Ρεύμα: Βρισκόμαστε εν μέσω μιας πρωτοφανούς κρίσης ενέργειας και πληθωρισμού με συνέπεια πολλά νοικοκυριά να έχουν φτάσει στο έσχατο οικονομικό σημείο να μην μπορούν καν να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους.
Μέσα σε αυτό το κλίμα φαίνεται πως οι πάροχοι ενέργειας ζητούν από το υπουργείο Ενέργειας να ληφθούν μέτρα για τους «μπαταχτσήδες», έτσι ώστε να επιβάλλονται ποινές σε όσους δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους ή αλλάζουν διαρκώς παρόχους για να αποφύγουν τις πληρωμές.
Βέβαια κάτι τέτοιο δεν έχει να κάνει με κάποια συμπεριφορά επιτηδείων που θέλουν να ξεγελάσουν τους παρόχους. Απλώς οι σκληρές οικονομικές συνθήκες έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές σε αδιέξοδο.
Εξού και ένα ιδιαίτερα συχνό φαινόμενο που παρατηρείται εν μέσω ενεργειακής κρίσης: βλέπουμε δηλαδή τους καταναλωτές συχνά-πυκνά να αλλάζουν παρόχους διαρκώς έτσι ώστε να αποφεύγουν κάποιες πληρωμές.
Όλο αυτό μάλιστα ξεκίνησε από την απόφαση περί άρσης κάποιων τεχνικών – γραφειοκρατικών και οικονομικών εμποδίων για τους καταναλωτές. Απόφαση που λήφθηκε εκτάκτως εν μέσω της ενεργειακής κρίσης το προηγούμενο καλοκαίρι.
Επομένως έκτοτε αυξήθηκαν περιστατικά διαρκών αλλαγών παρόχων με σκοπό την αποφυγή της πληρωμής των τιμολογιών.
Πάνω ακριβώς σε αυτό το ζήτημα πατάνε τώρα οι πάροχοι οι οποίοι απαιτούν από την κυβέρνηση να θεσπίσει κανόνες και ποινές για τέτοιες περιστάσεις, καθώς, όπως λένε, τους προξενούν σημαντική οικονομική ζημιά.
Παρακάτω θα δούμε το χρονικό αυτής της υπόθεσης, τις αιτιάσεις των παρόχων και τα σχέδια που έχει βάλει στο τραπέζι η κυβέρνηση έτσι ώστε να βρεθεί μια μέση λύση. Δημοσίευμα, μάλιστα, κορυφαίας εφημερίδας αποκαλύπτει τι ακριβώς ζητούν οι εταιρείες ρεύματος. Ας τα δούμε όλα αυτά αναλυτικά βήμα προς βήμα.
Ηλεκτρικό ρεύμα – Τι ζητάνε οι πάροχοι
Η άρση των εμποδίων για τη μετακίνηση των πελατών από πάροχο σε πάροχο στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, που θεσπίστηκε από τον περασμένο Ιουλίου, πυροδότησε τις δόλιες πρακτικές των στρατηγικών κακοπληρωτών.
Σύμφωνα με τα ΝΕΑ, από το καλοκαίρι, οι καταναλωτές που θέλουν να αλλάξουν προμηθευτεί δεν έρχονται πλέον αντιμέτωποι με την πληρωμή των ποινών πρόωρης αποχώρησης. Με αυτή την αλλαγή που ψηφίστηκε προκειμένου να ασκηθεί πίεση στις εταιρείες ρεύματος γαι χαμηλότερες τιμές, δημιουργήθηκε πρόσφορο έδαφος στους μπαταχτσήδες καθώς αλλάζουν πάροχο αφήνοντας χρέη στον προηγούμενο.
Για το πρόβλημα αυτό, οι πάροχοι πρότειναν στο υπουργείο τη διατήρηση του δικαιώματος της έκδοσης εντολής απενεργοποίησης της παροχής για 90 μέρες στους οφειλέτες. Το τρίμηνο θα ξεκινά να μετρά από την μέρα της έκδοσης του εκκαθαριστικού λογαριασμού του προηγούμενου παρόχο.
Σε αυτό το διάστημα ο καταναλωτής που άλλαξε προμηθευτή θα πρέπει να προχωρήσει σε αποπληρωμή των παλαιών οφειλών ή σε διακανονισμό. Επιπλέον οι 90 μέρες θα μετρούν από τη στιγμή που θα καταστεί μία δόση ληξιπρόθεσμη. Δηλαδή στο διάστημα αυτό, ο παλιός πάροχος διατηρεί το δικαίωμα της έκδοσης εντολής αποκοπής της παροχής ρεύματος.
Πιέζουν οι πάροχοι ενέργειας
Εντείνουν οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας τις πιέσεις προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη λήψη μέτρων που θα περιορίσουν τα κόλπα των κακοπληρωτών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σύνδεσμοι προμηθευτών (ΕΣΠΕΝ) και ηλεκτροπαραγωγών (ΕΣΑΗ) απέστειλαν στην ηγεσία του υπουργείου ΠΕΝ την πρόταση τους για την αντιμετώπιση του φαινομένου του «ενεργειακού τουρισμού», δηλαδή της δόλιας μετακίνησης καταναλωτών από πάροχο σε πάροχο προκειμένου να αποφύγουν την αποπληρωμή των οφειλών τους.
