Σάββατο, 1 Οκτωβρίου, 2022
ΑρχικήΟικονομίαΆσχημα νέα: «Εκτόξευση» για ψωμί και λάδι - Πόσο έφτασαν

Άσχημα νέα: «Εκτόξευση» για ψωμί και λάδι – Πόσο έφτασαν

Μαίνεται ο οικονομικός… πόλεμος για τους καταναλωτές που βλέπουν νέες αυξήσεις στις τιμές βασικών αγαθών όπως το ψωμί και το λάδι.

Άσχημη εξέλιξη για τον κόσμο στη χώρα μας μετά τις νέες τιμές και τις αυξήσεις σε αλεύρι και ηλιέλαιο.

Ακριβαίνει επικίνδυνα το ψωμί. «Οι καθημερινοί πελάτες έχουν μειωθεί πάρα πολύ», αναφέρουν οι ιδιοκτήτες φούρνων και πρατηρίων.

Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά.

Οικονομικός «πόλεμος» – Νέες αυξήσεις σε ψωμί και λάδι

Σε εφιάλτη για τα νοικοκυριά εξελίσσεται η ακρίβεια, η οποία έχει εισβάλλει σε κάθε τομέα πλήττοντας ακόμα και το βασικότερο ίσως αγαθό, το ψωμί.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετικό ρεπορτάζ του MEGA, η τιμή του ψωμιού τον Αύγουστο αυξήθηκε κατά 23%, με τη φρατζόλα να φτάνει από 0.90 λεπτά έως και 1,20 λεπτά.

Μάλιστα, δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που πλέον αγοράζουν ψωμί μέρα παρά μέρα, ενώ άλλοι μπαίνουν στη διαδικασία να φτιάξουν το δικό τους στο σπίτι.

«Αυξηθήκαν οι πρώτες ύλες πάρα πολύ, σχεδόν έχουν διπλασιαστεί, και αλλά έχουν πάρει παραπάνω από διπλή αύξηση, σε σουσάμια σε βούτυρα σε λάδια. Οι καθημερινοί πελάτες έχουν μειωθεί πάρα πολύ, τουλάχιστον κατά 25% μην σου πω και 30%», τόνισε αρτοποιός στο MEGA.

Το ράλι των αυξήσεων στις τιμές του ψωμιού έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τους επαγγελματίες της αγοράς δεν αναμένεται να αποκλιμακωθεί. Αντίθετα έρχονται και νέες αυξήσεις, καθώς οι τιμές της ενέργειας παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και το σιτάρι από την Ουκρανία έρχεται με το σταγονόμετρο.

Ψωμί από… χρυσάφι

Τα 10 λίτρα ηλιέλαιου κόστιζαν για τους επαγγελματίες 10 ευρώ, φέτος τα αγοράζουν 33. Το ένα σακί αλεύρι, δηλαδή 25 κιλά, από 12 ευρώ εκτοξεύτηκαν στα 24. Το βούτυρο, από 5,50 ευρώ το κιλό, πλέον πωλείται στα 8,50, το σουσάμι από 1,60 το κιλό έφτασε στα 2,80.

Στα ύψη οι τιμές στις πρώτες ύλες:

Ηλιέλαιο 10Lt : 10€ => 33€
Αλεύρι: 25 Kg: 12€ => 24€
Βούτυρο 1 Kg : 5,50€ => 8,50€
Σουσάμι 1 Kg: 1,60€ => 2,80€
Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, το ψωμί στην Ουγγαρία αυξήθηκε από πέρυσι κατά 66%, στη Λιθουανία κατά 33%, στην Ολλανδία κατά 10%, στη Γαλλία κατά 8%.

«Τα κόστη μας έχουν διπλασιαστεί η ενέργεια είναι συν 150% παρά τις επιδοτήσεις, δύσκολα τα πράγματα», σημείωσε η πρόεδρος σωματείων αρτοποιών Θεσσαλονίκης.

Οι αρτοποιοί κάνουν λόγο για έναν δύσκολο χειμώνα, επισημαίνοντας ότι ήδη έχουν μπει τα πρώτα λουκέτα, καθώς αδυνατούν να απορροφήσουν στο σύνολό τους τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες.

Κόβονται οι προσφορές για τους καταναλωτές

Σε μία έντονα πληθωριστική περίοδο όπως η τρέχουσα που διανύουμε, με τις αυξήσεις να εντείνονται από μήνα σε μήνα, ένα από τα “κάστρα” της αγοράς που δείχνει να πέφτει, είναι αυτό των προσφορών – εκπτώσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Κι όλα αυτά μάλιστα ενώ ο Έλληνας καταναλωτής ήταν κατεξοχήν συνηθισμένος από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές τους στην παροχή προσφορών στα προϊόντα.

Δεν αποτελεί μυστικό μάλιστα το γεγονός ότι κατά τα προηγούμενα χρόνια και ιδίως κατά τα χρόνια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης η ένταση των προσφορών στα ράφια ενισχύθηκε σημαντικά, ενώ και οι καταναλωτές από πλευράς τους εκπαιδεύτηκαν σταδιακά στο να αναζητούν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά, γεγονός που αποτέλεσε σε αρκετές των περιπτώσεων βασικό κριτήριο στην επιλογή ενός προϊόντος.

Πλέον το τοπίο στην αγορά δείχνει να αλλάζει. Και ο λόγος είναι ότι οι αυξήσεις που ήδη έχουν μετακυλιστεί στα ράφια, θα μπορούσαν να γίνουν ακόμα μεγαλύτερες εάν δεν περιοριζόταν ένα μέρος τουλάχιστον των προσφορών αυτών. Τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI που αφορούν στον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ από τον φετινό Ιούλιο σε σύγκριση με τον περσινό ανέρχεται στο 4%.

Όλη αυτή η εικόνα που εμφανίζεται στην αγορά έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, ασχέτως εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξάνεται. Και λέμε της πραγματικής κατανάλωσης γιατί εάν παρατηρήσει κανείς τον τζίρο των αλυσίδων, θα δει ότι αυτός αυξήθηκε κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο σύμφωνα με την IRI. Η αποτύπωση αυτή όμως της αύξησης των πωλήσεων προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει το τζίρο προς τα επάνω.

Πόσο είναι η μείωση στις εκπτώσεις στα ράφια των super market

Ειδικότερα, το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών που πωλούνται στα ελληνικά σούπερ μάρκετ (FMCG) κατέγραψαν μείωση της έντασης των προσφορών κατά 1,4 μονάδες από 25,9% στο 24,5% συγκρίνοντας τον Ιούλιο του 2021 με τον Ιούλιο του 2022. Αντίστοιχα τα τρόφιμα από το 24,8% κατέγραψαν μείωση των προσφορών στο 23,8% και τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και υγιεινής από το 34,2% κατήλθαν στο 32,1%.

Επιπλέον τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού από το 27,5% που πωλούνταν υπό καθεστώς προσφοράς τον περσινό Ιούλιο, πλέον τον Ιούλιο του 2022 το αντίστοιχο ποσοστό μειώθηκε στο 23,1%. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τα ποσοστά αυτά αντιστοιχούν στο ποσοστό επί του συνόλου των προϊόντων κάθε κατηγορίας που πωλούνται υπό καθεστώς μειωμένης τιμής.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