Δευτέρα, 4 Ιουλίου, 2022
ΑρχικήPlusΠενταψήφιοι τηλεφωνικοί αριθμοί τραβάνε χρήματα - Ποιοι είναι

Πενταψήφιοι τηλεφωνικοί αριθμοί τραβάνε χρήματα – Ποιοι είναι

Τηλεφωνικοί αριθμοί που έχουν πέντε ψηφία χρεώνουν ανυποψίαστα άτομα πολλά χρήματα. Δείτε τι κάνουν και πως να προστατευτείτε.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει δεχθεί πλήθος αναφορών από καταναλωτές σχετικά με την υψηλή χρέωσή τους που προέρχεται από κλήσεις προς ειδικούς τηλεφωνικούς αριθμούς, οι οποίοι εξαιρούνται από τις ενσωματωμένες παροχές των οικονομικών προγραμμάτων τους.

Ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων αριθμών για τους οποίους έχουν υποβληθεί αναφορές -σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή- είναι:

– Σύντομοι πενταψήφιοι αριθμοί της αριθμοσειράς 13, οι οποίοι χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση πελατών και την αναφορά βλαβών από παρόχους διαφόρων υπηρεσιών (ενέργειας, ηλ. επικοινωνιών, κ.λπ.).

– Σύντομοι πανταψήφιοι αριθμοί της αριθμοσειράς 14, μέσω των οποίων παρέχονται υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ), ωστόσο υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν επιλεγεί τέτοιοι αριθμοί για υπηρεσίες τηλεφωνικού κλεισίματος ραντεβού.

– Σύντομοι τετραψήφιοι ή πενταψήφιοι αριθμοί της αριθμοσειράς 15, οι οποίοι χρησιμοποιούνται για την παροχή υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος ή υπηρεσιών προς το κοινωνικό σύνολο από Υπουργεία ή Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

– Δεκαψήφιοι αριθμοί μεριζόμενου κόστους της αριθμοσειράς 801, οι οποίοι συνήθως χρησιμοποιούνται από εταιρίες για την επικοινωνία με τμήματα τεχνικής υποστήριξης ή για τηλεφωνικές παραγγελίες.

Για όλους τους εν λόγω αριθμούς, με εξαίρεση τους αριθμούς της σειράς 137, οι οποίοι εκχωρούνται για την παροχή υπηρεσιών εξυπηρέτησης πελατών για θέματα βλαβών και για τους οποίους υπάρχει ρητή πρόβλεψη να μην υπάρχει χρέωση για κλήσεις προς αυτούς, υπάρχει η δυνατότητα χρεώσεων, με κάποιες προϋποθέσεις και περιορισμούς, οι οποίες καθορίζονται από την τιμολογιακή πολιτική των παρόχων των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, σημειώνεται στην ανακοίνωση του Συνήγορου του Καταναλωτή.

Τηλεφωνικοί αριθμοί: Ποιες οι συστάσεις στις εταιρείες 

Στο πλαίσιο της διερεύνησης των σχετικών υποθέσεων, η Αρχή έχει προχωρήσει σε συστάσεις προς όλες τις εταιρίες και τους φορείς που χρησιμοποιούν τέτοιους αριθμούς ώστε:

– να εξετάσουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε ειδικές συμφωνίες για ατελείς κλήσεις, σε περιπτώσεις αριθμών που χρησιμοποιούνται για παροχή υπηρεσιών πληροφόρησης σε μία σειρά από βασικά ζητήματα (π.χ. θέματα εργασιακά,
συντάξεων, ασφάλισης, υγείας, κ.ο.κ.),

– να προχωρήσουν σε καθιέρωση εναλλακτικών δεκαψήφιων γεωγραφικών αριθμών για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών (όπου δεν υπάρχουν ήδη και είναι εφικτό), οι οποίοι συμπεριλαμβάνονται στις ενσωματωμένες παροχές των οικονομικών προγραμμάτων των παρόχων υπηρεσιών ηλ. επικοινωνιών και συνεπώς δεν επιφέρουν εκτός παγίου χρεώσεις,

– να προωθούν τη χρήση των δεκαψήφιων γεωγραφικών αριθμών για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και

– να παρέχουν σαφή πληροφόρηση των καταναλωτών για τις ενδεχόμενες χρεώσεις που θα προκύψουν από τη χρήση των ειδικών αριθμών, τόσο κατά τη δημοσιοποίηση και προώθηση αυτών των αριθμών στο καταναλωτικό κοινό όσο και κατά την παροχή των υπηρεσιών μέσω αυτών, συνιστώντας και προτρέποντας τους καταναλωτές να συμβουλευθούν τους τιμοκαταλόγους των παρόχων τους.

