Αν σας καλέσει αυτός ο αριθμός μην απαντήσετε – Έκτακτη ενημέρωση

Αριθμός απάτη: Ποιος τηλεφωνικός αριθμός αν σας καλέσει δεν πρέπει να απαντήσετε. Δείτε στο newsme.gr τι κίνδυνος υπάρχει. Όλο και περισσότερες είναι οι απάτες στη χώρα μας είτε από email, είτε από SMS προκειμένου να σας πάρουν χρήματα. Πλέον όμως υπάρχουν και τηλεφωνικές απάτες και ορισμένοι αριθμοί τους οποίους πρέπει να προσέχετε. Συγκεκριμένα, αρκετοί πολίτες […]

Αν σας καλέσει αυτός ο αριθμός μην απαντήσετε - Έκτακτη ενημέρωση

Αριθμός απάτη: Ποιος τηλεφωνικός αριθμός αν σας καλέσει δεν πρέπει να απαντήσετε. Δείτε στο newsme.gr τι κίνδυνος υπάρχει.

Όλο και περισσότερες είναι οι απάτες στη χώρα μας είτε από email, είτε από SMS προκειμένου να σας πάρουν χρήματα.

Πλέον όμως υπάρχουν και τηλεφωνικές απάτες και ορισμένοι αριθμοί τους οποίους πρέπει να προσέχετε.

Συγκεκριμένα, αρκετοί πολίτες στην Ελλάδα δέχονται σε καθημερινή βάση κλήσεις από αριθμούς που ξεκινούν από +44.

Αριθμός απάτη: Πως θέλουν να σας πάρουν χρήματα

Πρόκειται για κλήσεις του εξωτερικού, συγκεκριμένα από το Λονδίνο στις οποίες απαντώντας, καλούνται να επενδύσουν σε κερδοφόρα χρηματοοικονομικά προϊόντα, όπως σε κρυπτονομίσματα αλλά και σε εταιρείες.

Το φαινόμενο τείνει να εξελιχθεί σε επιδημία με αρκετές καταγγελίες.

Αυτό που υπόσχονται οι επιτήδειοι, μέλη κυκλώματος με σκοπό την εξαπάτηση ανυποψίαστων πολιτών, είναι το ελάχιστο ποσό που θα κληθεί το θύμα να επενδύσει σε σχέση με τις υποτιθέμενες υπέρογκες αποδόσεις στις τοποθετήσεις.

Ένα ενδεικτικό τηλεφώνημα των απατεώνων είναι το εξής: «Καλησπέρα σας! Καλώ από την επενδυτική εταιρεία ταδε. Έχουμε για εσάς μια πρόταση, με την οποία θα μπορέσετε με μια πολύ μικρή μόνο επένδυση, να αυξήσετε σημαντικά το κεφάλαιό σας. Μιλάμε για υπεραποδόσεις μέσω Bitcoins, που είναι το μέλλον της Οικονομίας, αν δεν το γνωρίζετε.

Τι λέτε; Θέλετε να δοκιμάσετε; Το αποτέλεσμα είναι εγγυημένο και χιλιάδες πολίτες είναι ήδη ευνοημένοι!»

Μετά από την ενημέρωση, όπως αναφέρει το ertnews.gr, που γίνεται οι πολίτες που είναι πιο εύπιστοι πέφτουν στην παγίδα, καθώς καλούνται να δώσουν προσωπικά στοιχεία, στα οποία και αποσκοπούν οι επιτήδειοι. Ακολουθούν μεταφορές ποσών σε λογαριασμούς τους, τα οποία και τελικά «κάνουν φτερά».

Οι ανυποψίαστοι πολίτες, πείθονται ότι με ένα ποσό που επένδυσαν, λ.χ. της τάξεως των 500 ευρώ, θα λάβουν σε επόμενο στάδιο το δεκαπλάσιο, κατόπιν της ανάλογης υπόσχεσης. Σαφώς και μετά από λίγες, επόμενες επικοινωνίες, η όποια «ανταπόκριση» χάνεται και χρήματα εξαφανίζονται.

Οι εν λόγω κλήσεις γίνονται τόσο σε κινητά όσο και σε σταθερά ιδιωτών και οι εισερχόμενες κλήσεις φαίνεται να προέρχονται από διάφορες ξένες χώρες, π.χ. Ιταλία, Αυστρία, Γερμανία και Κύπρο.

