Καλάθι του Νοικοκυριού: Στους ρυθμούς του «καλαθιού του νοικοκυριού» κινείται εδώ και λίγες μέρες η αγορά και οι καταναλωτές με αμφότερους να βγάζουν τα δικά τους συμπεράσματα αναφορικά με την επιτυχία ή όχι του εν λόγω μέτρου.
Για το καλάθι του νοικοκυριού παραχώρησε εκτενή συνέντευξη στην ΕΡΤ ο ΓΓ Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, όπου και παρουσίασε τις πρώτες εντυπώσεις και το αποτύπωμα του μέτρου στην αγορά.
Για τον κ. Αναγνωστόπουλο το «καλάθι του νοικοκυριού» αποτελεί για την ώρα έναν σημαντικό παράγοντα ενεργοποίησης του ανταγωνισμού.
Παρόλα αυτά ο ίδιος δεν παραλείπει να σημειώσει ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του εγχειρήματος, έτσι ώστε να είναι πιο αποτελεσματικό και λειτουργικό για την αγορά.
Άλλωστε το μέτρο ήρθε φέρνοντας μεγάλες προσδοκίες στους πολίτες ότι μπορεί να βάλει φρένο στην αύξηση των τιμών, ιδιαιτέρως σε μια περίοδο όπου οι καταναλωτές «ζορίζονται» οικονομικά και αναζητούν καλύτερες προσφορές για βασικά προϊόντα.
Για αυτό το λόγο, όπως είπε ο κ. Αναγνωστόπουλος, κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προσαρμόστηκαν και μείωσαν τις τιμές τους ακόμα και στα λεγόμενα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που αποτελούν και ένα βασικό κριτήριο για την αποτελεσματικότητα ή όχι του «καλαθιού» συνολικά.
Ο ΓΓ Εμπορίου απάντησε και στις αιτιάσεις πολλών ότι μέσω αυτού του μέτρου η Πολιτεία οδηγεία τον κόσμο στα μεγάλα σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα ο κ. Αναγνωστόπουλος υποστήριξε ότι ο κόσμος ωθείτε στις πιο φθηνές επιλογές.
Ενώ στάθηκε και σε πρακτικά προβλήματα όπως η δυσκολία εντοπισμού της ορατότητας του καλαθιού, λέγοντας πως θα αποσταλούν νέες οδηγίες καθώς και ότι θα υπάρξει μέριμνα για μεγαλύτερα ταμπελάκια στα προϊόντα.
Καλάθι του νοικοκυριού – Οι καταγγελίες
Από την πλευρά του ο πρόεδρος των Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας Απόστολος Ραυτόπουλος αναφέρει πως οι 4 από τις 13 αλυσίδες που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» στο e-katanalotis δεν έχουν και τα 51 προϊόντα . Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση για τις αλυσίδες αυτές προβλέπεται να υπάρχει πρόστιμο 5.000 ευρώ την ημέρα.
Για αυτές τις 4 αλυσίδες που δεν έχουν και τα 51 προϊόντα έχει επιβληθεί πρόστιμο από το υπουργείο, ρώτησε τον ΓΓ Εμπορίου. Την επόμενη εβδομάδα θα διορθωθούν όλα απάντησε ο ΓΓ. Το τελευταίο εξάμηνο οι τιμές στα είδη πρώτης διατροφής αυξήθηκαν κατά 40% προσέθεσε.
Φέρνοντας ως παράδειγμα το παστεριωμένο γάλα ενός λίτρου, από 86 λεπτά που ήταν η τιμή του τον Απρίλιο σήμερα στο «καλάθι του νοικοκυριού» έχει 1,12 λεπτά. Το ψωμί του τοστ μιας αλυσίδας είχε στις 3 Οκτωβρίου, πριν τη συμφωνία, 1,02 ευρώ και σήμερα στο «καλάθι του νοικοκυριού» έχει 1,29 ευρώ, κατήγγειλε.
Καλάθι του Νοικοκυριού – Οι πρώτες εντυπώσεις από την “πρεμιέρα” του μέτρου
Πρεμιέρα έκανε το περίφημο καλάθι του νοικοκυριού στα σούπερ μάρκετ όλης της χώρας με τους καταναλωτές να εκφράζουν ανάμεικτα συναισθήματα για την αποδοτικότητα του μέτρου όσον αφορά τη διαμόρφωση του ανταγωνισμού των τιμών.
Πλέον, μάλιστα, οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται για τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στη λίστα για το «καλάθι του νοικοκυριού» στα σούπερ μάρκετ πατώντας απλώς ένα κουμπί στο κινητό τους μέσα από την εφαρμογή e-katanalotis.gov.gr.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη κάθε εβδομάδα σε όλα τα προϊόντα θα υπάρχει η τιμή που επικρατούσε την προηγούμενη εβδομάδα στα σούπερ μάρκετ. Με αυτό τον τρόπο θα μπορεί να γίνεται και η αναγκαία σύγκριση η οποία θα κρίνει και την αποδοτικότητα του μέτρου στην τσέπη των ελληνικών νοικοκυριών.
