσει τις τιμές που θα εφαρμόσουν κάποια μη… εκλογική στιγμή του 2023 δεδομένου πως εάν δεν τις δημοσιοποιήσουν εντός του 2022 δε θα μπορέσουν στη συνέχεια να τις εφαρμόσουν.
Έτσι, στις ανακοινώσεις τους δεν προσδιορίζουν το χρονικό διάστημα, για το οποίο οι τιμές των διοδίων θα παραμείνουν σταθερές, ενώ τόσο η Ολυμπία Οδός όσο και ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου αναφέρουν ότι οι χρήστες των εθνικών οδών θα ενημερωθούν ένα μήνα πριν για την εφαρμογή των νέων τιμολογίων.
Αναφορικά με τις επερχόμενες αυξήσεις, βάσει των ανακοινώσεών τους για τα ΙΧ προκύπτει:
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΑ ΟΔΟΣ
Τμήμα ΑΘΕ Σκάρφεια – Ράχες
Μετωπικός Αγ. Τριάδας: από 1,80 σε 2,00 ευρώ
Πλευρικός Μώλου: από 0,30 σε 0,35 ευρώ
Πλευρικός Μπράλου (Θερμοπυλών): από 0,60 σε 0,70 ευρώ
Μετωπικός Μαυρομαντήλας: από 1,90 σε 2,15 ευρώ
Πλευρικός Αγ. Μαρίνας: από 1,20 σε 1,35 ευρώ
Πλευρικός Στυλίδας (Καραβόμυλου): από 0,65 σε 0,70 ευρώ
Ε65 (Τμήμα Ξυνιάδα έως Τρίκαλα)
Πλευρικός Ανάβρας: από 1,85 σε 2,05 ευρώ
Μετωπικός Σοφάδων: από 3,15 σε 3,55 ευρώ
Πλευρικός Προαστίου: από 1,05 σε 1,20 ευρώ
Μετωπικός Τρικάλων: από 1,95 σε 2,20 ευρώ
Αυτοκινητόδρομος Α.Θ.Ε. Μεταμόρφωση Αττικής – Σκάρφεια Φθιώτιδας
Μετωπικός Αφιδνών: από 3,30 σε 3,70 ευρώ
Πλευρικός Καπανδριτίου: από 2,00 σε 2,25 ευρώ
Πλευρικός Μαλακάσας: από 1,40 σε 1,60 ευρώ
Πλευρικών Οινοφύτων: από 0,65 σε 0,75 ευρώ
Μετωπικός Θήβας: από 3,90 σε 4,35 ευρώ
Πλευρικός Θήβας: από 1,50 σε 1,70 ευρώ
Μετωπικός Τραγάνας: από 3,85 σε 4,35 ευρώ
Πλευρικός Τραγάνας: απο 3,10 σε 3,45 ευρώ
Ιόνια Οδός (Αντίρριο – Ιωάννινα)
Μετωπικός Κλόκοβας: από 3,00 σε 3,40 ευρώ
Πλευρικός Γαβρολίμνης: από 2,15 σε 2,40 ευρώ
Πλευρικός Μεσολογγίου: από 1,25 σε 1,40 ευρώ
Μετωπικός Αγγελοκάστρου: από 3,55 σε 4,00 ευρώ
Πλευρικός Κουβαρά: από 1,65 σε 1,85 ευρώ
Μετωπικός Μενιδίου: από 3,05 σε 3,40 ευρώ
Πλευρικός Άρτας: από 0,75 σε 0,85 ευρώ
Πλευρικός Γοργόμυλου: από 1,00 σε 1,15 ευρώ
Μετωπικός Τερόβου: από 3,15 σε 3,50 ευρώ
Ολυμπία Οδός (μετωπικοί σταθμοί)
Σταθμός Ελευσίνας: Από τα 2,1 στα 2,4 ευρώ (αύξηση 14,2%),
Ισθμός: από 1,8 στα 2 ευρώ (αύξηση 11,1%),
Κιάτο: από 2,3 ευρώ στα 2,6 (αύξηση 13%),
Ελαιώνας: από 3,3 στα 3,7 ευρώ (αύξηση 12,1%)
Ρίο από τα 2,3 ευρώ στα 2,5 ευρώ (αύξηση 8,6%).
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (μετωπικοί σταθμοί)
Πελασγία: 3,9 ευρώ από 3,5 ευρώ (αύξηση 10,2%),
Μοσχοχώρι: 4,5 ευρώ από 4 ευρώ (αύξηση 12,5%),
Μακρυχώρι: 2,9 ευρώ από 2,5 ευρώ (αύξηση 16%),
Λεπτοκαρυά: 3,6 ευρώ από 3,2 ευρώ (αύξηση 12,5%)
Κλειδί: 2,5 ευρώ από 2,2 ευρώ (αύξηση 13,6%).
ΓΕΦΥΡΑ
Από την πλευρά της η ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ στην ιστοσελίδα της υπενθυμίζει ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις της Σύμβασης Παραχώρησης, οι μέγιστες τιμές διοδίων για το 2023 υπολογίζονται με βάση την ετήσια μεταβολή του εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών καταναλωτή που ήταν 11,26%.
Προσθέτει ότι για το επόμενο διάστημα, οι τιμές απλής διέλευσης θα παραμείνουν σταθερές και οι χρήστες θα ενημερωθούν εγκαίρως για την ημερομηνία εφαρμογής νέων τιμών. Πηγή: ethnos.gr