Αριθμός Απάτη: Που βρίσκονται τα… κεντρικά της απάτης

Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις επί του ζητήματος, στη γειτονική Αλβανία αλλά και στην Ουκρανία εκτιμάται ότι τελικά βρίσκεται ο «πυρήνας» του κυκλώματος εξαπάτησης.

Συγκεκριμένα, δημοσιεύματα του βαλκανικού Τύπου, αναδημοσιεύουν μια προ ημερών ανακοίνωση της Ειδικής Υπηρεσίας της Αλβανίας κατά του Οργανωμένου Εγκλήματος και Διαφθοράς (SPAK), η οποία και ξεκίνησε έλεγχο σε μεγάλο τηλεφωνικό κέντρο της γείτονος χώρας θέλοντας να εξετάσει κατά πόσο εμπλέκονται στην εξαπάτηση το λιγότερο 1.000 πολίτες σε δύο χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο έλεγχος, αφορά σε τουλάχιστον 13 call centers στην Αλβανία, ενώ ξεκίνησε μετά από σχετικό αίτημα των αρμόδιων Αρχών της Γερμανίας, που είναι η μία χώρα.

Αφορμή για την έρευνα στη Γερμανία φέρεται να αποτέλεσε καταγγελία γυναίκας, η οποία δέχθηκε τηλεφώνημα από τηλεφωνικό κέντρο στα Τίρανα. Αφού η ίδια πείστηκε να «επενδύσει», οι επιτήδειοι κατάφεραν να της απέσπασαν 9.700 ευρώ, με την υπόσχεση επενδύσεων σε Bitcoin.

Αριθμός απάτη: Πως να προστατευτείτε από απάτες

Συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης των πολιτών από επιτήδειους δίνει η ΕΛ.ΑΣ, με αφορμή σχετικά περιστατικά, ενώ εφιστά την προσοχή τους ώστε να μην πέσουν θύματα επιτήδειων.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ, συνήθως οι δράστες πραγματοποιούν τις εξής ενέργειες:

Εισέρχονται σε οικίες ανυποψίαστων πολιτών, με σκοπό την κλοπή ή ληστεία, εμφανιζόμενοι ως τεχνικοί (Δ.Ε.Η., συντήρησης ανελκυστήρων κ.λπ.) ή πωλητές διαφόρων ειδών ή γνωστοί συγγενικών προσώπων ή προφασίζονται εξόφληση χρέους από προγενέστερη αγορά ειδών ή ασφαλιστήριου συμβολαίου.

Πλησιάζουν, κυρίως ηλικιωμένους, δήθεν ως απεσταλμένοι συγγενικών τους προσώπων και προφασιζόμενοι άμεση και επείγουσα οικονομική ανάγκη, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν χρήματα. Συνήθως τους προσεγγίζουν κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες, σε εμπορικά καταστήματα ή αγορές.

Ενημερώνουν, κυρίως επαγγελματίες, ότι δήθεν εκ παραδρομής κατέθεσαν μεγαλύτερο χρηματικό ποσό, ως αντίτιμο για υπηρεσία ή προϊόν που αγόρασαν από αυτούς και ζητούν την επιστροφή της διαφοράς. Συνήθως ισχυρίζονται ότι κατά την πληκτρολόγηση του ποσού «πάτησαν κατά λάθος» ένα μηδενικό παραπάνω και αντί π.χ. για 700 ευρώ κατέθεσαν 7.000 ευρώ ή αντί για 1.300 ευρώ κατέθεσαν 13.000 ευρώ. Για να αποδείξουν μάλιστα τον ισχυρισμό τους, αποστέλλουν πλαστό αποδεικτικό της κατάθεσης χρημάτων.

Παράλληλα, όπως αναφέρει η ΕΛΑΣ σε άλλες περιπτώσεις οι επιτήδειοι:

Τηλεφωνούν σε ανυποψίαστους πολίτες, προσποιούμενοι αστυνομικούς, γιατρούς ή δικηγόρους υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο, συνήθως παιδί τους, έχει προκαλέσει τροχαίο, με θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό, συνήθως ανήλικου. Αμέσως μετά απαιτούν σημαντικά χρηματικά ποσά για να αποφευχθούν δήθεν επικείμενες ποινικές συνέπειες.

Αναζητούν υποψήφιους αγοραστές για να πωλήσουν, ως «ευκαιρία», διάφορα είδη (κοσμήματα, ηλεκτρικά είδη, κινητά τηλέφωνα κ.λπ.), δήθεν μεγάλης άξιας, σε χαμηλές τιμές. Αφού παζαρέψουν την τιμή, τελικά «συμβιβάζονται» σε μια χαμηλή τιμή και πωλούν τα είδη, τα οποία ωστόσο είναι κατά κανόνα ευτελούς αξίας.