Είχε προηγηθεί διαβούλευση ανάμεσα στο ΥΠΕΝ, τη ΡΑΕ και τους δύο συνδέσμους κατόπιν άσκησης πιέσεων από την αγορά για το θέμα των απλήρωτων λογαριασμών.
Ηλεκτρικό ρεύμα: Τι προτείνεται
Η πρόταση των εταιρειών, αναφέρουν οι πληροφορίες, προβλέπει τη διατήρηση του δικαιώματος της διακοπής ρεύματος για διάστημα 90 ημερών στους καταναλωτές που αλλάζουν πάροχο έχοντας αφήσει απλήρωτους λογαριασμούς στον προηγούμενο προμηθευτή.
Στο πλαίσιο της προαναφερόμενης διαβούλευσης οι πάροχοι, λένε οι πληροφορίες, πρότειναν στο υπουργείο τη διατήρηση του δικαιώματος της έκδοσης εντολής απενεργοποίησης της παροχής για 90 ημέρες στους οφειλέτες. Το τρίμηνο θα ξεκινά να μετρά από τη μέρα της έκδοσης του εκκαθαριστικού λογαριασμού του προηγούμενου παρόχου. Σε αυτό το διάστημα ο καταναλωτής που άλλαξε προμηθευτή θα πρέπει να προχωρήσει σε αποπληρωμή των παλαιών οφειλών ή σε διακανονισμό. Επιπλέον οι 90 ημέρες θα μετρούν και από τη στιγμή που καταστεί μία δόση ληξιπρόθεσμη. Δηλαδή στο διάστημα αυτό ο παλιός πάροχος διατηρεί το δικαίωμα της έκδοσης εντολής αποκοπής της παροχής ρεύματος.
Ηλεκτρικό ρεύμα: Αυτά είναι τα αίτια της αύξησης των οφειλών
Οι απλήρωτοι λογαριασμοί ρεύματος, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς έχουν αυξηθεί στο διάστημα της ενεργειακής κρίσης.
Ο ένας λόγος είναι η μεγάλη άνοδος των τιμών ρεύματος με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να δυσκολεύονται στην έγκαιρη πληρωμή των λογαριασμών.
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με την άρση των εμποδίων για τη μετακίνηση των πελατών από πάροχο σε πάροχο στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, που θεσπίστηκε από τον περασμένο Ιούλιο. Η ρύθμιση αυτή πυροδότησε τις δόλιες πρακτικές των στρατηγικών κακοπληρωτών. Από το καλοκαίρι, οι καταναλωτές που θέλουν να αλλάξουν προμηθευτή δεν έρχονται πλέον αντιμέτωποι με την πληρωμή ποινών πρόωρης αποχώρησης. Με αυτήν την αλλαγή, που ψηφίστηκε προκειμένου να ασκηθεί πίεση στις εταιρείες ρεύματος για χαμηλότερες τιμές, δημιουργήθηκε πρόσφορο έδαφος στους μπαταχτσήδες καθώς αλλάζουν πάροχο αφήνοντας χρέη στον προηγούμενο.
Και ο τρίτος λόγος έχει να κάνει με ένα χρονίζον νομοθετικό κενό. Οι εταιρείες προμήθειας λόγω απόφασης που εξέδωσε πριν από δύο χρόνια το Συμβούλιο της Επικρατείας έχουν χάσει το δικαίωμα αποκοπής της παροχής ρεύματος των οφειλετών που μετακινούνται από πάροχο σε πάροχο. Έτσι, οι μπαταχτσήδες μπορούν ανενόχλητα να αλλάζουν εταιρεία και να αφήνουν πίσω τους βουνό χρεών.
Τι αποφασίστηκε
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας παραμένει άγνωστο αν θα υιοθετήσει την πρόταση των παρόχων για το ρεύμα προκειμένου να εκδώσει σχετική απόφαση και να θεσπίσει τη διατήρηση του δικαιώματος απενεργοποίησης παροχής για 90 ημέρες στους οφειλέτες που μετακινούνται από προμηθευτή σε προμηθευτή. Ωστόσο, η αίσθηση που υπάρχει στην αγορά είναι πως σύντομα αναμένεται να προχωρήσει σε σχετικές ρυθμίσεις.
Σημειώνεται πως πέρυσι, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας είχε παρουσιάσει και προτείνει συγκεκριμένη ρύθμιση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία συνοδευόταν και από την καθιέρωση ενός συστήματος ««Debt Flagging» που θα τηρεί ο ΔΕΔΔΗΕ. Mε βάση τις εντολές των προμηθευτών ρεύματος για αποκοπές οι πελάτες θα επισημαίνονται με «κόκκινη» ένδειξη εφόσον έχουν χρέη, και με «πράσινη» εκείνοι που προχωρούν σε εξόφληση ή διακανονισμό των υπερήμερων οφειλών τους.
Ωστόσο η πρόταση του Ρυθμιστή μέχρι στιγμής δεν έχει υιοθετηθεί από την ηγεσία του υπουργείου.