Σημειωτέον ότι, μετά από παρέμβαση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, προς τον Ε.Φ.Κ.Α. σχετικά με τον ειδικό αριθμό 1555, άλλαξε η τιμολογιακή πολιτική όλων των τηλεπικοινωναικών παρόχων ως προς τον αριθμό 1555 και πλέον οι κλήσεις προς τον εν λόγω αριθμό γίνονται ατελώς.

Τέλος, συστήνουμε στους καταναλωτές, προκειμένου να αποφύγουν υπερβάλλουσες, εκτός παγίου χρεώσεις των λογαριασμών τους (σταθερής και κινητής) τηλεφωνίας:

1. να αποφεύγουν να κάνουν χρήση ειδικών αριθμών, εφόσον παρέχεται η εναλλακτική δυνατότητα χρήσης δεκαψήφιων γεωγραφικών αριθμών και

2. να ενημερώνονται για την τιμολογιακή πολιτική των παρόχων τους, συμβουλευόμενοι τους σχετικούς τιμοκαταλόγους, πριν τη χρήση των ειδικών αριθμών.

Απάτη με το Power Pass στην Ελλάδα

Συγκεκριμένα, έχουμε μπει στην περίοδο όπου μοιράζεται το Power Pass και δεν είναι λίγοι αυτοί που προσπαθούν να ξεγελάσουν το κόσμο.

Οι περισσότεροι, προσποιούνται τους λογιστές και ισχυρίζονται πως θα βάλουν στους λογαριασμούς το επίδομα, χωρίς ωστόσο να είναι τίποτα από αυτά πραγματικότητα.

Ένας άγνωστος άνδρας προσποιούμενος τον υπάλληλο του λογιστικού γραφείου με το οποίο συνεργάζεται 48χρονη ιδιοκτήτρια καταστήματος στη Ν. Ιωνία προσπάθησε να υποκλέψει στοιχεία των τραπεζικών της λογαριασμών.

Μάλιστα, σύμφωνα με την ΕΡΤ, ισχυρίστηκε σε τηλεφωνική επικοινωνία μαζί της ότι την κάλεσε για να την ενημερώσει για τη διαδικασία του Power Pass, προκειμένου να υποβάλλει την αίτησή της από τους πρώτους με το άνοιγμα της πλατφόρμας αύριο.

Η γυναίκα διαισθάνθηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά και ζήτησε να μιλήσει με τον υπάλληλο του λογιστικού γραφείου που συνήθως συνεργάζεται για όλες τις υποθέσεις της, αλλά έλαβε την απάντηση ότι ήταν απασχολημένος με άλλο πελάτη.

Ο άγνωστος επέμενε υποβάλλοντάς την σε καταιγισμό ερωτήσεων και πιέζοντάς την να δώσει στοιχεία για να τα έχει στη διάθεσή του να υποβάλλει την αίτηση.

Η γυναίκα εντέλει του είπε να της δώσει το τηλέφωνό του και ότι θα τον καλέσει αργότερα, προσποιούμενη ότι στο κατάστημα μπήκε πελάτης και φυσικά ενημέρωσε την αστυνομία.

Και άλλες απάτες με το επίδομα ρεύματος

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της εφημερίδας «Πελοπόννησος», ο δράστης επικοινώνησε τηλεφωνικά με άνδρα και προσποιούμενος τον γιο του λογιστή του, ζήτησε τους κωδικούς πρόσβασης προκειμένου να του καταθέσει το επίδομα ρεύματος των 600 ευρώ, λέγοντας του πως ανήκει στους δικαιούχους της οικονομικής ενίσχυσης. Οι κωδικοί τραπέζης δόθηκαν και μαζί «έβγαλαν» φτερά 8.000 ευρώ.

Στη δεύτερη περίπτωση, ο δράστης επικοινώνησε με ημεδαπή γυναίκα, προσποιούμενος λογιστή με το πρόσχημα άμεσης αίτησης για την καταβολή επιδόματος ρεύματος.

Με αυτόν τον τρόπο, της απέσπασε τους προσωπικούς τραπεζικούς της κωδικούς και άρπαξε από τον λογαριασμό της, το χρηματικό ποσό των 12.900 ευρώ.

Απάτη στα ATM: Αυτό το κόλπο κάνουν

Ένας από τους μεγαλύτερους φόβους όλων μας είναι μήπως το ΑΤΜ, από το οποίο σηκώνουμε χρήματα, είναι παγιδευμένο.

Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή, αφού εφόσον το ΑΤΜ είναι παγιδευμένο απατεώνες μπορούν να σας κλέψουν τον κωδικό και στη συνέχεια να σας αδειάσουν τον λογαριασμό.