Όσον αφορά τα πρώτα δείγματα γραφής του μέτρου, ο υπουργός Ανάπτυξης υποστήριξε πως η «πρεμιέρα» του κρίνεται θετικά καθώς σύμφωνα με τον ίδιο, «οι αλυσίδες ανέφεραν ότι είδαν αύξηση 130% στα προϊόντα που μπήκαν στο καλάθι.»
Και συνέχισε αναφέροντας πως αν αυτό το μέτρο πετύχει τότε οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ θα συνεχίσουν να ρίχνουν τις τιμές γεγονός που, σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, θα συμπαρασύρει και τις τιμές των λεγόμενων επώνυμων προϊόντων.
Οι εκτιμήσεις του Άδωνι Γεωργιάδη για τη συνέχεια του μέτρου
Εκτίμησε δε ότι αυτό εκ των πραγμάτων θα συμβεί αφού οι βιομήχανοι αν δεν ακολουθήσουν το ρεύμα των καλύτερων τιμών που ήδη θα βλέπουν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ, θα δουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται μιας και ο κόσμος θα συνεχίσει να ψωνίζει από το καλάθι του νοικοκυριού.
Ενώ ξεκαθάρισε πως έχει πρόθεση να «διαφημίσει» τα σούπερ μάρκετ που ρίχνουν τις τιμές, αλλά και να «καταδείξει» αυτά τα οποία τις ανεβάζουν!
Για τους ελέγχους σημείωσε: «Έλεγχος γίνεται στο e-καταναλωτής αυτόματα. Αυτό που λέω στη βιομηχανία και στα σούπερ μάρκετ είναι ότι καταλαβαίνω και τις αυξήσεις στο ρεύμα και τις αυξήσεις στα επιτόκια,, όμως τώρα αυτός που πρέπει να λάβει τη μεγαλύτερη φροντίδα είναι ο καταναλωτής και μάλιστα ο ευάλωτος.»
Ο υπουργός επισήμανε ότι περιμένει μεγαλύτερη συμμετοχή από τη βιομηχανία στο καλάθι και ανέφερε ότι θα έχει συνάντηση με τους εκπροσώπους των πολυεθνικών την προσεχή εβδομάδα.
Καλάθι του Νοικοκυριού: Πώς θα κατεβάσετε την εφαρμογή στο κινητό
Η εφαρμογή ekatanalotis για τα σούπερ μάρκετ στο κινητό δεν διαφέρει ιδιαίτερα από αυτή που βλέπουμε όταν επισκεπτόμαστε την σελίδα στον υπολογιστή ωστόσο, έρχεται για να μας λύσει τα χέρια και να συγκρίνουμε τιμές ενώ βρισκόμαστε έξω ακόμα και καθοδόν για τα σούπερ μάρκετ.
Ανάλογα με το κινητό επισκέπτεστε το Google Play ή App store όπου θα βρείτε την εφαρμογή ekatanolitis, την κατεβάζετε στο κινητό και εκεί δίνετε η δυνατότητα ακόμα και να σκανάρετε το barcode ενός προϊόντος για να δείτε την τιμή ή να δείτε προϊόντα ανα κατηγορία σε όλα τα σούπερ μάρκετ.
Οι πρώτες “αντιφάσεις” στο ράλι των τιμών
Αξίζει να σημειωθεί πως παρά το γεγονός ότι στόχος αυτού του μέτρου ήταν ο εξορθολογισμός των τιμών των προϊόντων έτσι ώστε να επέλθει μια «λείναση» στην τσέπη των ελληνικών νοικοκυριών, υπάρχουν προϊόντα τα οποία ναι μεν μπήκαν σε μειωμένες τιμές, αφού, όμως, οι τιμές αυτών είχαν αυξηθεί λίγες μόνο μέρες πριν την εφαρμογή του μέτρου.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα προϊόντος που 5 μέρες πριν την έναρξη του «καλαθιού» κόστιζε 4,46 ευρώ, 2 μέρες μετά έφτασε στα 4,59 ευρώ για να ξαναπέσει στην ίδια τιμή μόλις ξεκίνησε η εφαρμογή του μέτρου. Απίστευτο κι όμως αληθινό!
Αντίστοιχο παράδειγμα συναντάμε και στην περίπτωση του βρεφικού γάλατος του οποίου η τιμή ενώ είχε πέσει την προηγούμενη εβδομάδα, λίγο πριν ανοίξει η εφαρμογή για το «καλάθι» ανέβηκε ξανά σε πιο υψηλή τιμή, έτσι ώστε να ξαναπέσει στα ίδια μόλις έκανε «πρεμιέρα» το μέτρο της κυβέρνησης.
Όλα αυτά καταδεικνύουν το εξής απλό. Ότι το μέτρο της κυβέρνησης παρά το γεγονός ότι μπορεί επί της αρχής να έχει θετική στόχευση, παρουσιάζει πολλά κενά στην εφαρμογή του στην πράξη. Κενά τα οποία μπορεί να γιγαντωθούν αν σκεφτεί κανείς πως τα περισσότερα προϊόντα τα οποία περιλαμβάνονται στη λίστα του «καλαθιού» είναι ιδιωτικής ετικέτας.