Αναρτούν ή αναζητούν αγγελίες στο διαδίκτυο για δήθεν αγοραπωλησία προϊόντων ή οχημάτων και εξαπατούν πολίτες. Ειδικότερα, ως αγοραστές, αποστέλλουν το χρηματικό αντίτιμο του προϊόντος που υποτίθεται ότι θα αγοράσουν (π.χ. μέσω e-banking, paypal κ.λπ), χωρίς να το παραλάβουν ποτέ ή παραλαμβάνουν άλλο, ευτελούς αξίας, ενώ, ως πωλητές, πείθονται από τους δράστες ότι έχουν εξοφληθεί για το προϊόν που πούλησαν, κυρίως με τους εξής τρόπους:

Τους επιδεικνύουν ανύπαρκτο αριθμό λογαριασμού, όπου αποτυπώνεται ψευδής ηλεκτρονική μεταφορά του αντιτίμου της συναλλαγής στο λογαριασμό τους ή πλαστή βεβαίωση μεταφοράς εμβασμάτων.

Τους πείθουν να εκδώσουν, μέσω εφαρμογής πιστωτικού ιδρύματος, κωδικό με το αντίτιμο της συναλλαγής. Στη συνέχεια τους ζητούν τον κωδικό αυτό, ισχυριζόμενοι ότι θα καταθέσουν, μέσω του κωδικού, το οφειλόμενο πόσο στο λογαριασμό τους. Όμως, στην πραγματικότητα, οι δράστες χρησιμοποιώντας τον κωδικό αυτό, κάνουν ανάληψη, μέσω ΑΤΜ, του ποσού από τον λογαριασμό του πωλητή.

Για την αποφυγή εξαπάτησής τους η ΕΛΑΣ συμβουλεύει τους πολίτες:

Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.

Να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία σας «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.

Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία τους.

Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου, για παράδειγμα νοσηλεία σε νοσοκομείο. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση.

Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού ή συγγενικού τους προσώπου, να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το συγκεκριμένο πρόσωπο, για επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.

Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί – συγγενείς τους.

Να μην δέχονται σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να τους οδηγήσουν σε πιστωτικό κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.

Να μην πείθονται εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που τους προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε χωρίς να δουν πρώτα τα προϊόντα αυτά.

Να μην πείθονται από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι δημόσιας υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχουν καλέσει προηγουμένως οι ίδιοι.

Οδηγίες για αποφυγή απάτης

Να μην πείθονται όταν άγνωστοι τους ζητούν να καταβάλλουν χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα – εταιρείες για αγορά αγαθών – προσφορά υπηρεσιών.

Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.

Να επαληθεύουν τις κινήσεις στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς πριν από την οποιαδήποτε συναλλαγή και να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουν χρήματα, χωρίς προηγούμενη διασταύρωση οικονομικών στοιχείων.

Να αποφεύγουν τη γνωστοποίηση προσωπικών οικονομικών δεδομένων (αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, προσωπικούς κωδικούς (ΡΙΝ), αριθμούς πιστωτικών καρτών, πληροφορίες καρτών ΑΤΜ, κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών κλπ).

Σε περίπτωση ηλεκτρονικής μεταφοράς χρημάτων σε υποψήφιο πωλητή, να διασταυρώνουν τα στοιχεία του, ως δικαιούχου του υποδεικνυόμενου λογαριασμού (ονοματεπώνυμο, Α.Φ.Μ.).

Να αποφεύγουν την προκαταβολή χρημάτων σε ιδιώτες πωλητές, τους οποίους δεν γνωρίζουν, ακόμη και εάν αυτοί αποκαλύπτουν τα προσωπικά τους στοιχεία ή τον αριθμό του τραπεζικού τους λογαριασμού.

Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν εντοπίζουν αγγελίες πώλησης οχημάτων σε δελεαστικές τιμές, ως «ευκαιρία αγοράς».

Να αποφεύγουν, κατά προτίμηση, τις συναλλαγές με πρόσωπα τα οποία παρέχουν στοιχεία επικοινωνίας εκτός Ελλάδας.

Να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσουν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).

Να προσπαθούν να συγκρατούν τα χαρακτηριστικά των δραστών, τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), τους τηλεφωνικούς αριθμούς από τους οποίους τους καλούν ή την ηλεκτρονική διεύθυνση της αγγελίας (URL) για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών αρχών.