Παλαιότερα, κάποιος θα έπρεπε να κλέψει την πιστωτική ή χρεωστική σας κάρτα ώστε να βάλει χέρι στα λεφτά σας. Όμως πια, υπάρχουν πολύ πιο ύπουλοι τρόποι για να αποκτήσει κάποιος πρόσβαση στις αποταμιεύσεις σας…

Για την ακρίβεια, δεν χρειάζεται καν πλέον να αγγίξει την πιστωτική σας κάρτα. Και η αλήθεια είναι πως ούτε θα καταλάβετε ότι κάτι δεν πάει καλά. Τα ψεύτικα εξαρτήματα που τοποθετούνται στα ΑΤΜ από διάφορους επιτήδειους απατεώνες, μπορούν εύκολα να στείλουν τις πληροφορίες της κάρτας σας σε αυτούς.

Έχοντας τοποθετήσει κάμερες πάνω από τα πλήκτρα, μπορούν να μάθουν τον κωδικό σας και να τυπώσουν μια ψεύτικη κάρτα, την οποία μπορούν να χρησιμοποιούν από εδώ και από εκεί, χρεώνοντας τον λογαριασμό σας.

Έτσι θα προστατευτείτε

Το φαινόμενο δεν είναι σπάνιο: Ο πιο απλός τρόπος είναι να καλύπτετε τα πλήκτρα του ΑΤΜ όταν πληκτρολογείτε το PIN σας, οπότε ακόμα και αν κλέψουν τις πληροφορίες της κάρτας σας, να μην μπορούν να την χρησιμοποιήσουν.

Επίσης να προσέχετε την φωτεινή ένδειξη που αναβοσβήνει δίπλα από το άνοιγμα που τοποθετείτε την κάρτα σας. Αν είναι κόκκινο αντί για πράσινο, τότε μάλλον κάτι πάει στραβά.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, μην προσπαθήσετε να επεξεργαστείτε το εξάρτημα, γιατί θα γίνει δυσκολότερο το έργο της αστυνομίας στην λήψη αποτυπωμάτων.

Ενημερώστε την τράπεζα αν θεωρείτε ότι συμβαίνει κάτι ύποπτο στο ΑΤΜ, ενώ αν δείτε κάτι παρόμοιο σε ανεξάρτητο ΑΤΜ, καλέστε την αστυνομία.

Πήραν 50.000 ευρώ από τηλεφωνική απάτη

Δύο περιπτώσεις με κλέψιμο χρημάτων από απάτη είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ώρες.

Στην πρώτη περίπτωση σύμφωνα με δημοσίευμα της ενημερωτικής ιστοσελίδας Pelop.gr, το θύμα είναι ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων που δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή του Ρίου. Ανδρας επικοινώνησε τηλεφωνικά μαζί του και του ζήτησε διευκόλυνση σχετικά με τον ανεφοδιασμού φορτηγού ιδιοκτησίας του.

Με το πρόσχημα πως ο οδηγός δεν φέρει μαζί του χρήματα, ζήτησε από τον βενζινοπώλη να βάλει καύσιμα συνολικής αξίας 500 ευρώ, ποσό που θα κατέβαλλε στη συνέχεια μέσω τραπέζης. Ο πρατηριούχος συμφώνησε, ωστόσο ακολούθησε και δεύτερο τηλεφώνημα.

Σε αυτό ο επιχειρηματίας ενημερώθηκε από τον «πελάτη», πως ενώ του έχει καταθέσει τα χρήματα αυτά δεν εμφανίζονται και του ζήτησε να προβεί στην επιβεβαίωση των τραπεζικών του κωδικών. Κίνηση που απέβη μοιραία καθώς ο Πατρινός εν αγνοία του έδωσε πρόσβαση στον απατεώνα που, μέσω μεταφοράς χρημάτων σε λογαριασμού τρίτου, «σήκωσε» 50.000 ευρώ!

Στη δεύτερη περίπτωση, θύμα είναι ιδιώτης που ο δράστης από ό,τι φαίνεται τον εντόπισε μέσω αγγελίας που είχε αναρτήσει σε γνωστή διαδικτυακή πλατφόρμα πώλησης προϊόντων. Σε τηλεφωνική επικοινωνία άγνωστος άνδρας του συστήθηκε ως υποψήφιος αγοραστής επαγγελματικής μηχανής καφέ.

Η αγοραπωλησία κανονίστηκε, με το ποσό να καταβάλλεται μέσω διατραπεζικής συναλλαγής. Ομως ο «αγοραστής» ακολουθώντας την ίδια μεθοδολογία που ακολούθησε ο δράστης του πρώτου περιστατικού απάτης, κατάφερε να αποσπάσει από τον τραπεζικό του λογαριασμό 5.000 ευρώ!

Από τους αστυνομικούς της Ασφάλειας Πατρών, σχηματίσθηκαν δικογραφίες σε βάρος αγνώστων δραστών για απάτη.

Όλοι οι πολίτες πρέπει μην δίνουν τα στοιχεία της κάρτας τους για κανέναν λόγο σε τρίτους και να βρίσκονται σε διαρκή εγρήγορση για τέτοια περιστατικά, αφού παρατηρούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό τους τελευταίους μήνες.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